kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۲۶۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

مصوبه «هدایت تحصیلی» در صورت لزوم بازنگری می‌شود

رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: در جلسه چهار ساعته‌ای که با وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی داشتیم، موضوع هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از زوایای مختلف مورد بحث قرار گرفت.



محمد‌مهدی زاهدی به فارس گفت: اصل هدایت تحصیلی دانش‌آموزان خوب است و باید در کشور اجرایی شود ضمن اینکه از اصل این موضوع حمایت می‌کنیم اما مشکلاتی در شیوه اجرای آن وجود دارد.
زاهدی با بیان اینکه مقرر شد تا از سال آینده در این زمینه کار جدی‌تری انجام شود، خاطرنشان کرد: مقرر شد برای 17 هزار مشاور مدرسه دوره‌های آموزشی و توجیهی برگزار شده و اگر نیاز باشد تعداد این مشاوران افزایش یابد.
وی افزود: در این جلسه بر لزوم تسلط و توجیه کافی مشاوران مدارس در خصوص هدایت تحصیلی تأکید و مقرر شد تا از اول سال و همچنین در طول سال تحصیلی پایه نهم با دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها ارتباط برقرار کنند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازنگری در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع هدایت تحصیلی در صورت لزوم، گفت: در مصوبه این شورا آمده است که از 100 امتیاز مربوط به انتخاب رشته، 10 امتیاز علاقه دانش‌آموز و پنج امتیاز نظر والدین موثر است که احساس می‌کنیم این مقدار کم است زیرا در نهایت دانش‌آموز باید رشته را انتخاب و مشغول تحصیل شود.
به گفته زاهدی،  برای سال تحصیلی جدید مقرر شد افرادی که نسبت به هدایت تحصیلی اعتراض دارند به مناطق آموزش و پرورش مراجعه و مناطق نسبت به بازنگری و جلب حدالامکان رضایت طرف مقابل اقدام کنند.
وی ادامه داد: اگر بی‌گدار به آب بزنیم و توجه به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نداشته باشیم کشور دچار خسارت سنگین می‌شود.
زاهدی با بیان اینکه امسال در کنکور سراسری از 810 هزار داوطلب 519 هزار نفر متقاضی رشته علوم تجربی هستند، تصریح کرد: این موضوع برای کشور خوب نیست زیرا باید به سمت اقتصاد دانش‌ بنیان برویم و این همه رشته تجربی نیاز نداریم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تبلیغات کاذب در خصوص رشته پزشکی و وجود نقد به عملکرد وزارت بهداشت، گفت: آنچه که در خصوص مزایا به متخصصان پرداخت می‌شود بسیار بالاست و تبلیغاتی که در فضای مجازی در این باره به وجود آمده است، دانش‌آموزان را به سمت درآمد 100 میلیون تومانی رومیزی و زیرمیزی که برخی می‌گیرند ترغیب می‌کند.
وی افزود: تمام آن 519 هزار نفری که داوطلب رشته تجربی کنکور سراسری هستند می‌خواهند پزشک شوند در حالی که سرجمع نیاز کشور کمتر از پنج هزار نفر و یک درصد کل داوطلبان می‌شود.
زاهدی گفت: اجبار دانش‌آموزان به سمت رشته‌های تحصیلی را قبول نداریم و کمیسیون آموزش مجلس به هیچ وجه اجبار را قبول نمی‌کند اما اینکه هر چیزی را اولیا و دانش‌آموزان بگویند هم درست نیست.
اصل موضوع هدایت تحصیلی همچنان اجرا می‌شود
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: اصل موضوع هدایت تحصیلی همچنان اجرا می‌شود و نمی‌توان بدون توجه به امکانات کشور و نیازهای بازار کار به توسعه رشته‌ها پرداخت.
علی زرافشان به تسنیم گفت: حدود 10 روز از روند انتخاب رشته و ثبت‌نام دانش آموزان پایه نهم می‌گذرد و اکثر آنها ثبت‌نام کرده‌اند، اما برای رفع مشکلی افرادی که تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اند مقرر شد کمیته‌های هدایت تحصیلی مناطق محل مراجعه خانواده‌ها باشند و به آنها برای رفع مشکل کمک کنند.
زرافشان ادامه داد: توسعه متوازن سهم هر رشته را تعیین می‌کند، به عنوان مثال اگر قرار باشد 60 درصد دانش‌آموزان بخواهند به رشته‌های فنی ‌و حرفه‌ای بروند، امکان پذیرش آنها را نداریم، چرا که ظرفیت ما نهایت 40درصد است و اگر قرار باشد اکثر دانش‌آموزان به رشته تجربی بروند، ظرفیت پذیرش نداریم چرا که معلم و نیروی انسانی لازم را نداریم.
وی افزود:‌ توسعه متوازن یک اهرم مدیریتی است تا به نیازهای جامعه پاسخ دهد، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان باید متناسب با نیازهای بازار کار و امکانات کشور باشد و نمی‌توان به این موضوع بی‌توجه بود و باید خانواده‌ها را در این رابطه توجیه کرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش ‌و پرورش بیان کرد:‌ ورود دانش‌آموزان به هر رشته دارای سهم مشخصی است به عنوان مثال اگر در منطقه‌ای سهم رشته ریاضی 30درصد است، اما تعداد دانش‌آموزان متقاضی ورود به این رشته بیشتر است، این اجازه را دادیم تا این منطقه سهم رشته ریاضی را به 32 درصد برساند و این موضوع یک انعطاف است.
گفتنی است، با توجه به اعتراض بسیار زیاد دانش‌آموزان و خانواده‌ها و اذعان بسیاری از کارشناسان به ضعف داشتن شیوه اجرای هدایت تحصیلی، باید از هرگونه اجحاف و تضییع حق دانش‌آموزانی که اکنون در حال انتخاب رشته و هدایت تحصیلی هستند جلوگیری شود و هرگونه تصمیم برای اصلاح این روند در سال آینده مثل آموزش بیشتر به مشاوران و افزایش نقش نظر و علاقه دانش‌آموز و والدین که رئیس کمیسیون آموزش مجلس به آن اشاره داشت و به جای خود اقدامی درست است نباید مانع از پیگیری حق و اعتراض دانش‌آموزان در حال حاضر شود.