kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۲۴۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
پرویز داودی:

کاهش 40 دلاری قیمت نفت نتیجه دیپلماسی دولت یازدهم است

معاون اول رئیس‌جمهور سابق گفت: در سه سال گذشته هیچ اقدامی برای اصلاحات اقتصادی در کشور انجام نشده است.


پرویز داودی در گفت‌وگو با نسیم خاطرنشان کرد: دولت نتایج ملموسی در اقتصاد برای ارائه به مردم ندارد. متاسفانه در سه سال گذشته دولت هیچ ثمره ملموسی برای مردم به‌جا نگذاشته است. دولتمردان کمتر از یک سال دیگر فرصت دارند.
معاون اول رئیس‌جمهور سابق با انتقاد از شاخص‌های اقتصادی دولت یازدهم گفت: متوسط رشد تولید در دو سال اول این دولت 0/55 درصد بود در حالی که در دو سال اول دولت نهم 6/2 درصد رشد تولید داشتیم. متوسط تورم دو سال اول دولت یازدهم 23/2 درصد بوده ولی در دو سال اول دولت نهم متوسط تورم 16/2 بوده است. با این آمار باید به دولتمردانی که مدام دست به تخریب دولت قبل می‌زنند گفت که شما چه عملکرد اقتصادی در دولت یازدهم داشته‌اید؟
وی تصریح کرد: تولید سهمی از هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در اقتصاد کشور ندارد. با وجود هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی رشد اقتصادی سال 94 باید خیلی بهتر از اینها باشد ولی وضعیت رشد اقتصادی کشور به هیچ وجه مناسب نیست. ابتدا فکر می‌کردیم رشد اقتصادی سال گذشته صفر باشد، ولی برخی از منابع رشد اقتصادی امسال را منفی پیش‌بینی می‌کنند، اگرچه دولت از ترس حتی رشد اقتصادی 94 را که چند ماه از پایان آن گذشته، اعلام نکرده است.
معاون اول رئیس‌جمهور در دولت نهم اظهار داشت: ضریب فزاینده پولی ما همواره بین 3/5 تا 4 بوده ولی در دولت یازدهم به عدد 7 رسیده که همین مسئله باعث شده در دو سال و نیم گذشته 500 هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه شود.
داودی افزود: دولتمردان در سه سال اخیر خلق پول فراوانی انجام داده‌اند و تنها 12 درصد از حجم پول‌‌های موجود توسط بانک مرکزی خلق، تولید و مدیریت می‌شود. 88 درصد پول‌های موجود توسط بانک‌ها خلق و مدیریت می‌شود. بانک‌ها این پول‌ها را به سمت تولید نمی‌آورند بنابراین، این پول در اختیار شرکت‌ها و موسسات مالی بزرگ به صورت سپرده و تسهیلات است. این پول‌ها حتی در بخش خدمات هم قرار ندارد، چون اگر در خدمات هزینه می‌شد در حال حاضر وضعیت رشد اقتصادی کشور بسیار بهتر بود.
وی با انتقاد از کاهش سرعت گردش نقدینگی در دولت یازدهم عنوان کرد: سرعت گردش نقدینگی ما بسیار کم و حتی کمتر از یک شده است. در دولت قبل سرعت گردش نقدینگی حدود 1/8 بود. در این شرایط دولت اجازه سرمایه‌گذاری را به بانک‌ها نمی‌دهد و حتی یکی از بانک‌ها که می‌خواست سرمایه‌گذاری کند، با مانع دولت روبه‌رو شد، زیرا دولتمردان تصور می‌کنند با سرمایه‌گذاری‌ بانک‌ها در بخش تولید، تورم ایجاد می‌شود.
معاون اول رئیس‌جمهور در دولت نهم تصریح کرد: اقتصاد ما در حال حاضر از ناحیه شیفتگی دولتمردان نسبت به سرمایه‌گذاری خارجی و تعامل با غرب آسیب دیده است. ما با روحیه خودباخته به سمت مذاکره با غرب رفته‌ایم و در ذهن ما این بود که فقط بلدیم دو نوع غذا درست کنیم.
داودی با بی‌تاثیر دانستن اجرای برجام بر اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در کشور هیچ‌گاه از چند میلیارد دلار بیشتر نبوده و در حال حاضر با وجود گذشت حدود یک سال از برجام همان مقدار سرمایه‌گذاری خارجی اندک هم برای اقتصاد کشور حاصل نشده و دولتمردان به ناچار به سراغ فاینانس رفته‌اند. بنابراین بعد از برجام هیچ اتفاقی برای اقتصاد کشور نیفتاده و تنها رکود و بیکاری بیشتر می‌شود.
وی تصریح کرد: دولتمردان سه سال مرتبا به دولت گذشته اهانت کردند و همه تقصیرها را به گردن آنها انداختند. سپس همه فعالان اقتصادی را به برجام امیدوار کرده و دست به عصا نگه داشتند.
وی با انتقاد از افزایش
600 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در دولت یازدهم نیز بیان کرد: دولت از یک طرف بیش از هزار هزار میلیارد نقدینگی در جامعه ایجاد کرد و از طرف دیگر آن را محصور کرده تا هیچ نقشی در تولید و خدمات نداشته باشد. بنابراین 80 درصد واحدهای تولید تعطیل و نیمه تعطیل شده و جوانان کشور مرتب بیکار می‌شوند.
معاون اول رئیس‌جمهور سابق به ضعف دولت یازدهم در دیپلماسی انرژی اشاره و بیان کرد: قیمت نفت 80 دلاری در دولت یازدهم به 30-40 دلار رسید. در سال 2006 که اقتصاد جهانی دچار رکود بود ما به طور متوسط نفت را 80 دلار می‌فروختیم. سوال من از دولتمردان این است که حاصل بهتر شدن تعاملات بین‌المللی در سه سال اخیر نفت 40 دلاری است؟