kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۲۸۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
نخست‌وزیر سوریه در دیدار با آیت‌الله اراکی:

ایران در سخت‌ترین شرایط بهترین حامی سوریه است

عماد محمد دیب خمیس نخست وزیر سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران در سخت‌ترین شرایط بهترین حامی و پشتیبان سوریه بود و ما از طرح‌های پیشنهادی این کشور و اجرای آنها حمایت کامل خواهیم کرد.



آیت‌الله محسن اراکی دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب که در صدر هیأتی به سوریه سفر کرده در دیدار با عماد محمد دیب خمیس نخست وزیر سوریه، با بیان اینکه سوریه بعد از پیروزی در برابر تروریست‌ها مرحله مهمی را آغاز خواهد کرد، گفت: ملت، دولت و علمای سوریه باید به نشر و گسترش صحیح اسلام بپردازند.
دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به اینکه راه‌اندازی دارالتقریب در دمشق و راه‌اندازی حلقه‌های گفت‌و‌گو میان علمای مذاهب مختلف اسلامی در این مرحله می‌تواند نقش بسیار مهمی در زمینه تقریب ایفا کند، به معرفی کمیته مساعی حمیده و مجمع جهانی تقریب و ارکان آن پرداخت و گفت: در حال حاضر مجمع جهانی تقریب در تعدادی از  کشورهای اسلامی نمایندگی دارد.
 عماد محمد دیب خمیس نیز در این دیدار ضمن تشکر از همه حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت سوریه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی در سخت‌ترین شرایط بهترین حامی و پشتیبان سوریه بود و کمال تشکر را از جمهوری اسلامی ایران به ویژه رهبر جمهوری اسلامی ایران دارم.
در ادامه این نشست منوچهر متکی معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب نیز طی سخنانی با اشاره به بحران سوریه اظهار داشت: امروز کسانی که در خط مقدم علیه مقاومت می‌جنگند دچار انحراف و اعوجاج فکری شده‌اند، حتی اگر اینها در سوریه و عراق نابود شوند فردا در جایی دیگر سر بلند می‌کنند. لازم است که با انحرافات فکری تروریست‌ها، با اندیشه صحیح مقابله شود و مجمع جهانی تقریب به دنبال این رسالت است.
مشکلات کنونی جهان اسلام از اندونزی
 تا موریتانی ناشی از تند‌روی است
همچنین آیت‌الله اراکی در دیدار با ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه، با بیان اینکه سوریه دارای ظرفیت عظیم علمی، دینی و اجتماعی است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها می‌توان خدمت بسیار بزرگی به جهان اسلام کرد، اظهار داشت: مشکلات کنونی جهان اسلام از شرق آن یعنی اندونزی تا غرب آن یعنی موریتانی ناشی از تند‌روی است و علمای سوریه می‌توانند کمک بسیار زیادی برای بر طرف کردن این مشکلات داشته باشند.
وی با بیان اینکه سوریه می‌تواند میدان پیروزی در نبرد با جریان‌های انحرافی و تند‌رو در جهان اسلام باشد، اظهار داشت: امروز در کنار فرماندهان نظامی که در عرصه نبرد میدانی با تروریست‌ها فعالیت می‌کنند، نیازمند فرماندهان فرهنگی و فکری هستیم که در این مورد نقش علما بسیار برجسته و خطیر است.
ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار ضمن بیان اینکه کسانی که اختلاف میان مذاهب اسلامی را در سوریه دنبال می‌کنند، شکست خواهند خورد، گفت: خطر بزرگ برای سوریه و منطقه تفکر وهابیت است، همان کسانی که القاعده را ساختند امروز نیز النصره و داعش را ایجاد و از آن حمایت می‌کنند.
به گزارش فارس، دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دمشق ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مرکز آموزش عالی علامه کفتارو، در دیدار با محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه با امضا یادداشت تفاهمی این برنامه‌ریزی‌ها را در راستای نزدیکی فرقه‌ها و مذاهب اسلامی و همچنین همکاری در راستای تولید دانش فقهی پیرامون فقه تقریب و وحدت و فقه مقاومت دانست.