kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۲۱۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
با دستور حیدر عبادی

بسیج مردمی یک نیروی رسمی وابسته به نخست‌وزیری عراق شد

با فرمان نخست‌وزیر عراق، از این پس نیروهای بسیج مردمی یک نیروی رسمی وابسته به نخست‌وزیر است.

سرویس خارجی -

«حیدر عبادی» در آستانه اجرای عملیات آزادسازی «موصل»، به نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) رسمیت داد. پیش از این نیز بسیج مردمی از نخست‌وزیر دستور می‌گرفت، اما آمریکا به خاطر منافع خود در عراق و به درخواست عربستان و قطر، دولت بغداد را در مورد مشارکت بسیج مردمی در عملیات موصل تحت فشار گذاشته بود. با این ابتکار جدید،  علاوه بر اینکه بهانه از دست آمریکا گرفته شد، نیروهای بسیج مردمی نیز مثل سایر نظامیان، به سلاح مجهز می‌شوند و آموزش می‌بینند.
به گزارش ایسنا، بسیج مردمی در سال 2014 تاسیس شد و  اکنون متشکل از 42 تیپ است. مهم‌ترین گروه‌هایی که به بسیج مردمی ملحق شده‌اند، «سرایا السلام»، «سازمان بدر»، «گردان‌های حزب‌الله»، «نجباء» و «عصائب اهل‌الحق» هستند.
البته قبل از شکل‌گیری بسیج مردمی در عراق، «حاج قاسم سلیمانی» نفراتی را در عراق با هدف نبرد با تروریسم در سوریه، گردآوری  و سازماندهی کرد.
مقاومت شجاعانه این نیروها و شکست داعش در تصرف بغداد، افکار عمومی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. این نیروها در واقع نطفه شکل‌گیری بسیج مردمی در عراق هستند.
به هر حال، با پیوستن رسمی بسیج مردمی به نخست‌وزیری عراق،  توطئه آمریکا و عربستان در شب عملیات موصل نقش بر آب شد. حیدر عبادی نیز با این اقدام خود، به دشمن ملت عراق فهماند در مورد مشارکت دادن بسیج مردمی در عملیات موصل، جدی است و هیچ نیرویی نمی‌تواند وی و دولت عراق را از این تصمیم منصرف کند.
در این رابطه، «یوسف الکلابی» سخنگوی امنیتی بسیج مردمی اعلام کرد: «این نیروها در عملیات بازپس‌گیری موصل شرکت خواهند کرد و این دستور شخص نخست‌وزیر است.» وی این را نیز گفت که «عراق نیاز به هیچ نیروی زمینی خارجی [آمریکایی] ندارد و نظامیان و بسیج مردمی خود به تنهایی قادر هستند که تروریسم را نابود کنند.»
بر اساس گزارش‌های رسیده از عراق و آمریکا، کاخ سفید در ارتباط با عملیات موصل، دو هدف دارد؛ اول اینکه بسیج مردمی را در این عملیات شرکت ندهد و به جای آن، بعثی‌های به اصطلاح توبه کرده، عشایر سنی تحت فرمان آمریکا و پیشمرگان کُرد را شرکت دهد و دوم، این عملیات را هر چه سریع‌تر  به  اجرا درآورد تا در بحبوحه مبارزات انتخاباتی در آمریکا، از پیروزی علیه داعش در موصل، به عنوان برگ برنده‌ای علیه جمهوری‌خواهان استفاده کند.
البته دولت عراق با زیرکی سعی می‌کند از این تمایل آمریکا [یعنی اجرای هر چه سریع‌تر عملیات] به نفع ملت عراق استفاده بکند. در همین رابطه، سرلشکر «نجم الجبوری» فرمانده عملیات «نینوا» دیروز اعلام کرد، عملیات آزادسازی موصل به زودی از منطقه و شهر «القیاره» آغاز خواهد شد. در کل، عراق به زودی شاهد تحول بسیار حساس و مهمی خواهد بود؛ تحولی که برای این کشور و منطقه سرنوشت‌ساز است.