kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۹۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
جهان حملات خونین کابل را محکوم کرد

اعلام یک روز عزای عمومی در افغانستان

حملات خونین داعش به تظاهرات شیعیان در کابل، با محکومیت گسترده جهانی مواجه شده و رئیس‌جمهور افغانستان نیز یک روز عزای عمومی اعلام کرده است.



در پی شهادت 80  نفر و زخمی شدن بیش از 230 تن از تظاهر‌‌کنندگان جنبش «روشنایی» در خیابان «دهمزنگ» کابل، دیروز تعدادی از بازماندگان این حادثه در مصلی شهید مزاری شهر کابل گردهم آمدند و به ادامه اعتراضات خود پرداختند. به گزارش تسنیم، بازماندگان تظاهرات از صبح دیروز به سوگ شهدای روز شنبه نشستند و با حمل دست‌نوشته‌هایی، با خانواده‌های شهدا ابراز همدردی کردند.
تظاهر‌‌کنندگان پس ادامه قرائت فاتحه برای روح شهدای حادثه «دهمزنگ»، پیکرهای شهدایشان را تشییع کردند. تظاهر‌کنندگان همچنین خواستار محاکمه شدن عاملان انفجار کابل شدند. افغانستان روز شنبه شاهد جنایت خونینی از سوی تروریست‌های داعش بود. بلافاصله پس از این حمله، داعش اعلام کرده دو فرد از اعضای داعش کمربند انفجاری خود را  در تجمع شیعیان در منطقه دهمزنگ در شهر کابل افغانستان منفجر کردند. وزارت کشور افغانستان در پی وقوع این انفجار با انتشار حکمی تجمع عمومی را به مدت 10 روز ممنوع اعلام کرد. «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان  نیز پس از این حملات روز یکشنبه را عزای عمومی اعلام کرد.
کشورها و نهاد‌های مختلف نیز این جنایت را محکوم کردند. دبیرکل سازمان ملل حمله تروریستی در کابل را محکوم کرد و مراتب تسلیت خود را به خانواده این قربانیان ابراز داشت. دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار اجرای عدالت برای مسئولین این انفجار شد.  شورای امنیت هم با شدیدترین عبارات حمله تروریستی اخیر در کابل را محکوم کرد. در همین حال، «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان این حمله را محکوم کرده و گفت که اسلام‌آباد با دولت افغانستان در این برهه از زمان همدردی می‌کند. «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه نیز به «اشرف غنی» همتای افغان خود تسلیت گفت و این حمله تروریستی را شدیدا محکوم کرد. وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای حمله انتحاری در کابل را محکوم کرد و به خانواده‌های قربانیان حمله تسلیت گفت. در عین حال آمریکا سعی کرد از آب گل‌آلود ماهی بگیرد و این حمله تروریستی را بهانه‌ای برای ادامه حضور بیشتر در افغانستان دانست. در این ارتباط، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که حملاتی نظیر انفجارهای کابل اراده ما را برای ادامه ماموریت در افغانستان محکم‌تر می‌کند!