kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۰۳۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
اردوغان به جان بچه مدرسه‌ای‌ها افتاد

دستگیری 62 دانش‌آموز به اتهام خیانت به اردوغان!

نیروهای امنیتی ترکیه پس از ژنرال‌ها، نیروهای پلیس و ارتش... به سراغ بچه مدرسه‌ای‌ها رفته و بیش از 60 کودک مدرسه‌ای و 42 روزنامه‌نگار را به اتهام «خیانت» و «مشارکت در کودتا»، بازداشت کرده‌اند!


به گزارش ایسنا، نیروهای امنیتی ترکیه طی روزهای اخیر 63 دانش‌آموز پسر مدرسه «کوللی» در شهر اسلامبول را بازداشت کردند. این نوجوانان که بین 14 تا 17 سال سن دارند، هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند و چون به خیانت علیه دولت متهم هستند، اجازه ندارند با والدین خود صحبت کنند. مدرسه «کوللی» یک مدرسه نظامی است.
براساس اظهارات دانش‌آموزان، کودتاچیان در شب حادثه از آنها خواسته بودند برای ملاقات با بازیکنان معروف  فوتبال، به مدرسه بیایند! هم‌اکنون خانواده‌ها و وکلای این دانش‌آموزان تلاش می‌کنند لااقل کودکان‌شان در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند. وکیل سه تن از دانش‌آموزان به خبرنگاران گفته: «برخی خانواده‌ها مدت هفت روز است که هیچ خبری از فرزندان خود ندارند.»
مقامات ترکیه به علاوه، قرار بازداشت 42 خبرنگار را دیروز صادر کردند. تاکنون بیش از 63 هزار نظامی، پلیس، قاضی، کارمند دولت، استاد و معلم از خدمت تعلیق و یا بازداشت شده‌اند.
دیروز همچنین خبر رسید، دولت ترکیه قصد دارد با استخدام 20 هزار معلم جدید، آنها را جایگزین معلمان اخراجی کند.
نقش آمریکا
در کودتا
به گزارش ایسنا، روزنامه
«ینی شفق» چاپ ترکیه، با انتشار تصویری از یک ژنرال و فرمانده ارشد آمریکایی به نام «جان کمپبل»، اعلام کرده که این ژنرال رهبری کودتای نافرجام اخیر علیه اردوغان را برعهده داشته است.
در کودتای فوق که جمعه دو هفته قبل رخ داده، بیش از 290 نفر کشته و دست‌کم 3000 تن مجروح شدند.
ینی شفق در ادامه، توضیح داده که ژنرال کمپبل از پایگاه آمریکایی مستقر در شهر «ازمیر» این کودتا را فرماندهی می‌کرده است. آمریکا هنوز در ارتباط با این قضیه واکنش نشان نداده است. گفتنی است که یکشنبه گذشته در مجاورت این پایگاه در ازمیر آتش‌سوزی گسترده‌ای روی داد و هنوز هواپیماها و هلی‌کوپترها نتوانسته‌اند آن را خاموش کنند.
این آتش انبار مهمات آمریکا در این پایگاه نظامی ناتو را تهدید می‌کند که ممکن است منجر به یک آتش‌سوزی بسیار شدیدتر و از بین رفتن تسلیحات حساس و خطرات امنیتی شود. بر اساس گزارشات محلی، مقامات در حال تحقیق درباره علت این آتش‌سوزی هستند. برخی آن را به عنوان یک اقدام خرابکارانه ضد آمریکایی تلقی می‌کنند.
آمریکا زرادخانه‌ای از 90 سلاح اتمی تاکتیکی در ترکیه دارد که نسبت به دیگر کشورهای خارجی بیشتر است. اما این آتش‌سوزی بمب‌های اتمی آمریکا در ترکیه را تهدید نمی‌کند. تسلیحات اتمی در پایگاه «اینجرلیک» ذخیره شده است.