kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۲۹۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳

بازی تازه رژیم سعودی و کویت شکایت از ایران به اتهام «تجاوزات دریایی»!

در ادامه اتهام‌زنی‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به ایران، این بار عربستان سعودی و کویت به اتهام «تجاوزات دریایی» از ایران به سازمان ملل شکایت کردند.


خبرگزاری دولتی کویت(کونا) گزارش داده که این کشور به همراه عربستان سعودی به اتهام «تجاوزات دریایی»، از ایران به سازمان ملل شکایت کردند. در گزارش این رسانه آمده است: «پادشاهی عربستان سعودی و کویت اواخر وقت سه شنبه درباره تجاوزات مکرر قایق‌های نظامی ایرانی به آبهای منطقه مجاور خط تفکیک شده بین عربستان سعودی و کویت، شکایتی به بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل ارائه داد.»
در این شکایت با تکرار ادعای تجاوز حریم دریایی کویت و عربستان سعودی، مدعی شده که در آخرین و تازه‌ترین مورد، یک کشتی و دو قایق تندروی نظامی با پرچم ایران، به حریم دریایی آنها تجاوز کرده است.
به گزارش خبرگزاری کویت، این دو کشور خواستار آغاز مذاکرات بین عربستان سعودی و کویت از یک سو و ایران از سوی دیگر به عنوان طرفین گفت‌وگو به منظور ترسیم و تعیین حدود دریایی جداکننده آب‌های دو کشور و ایران شدند.
به گزارش فارس؛ این دو کشور همچنین مدعی شده‌اند که ایران به «درخواست‌های مکرر» آنها برای مذاکره برای تعیین حدود و ترسیم مرزهای دریایی، هیچ پاسخی نداده است.
پیش از این دولت کویت بارها، ادعاي موهوم مالکيت خود بر بخش هاي عمده اي از مرزهاي دريايي ايران را در شمال خليج فارس مطرح کرده است. به نظر می‌رسد طرح این گونه ادعاها در مورد مناقشات مرزی برای دست‌اندازی به منابع انرژی تحت سلطه ایران در خلیج فارس است چنان‌که در مقطعی دولت کویت با تغییر نام میدان گازی آرش به «الدوره» قصد دست‌درازی به منابع انرژی ایران در خلیج فارس را داشته است.
از طرفی دیگر طرح این گونه مسائل در سالیان اخیر با محوریت رژیم آل سعود مبنایی سیاسی نیز دارد و این رژیم از آنها برای راه‌اندازی سناریوهای رسانه‌ای علیه ایران استفاده می‌کند. آخرین مورد از این گونه اقدامات رژیم سعودی در بیانیه اجلاس اتحادیه کشورهای عرب در موریتانی بود که در آن مداخله ایران در بحرین، یمن، سوریه و شبه جزیره عرب و اظهارات مسئولان ایرانی محکوم و از تهران خواسته شده است که دست از اظهارات خصمانه بردارد و به تبلیغات خود علیه کشورهای عربی پایان دهد.  
این در حالی است که ایران از زمان شکل‌گیری گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق به درخواست دولت‌های قانونی این کشورها و در کنار آنها به مبارزه با تروریست‌ها پرداخته است در حالی‌که رژیم سعودی عربستان بیش از یک سال است که با حملات هوایی خود مردم یمن را قتل  عام می‌کند و به تجهیز تروریست‌های سوریه و عراق می‌پردازد.