kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۳۳۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
با پیشروی گسترده ارتش سوریه

آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل برای نجات تکفیری‌ها در حلب به صف شدند

همزمان با محاصره کامل تروریست‌ها در شرق «حلب» و فرمان عفو عمومی رئیس‌جمهور سوریه، آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای و غربی‌اش، برای نجات تروریست‌ها و زنده نگه داشتن جنگ داخلی در سوریه، به تکاپو افتادند.

سرویس خارجی -

آن طور که خبرگزاری‌ها و منابع خبری نوشته‌اند ارتش سوریه و نیروهای مقاومت وارد منطقه «بنی زید» در شمال استان حلب شده‌اند و با این پیشروی، شریان اصلی تروریست‌ها در شرق شهر حلب قطع شده است.
همزمان با این پیشروی و پیروزی جدید، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه خطاب به تروریست‌های مستقر در شرق  حلب و دیگر مناطق، اعلام کرده:‌ «هر فرد مسلحی که خود را تسلیم کند و سلاح خود را تحویل دهد، مشمول عفو خواهد شد.» پس از این فرمان از موضع قدرت رئیس‌جمهوری، تعداد زیادی از تروریست‌ها خود را تسلیم نیروهای دولتی کردند.
اما، با ظاهر شدن نشانه‌های شکست تروریسم در حلب که به معنی تمام شدن کار تکفیری‌ها در سوریه است جبهه‌های حامی تروریسم اعم از آمریکا، ترکیه، رژیم صهیونیستی، فرانسه، انگلیس و سازمان ملل دست به کار شدند و به شیوه‌های مختلف تلاش کردند پیشروی ارتش سوریه و مقاومت را در حلب متوقف کنند؛ آمریکا حملات هوایی به غیرنظامیان در اطراف شهر «منبج»  در شمال استان حلب را تکرار کرده و علاوه بر آن، از زبان «جان برنان» رئیس «سیا»، اعلام کرد که احتمال تجزیه سوریه وجود دارد.
این اظهارات به طرح سه ساله آمریکا در استان کُردنشین «حسکه» ربط می‌یابد، طرحی که برای آن تاکنون هزینه‌های زیادی شده و برای چنین روزی تدارک شده است. واشنگتن برای اجرای این طرح دو پایگاه هوایی در استان حسکه ایجاد کرده است.
نیرنگ آمریکا
آمریکا علاوه بر دو مورد ذکر شده، روسیه را نیز برای توقف عملیات در حلب تحت فشار قرار داده است. اما مسکو به این درخواست واشنگتن واکنش نشان داده و آن را «نیرنگ سیاسی» توصیف و اعلام کرده که واشنگتن می‌خواهد با توقف عملیات، تروریست‌ها مجددا سازماندهی شوند و توان خود را باز بیابند. بهانه آمریکا برای توقف عملیات، نجات مخالفان به اصطلاح میانه‌رو ذکر شده است. دولت ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای، محاصره تروریست‌ها در حومه شرقی حلب را محکوم کرده است!
اما، «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه غیرنظامیان حاضر در حلب را برای توقف عملیات بهانه کرده ومدعی شده، مواد غذایی موجود در مناطق تحت سیطره گروه‌های مخالف در حلب تنها برای سه هفته کفایت می‌کند. وی خواستار آتش‌بس 24 ساعته شده است.
در واکنش به این فشارها، روسیه اعلام کرده برای خروج  غیرنظامیان سوری از شهر حلب، سه گذرگاه امن ایجاد می‌شود. «شویکو» وزیر  دفاع روسیه، علاوه بر اعلام خبر فوق گفته این گذرگاه‌های امن شامل جنگجویانی نیز خواهد شد که سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و تسلیم شوند.
وزرای خارجه فرانسه و انگلیس نیز از دولت دمشق خواسته‌اند به محاصره حلب پایان دهد. رژیم اسرائیل هم برای منحرف کردن توجه و تمرکز نیروهای سوری از حلب به مناطق دیگر، منطقه قنیطره را با هواپیماهای بدون سرنشین، هدف موشک قرار داد. کارشناسان می‌‌پرسند، چطور است که هر وقت تروریست‌های تکفیری در خطر نابودی قرار می‌گیرند، غیرنظامیان برای غرب مهم می‌شوند؟
بمباران غیرنظامیان
از سوی آمریکا
اما در تازه‌ترین حملات هوایی هدفمند آمریکا به شمال استان حلب خبر رسیده که، روستای «الغندوره» در شمال این استان بمباران شد که مرگ 28 غیرنظامی از جمله هفت کودک را به دنبال داشت.
دمشق طی نامه‌ای به شورای امنیت و سازمان ملل، کشتار هدفمند غیرنظامیان توسط آمریکا را به پیروزی ارتش سوریه در حلب ربط داد و اعلام کرد که آمریکا با این اقدام خود، دمشق را تحت فشار قرار می‌‌دهد تا عملیات در حلب را متوقف کند. پیش از این هم 220 غیرنظامی در حومه شهر منبج بر اثر بمباران هواپیماهای آمریکایی، جان خود را از دست داده‌اند.
نیرنگ مشترک
گروه تروریستی «جبهه النصره» هم که یک جریان تکفیری است و تاکنون جنایات زیادی را انجام داده است، برای نجات خود از ضربات کوبنده ارتش سوریه و مقاومت، اعلام کرد که از گروه «القاعده» جدا شده است؛ «ابومحمد الجولانی» سرکرده «جبهه النصره» شامگاه پنجشنبه در شبکه الجزیره حاضر شد و خبر فوق را اعلام کرد. وی گفت که جبهه النصره پس از جدایی از القاعده، نام خود را به «فتح جبهه الشام» تغییر داده است.
البته، این ترفند جبهه النصره که احتمالا با پیشنهاد دستگاه‌های جاسوسی غربی به اجرا درآمده،  نتیجه نداد و دولت‌های سوریه و روسیه، آن را نمایشی مضحک و مسخره خواندند و اعلام کردند که این اقدام نمی‌تواند پرونده تروریستی آنها را پاک کند و آنها را از حملات ارتش سوریه و مقاومت برهاند. در این رابطه، وزارت خارجه سوریه خطاب به شورای امنیت و سازمان ملل، اعلام کرد، تغییر نام گروه تروریستی النصره، تلاشی ناامیدانه برای محو کردن آثار جرم و جنایات این گروه است.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه هم تاکید شد که جبهه النصره همیشه گروه تروریستی باقی خواهد ماند.