kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۴۷۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
اردوغان اعلام کرد

مشارکت «قدرت‌های بزرگ» در کودتای نافرجام ترکیه

رئیس‌جمهور ترکیه طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی بدون اشاره به نام کشور آمریکا «رسما» اعلام کرد، «قدرت‌های بزرگ» طراح کودتای نافرجام اخیر در این کشور بوده‌اند.




به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «رجب طیب اردوغان» در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «خبرترک» اظهار داشته که «فتح‌الله گولن یک بازیچه است و قدرت‌های بزرگ‌تر در پس کودتای نافرجام قرار دارند.»  به گفته اردوغان، یک «طراح اصلی» وجود دارد که از او (گولن) حمایت می‌کند.
اردوغان هرچند نام کشوری را ذکر نکرد، ولی منظور از طراح اصلی در شرایط حاضر، آمریکا است.
گولن روحانی و معلم به اصطلاح اخلاق سابق ترکیه، هم‌اکنون در «پنسیلوانیا»ی آمریکا به سر می‌برد. دولت آنکارا تاکنون او را طراح کودتا می‌دانست. گولن نیز تاکنون بارها هرگونه دخالت خود را در کودتا رد کرده است.
چند روز قبل روزنامه «ینی شفق» که طرفدار دولت آنکارا است، با انتشار عکسی از «جان کمپبل» فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان اعلام کرده بود که این ژنرال بازنشسته فرماندهی کودتا را برعهده داشته است.
«کمپبل» نیز در واکنش، به روزنامه «وال استریت ژورنال» گفت: «این اتهامات واقعا خنده‌دار است.»
به هر حال، به نظر می‌رسد که اردوغان از دست مقامات کاخ سفید به خاطر تعلل در تسلیم کردن گولن به آنکارا، عصبانی است.
رئیس‌جمهور ترکیه در رابطه با مسائل داخلی کشور خود نیز گفت، قصد دارد تغییراتی را در قانون اساسی ایجاد کند تا جلوی هرگونه کودتایی در آینده گرفته شود. اردوغان گفت که در صورت تصویب اصلاحات در قانون اساسی، سازمان اطلاعات ملی و رئیس ستاد کل ارتش زیر نظر ریاست‌جمهوری قرار خواهند گرفت.
وی این را هم گفت که دانشکده‌های نظامی در ترکیه تعطیل خواهند شد و به جای آنها، دانشگاه دفاع ملی راه‌اندازی می‌شود.
تصویب اصلاحات در قانون اساسی به رای مثبت احزاب مخالف در مجلس نیاز دارد.
کمک مالی امارات
به کودتاچیان
در همین حال، روزنامه انگلیسی «میدل ایست آی» به نقل از یک منبع نزدیک به سازمان اطلاعات ترکیه (میت) نوشت: (دولت) امارات به واسطه «محمد دحلان» مشاور ولیعهد ابوظبی در مقدمه‌چینی و آماده‌سازی کودتای نافرجام ترکیه مشارکت داشت.
به ادعای این روزنامه، دحلان چند هفته قبل از اجرای کودتا، کمک‌های مالی امارات را به دست کودتاچیان رسانده بود.