kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۲۴۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران:

دلایل گرانی مرغ صرفا بهانه است

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران گفت: افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر کاذب بوده و در جهت منافع گروه خاصی است.




خسرو فروغان گران‌سایه در گفت‌وگو با ایسنا افزود: دلایلی از جمله اینکه افزایش قیمت ذرت عامل بالا رفتن قیمت گوشت مرغ شده صرفا بهانه است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر کمبود دان مرغ و کمبود عرضه گوشت مرغ وجود ندارد و به طور کلی تغییری در وضعیت خوراک مرغ به وجود نیامده که باعث افزایش قیمت شده باشد بلکه مسئله اصلی در نوع مدیریت و تنظیم کردن بازار از مرغداری تا کشتارگاه و دلال‌هاست.
فروغان گران‌سایه افزود: تناسب بین مرغدار، کشتارگاه و واسطه که مرغ را به دست خرده‌فروش می‌رساند ارتباط درستی نیست و در یکی دو سال گذشته بیشترین سود و درآمد در روند تولید تا مصرف نصیب کشتارگاه شده است.
رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران گفت: مسئله دیگر این است که تصمیم‌گیری‌ها و اعمال نظرهای غیرکارشناسی باعث بی‌نظمی در بازار شده است. در حال حاضر که رکود در بازار وجود دارد قاعدتا نباید در بازار گرانفروشی داشته باشیم، چرا که همه به دنبال این هستند که جنس‌شان را ارزان‌تر عرضه کنند.
وی همچنین تصریح کرد که قیمت منطقی برای هر کیلوگرم گوشت مرغ حداکثر باید 7000 تومان باشد و بیش از آن گرانفروشی است.
گفتنی است در روزهای اخیر قیمت گوشت مرغ به بیش از 8 هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است.
حداکثر قیمت مرغ 7000 تومان است نه بیشتر
در همین حال حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام، تاکید کرد که قیمت منطقی این محصول کیلویی 7000 تومان است و این وزارتخانه تا برقراری تعادل کامل در بازار، عرضه مرغ منجمد را ادامه می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد، گفت: بر اساس قانون، وزارت جهاد کشاورزی موظف است تامین‌کننده نیاز غذایی مردم در زمینه محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیکی مانند گوشت مرغ باشد که در این زمینه وظایف این وزارتخانه در حال انجام است و مشکلی وجود ندارد. اما اگر نوسان قیمتی به وجود می‌آید ناشی از تولیدکنندگان نیست و آنها نمی‌خواهند محصولی با قیمت غیرمنطقی یا در بازار پرنوسان به دست مردم برسد، چرا که در ادامه ممکن است بالا رفتن قیمت در بازار موجب افت شدید آن در مقاطع بعدی شود و به زیان تولیدکنندگان تمام شود. رکنی با بیان این‌که بازار با ثبات بهترین شرایط برای تولیدکننده و مصرف‌کننده است، تاکید کرد: عرضه گوشت مرغ منجمد از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای برقراری تعادل در بازار به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان که منافع‌شان بهم گره خورده است، همچنان ادامه دارد و در چنین شرایطی که کمبودی در بازار احساس نمی‌شود، دستگاه‌های نظارتی موظفند تا اگر نوسان قیمتی در بازار به وجود آمد که ناشی از افزایش قیمت پس از تولید تا مصرف بود با عاملان آن برخورد کنند.
گوشت قرمز هم گران شد
رئیس اتحادیه گوشت گوسفند، هم گفت: به دلیل کمبود عرضه در بازار گوشت گوسفندی پایتخت، قیمت هر کیلوگرم به 31 تا 32 هزار تومان رسیده است.
علی‌اصغر ملکی در گفت‌وگو با فارس در مورد آخرین وضعیت گوشت قرمز در پایتخت، افزود: با گرم شدن هوا و افزایش قاچاق دام به کشورهای عراق و امارات، با کمبود گوشت در سطح پایتخت مواجه شده‌ایم که همین مسئله بر افزایش قیمت موثر بوده است. وی با اشاره به اینکه اصل دام مورد نیاز و گوشت مصرفی تهران از استان کردستان و غرب کشور تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: قیمت عمده فروش گوشت به مغازه‌داران به 28هزار تومان رسیده و هر کیلو گوشت شقه گوسفندی بدون دنبه 31 تا 32 هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود.
به گفته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی با 5 هزار تومان تفاوت به 36 تا 37 هزار تومان رسیده است.
ملکی همچنین اجرای طرح پیش‌سرد کردن گوشت به دلیل کاهش وزن و افزایش هزینه‌های سردخانه‌ای را از دیگر عوامل افزایش قیمت گوشت گوسفندی عنوان کرد.
همچنین علی خندان‌رو رئیس اتحادیه گوشت گوساله هرگونه افزایش قیمت این گوشت را رد کرد و گفت: قیمت گوشت گوساله از 8 ماه پیش در پایتخت ثابت مانده و تغییر نکرده و هر کیلوگرم 32 هزار تومان به مصرف‌کننده فروخته می‌شود.
به گفته خندان‌رو گوشت گوساله در پایتخت از اطراف تهران، ورامین، قم و شهریار تامین می‌شود.