kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۳۳۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
مردم ترکیه در تظاهرات بزرگ ضد آمریکایی:

اینجرلیک مرکز کودتا بود تعطیلش کنید

شمار زیادی از شهروندان ترکیه پس از جدی شدن احتمال مداخله آمریکا در کودتای ارتش ترکیه با اجتماع در نزدیکی پایگاه هوایی «اینجرلیک»، خواستار تعطیلی این پایگاه شدند.



دیروز صدها شهروند ترکیه با اجتماع مقابل پایگاه هوایی اینجرلیک در شهر «آدانا»، خواستار تعطیلی این پایگاه شدند. تظاهرکنندگان اعلام کردند که آمریکایی‌ها از این پایگاه کودتای نافرجام اخیر ترکیه را فرماندهی می‌کرد. در کودتای فوق، حدود 260 نفر کشته شده‌اند.
معترضان همچنین، مقابل پایگاه اینجرلیک شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.
همزمان «بینالی ایلدریم» نخست‌وزیر ترکیه نیز از بسته شدن پایگاه هوایی «آگینجی» در آنکارا خبر داد. به گفته ایلدریم این پایگاه از سوی کودتاچیان مورد استفاده قرار گرفته بود.
ایلدریم همچنین گفت، «همه پادگان‌ها در اسلامبول و آنکارا که کودتاچیان از تانک‌ها، بالگردها و ادوات نظامی آنها استفاده کرده بودند، تعطیل خواهند شد.»
اما، بازداشت‌ها در ترکیه همچنان ادامه دارد؛ طبق گزارش رویترز، در ادامه دستگیری‌ها بیش از 1700 نفر از پرسنل نظامی توسط مقامات دولت برکنار شده و 131 رسانه خبری نیز تعطیل شدند.
بر اساس آمارهای رسمی، دولت ترکیه تاکنون 18 هزار نفر را به اتهام ارتباط داشتن با کودتا، بازداشت و 5000 نفر دیگر را نیز ممنوع‌الخروج کرده است. البته به این آمار باید بیش از 50 هزار نفر دیگر را که از کار برکنار شده‌اند، افزود.
در داخل ترکیه دو فرمانده ارتش در اعتراض به این اخراج‌ها و برکناری‌ها، استعفا دادند. در خارج هم آمریکا موضع خود را علیه آنکارا کمی تندتر کرد. اردوغان هم به آمریکا واکنش نشان داد و اعلام کرد؛ «بازداشت‌ها ادامه خواهد یافت.» یک مقام پارلمانی ترکیه هم گفت، «اردوغان قصد دارد با تغییر قانون اساسی، نیروهای مسلح و سازمان اطلاعات و امنیت ملی (میت) را تحت کنترل ریاست جمهوری درآورد.»
در این بین «جان کربی» سخنگوی وزیر خارجه آمریکا هم گفت که قصد آنکارا برای دفن کودتاچیان، ‌اگر صحت داشته باشد، اقدامی بی‌معنی خواهد بود.
واکنش ژنرال‌های آمریکایی
ژنرال «ژوزف ووتل» فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نیز علیه محافل سیاسی خبری ترکیه که او را مسئول و فرمانده کودتا می‌دانند، موضع گرفت و گفت: «هرگونه گزارشی درباره اینکه من با کودتای نظامی نافرجام ترکیه ارتباط داشته‌ام، کاملا نادرست و غیردقیق است.»
البته اظهارات ژنرال «جنتوم» فرمانده عملیات نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، کاملا با ژنرال ووتل و دیگر مقامات آمریکا متفاوت است؛ به گزارش روزنامه «ینی شفق» چاپ ترکیه، ژنرال جنتوم گفته «کودتاگران وابسته به (فتح‌الله) «گولن» از شرکای آمریکا بودند.» وی گفت: «(همه) افسران متحد آمریکا در ارتش ترکیه بازداشت شده‌اند.»