kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷

ادعای سازمان سنجش در دفاع از حسین فریدون هم دروغ از آب درآمد

در حالی که سازمان سنجش همچنان از تحصیل رانتی حسین فریدون حمایت و قانونی بودن آن را توجیه می‌کند، اسناد جدیدی از کذب بودن تحصیل قانونی وی در دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده است.
پس از آنکه هفته گذشته خبر تحصیل رانتی حسین فریدون در دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش طی گفت‌وگویی و سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای رسمی عنوان کردند که فریدون ابتدا در دوره شبانه دانشگاه گیلان پذیرفته شده و به‌دلیل کسب حدنصاب نمره به پردیس دانشگاه شهید بهشتی معرفی و پس از آن هر اتفاقی افتاده بین دانشگاه شهید بهشتی و فریدون بوده، لذا اگر فریدون در این دانشگاه پذیرفته شده باشد، در پی تصمیم خود دانشگاه بوده است.
اما براساس اسناد موجود حسین فریدون نمی‌توانسته در دانشگاه گیلان نیز پذیرفته شود.
سازمان سنجش در بخش اول اطلاعیه خود راجع به تحصیل فریدون در دانشگاه شهید بهشتی، مدعی شده که «وی در سال 1392 در آزمون دکترای نیمه‌متمرکز در مجموعه علوم سیاسی شرکت و در مرحله تکمیل ظرفیت نسبت به انتخاب پنج کدرشته محل اقدام می‌کند. نامبرده در کدرشته محل 9626 رشته روابط بین‌الملل دوره شبانه دانشگاه گیلان در بین چندبرابر معرفی‌شدگان برای انجام مصاحبه با استفاده از سهمیه ایثارگران در رتبه 2 (دو) به‌دلیل کسب حدنصاب سهمیه قرار می‌گیرد. دانشگاه گیلان در اعلام نتایج وی را غایب مصاحبه معرفی می‌کند».
اما تصویر شماره (1) که مربوط به اطلاعیه تکمیل ظرفیت آزمون ورودی دکترای تخصصی در سال 1392 است، نشان می‌دهد که اساساً دانشگاه گیلان در دوره شبانه‌اش هیچ پذیرشی نداشته و در دوره روزانه نیز فقط اجازه جذب دو نفر را داشته است، بنابراین ادعای سازمان سنجش از اساس باطل است.
تصویر شماره (1)
اما سند دیگر جنبه‌های جالب‌تری از ماجرای تحصیل رانتی حسین فریدون را آشکار می‌کند. آن‌چنان که در سند شماره (2) کاملاً آشکار است، احمد رضی سرپرست وقت دانشگاه گیلان که اینک ریاست این دانشگاه را رسماً به‌عهده دارد،14 دی ماه 92 رسماً طی نامه‌ای به خدایی رئیس سازمان سنجش اعلام می‌کند که «با توجه به تکمیل ظرفیت و سقف تعداد دانشجوی راهنمایی شده توسط اعضای هیئت علمی این گروه آموزشی، خواهشمند است دستور فرمایید برای این کدرشته در تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری برای نیم‌سال دوم سال تحصیل 93‌ــ‌92 هیچ تعداد دانشجویی پذیرفته و اعلام نشود».
تصویر شماره (2)
در واقع به‌استناد این سند، دانشگاه گیلان رسماً از رئیس سازمان سنجش خواسته که در این نیم‌سال، دانشجویی برای دکترای روابط بین‌الملل به این دانشگاه معرفی نشود، لذا رئیس سازمان سنجش علی‌القاعده نباید هیچ فردی، چه فریدون و چه غیرفریدون را به این دانشگاه معرفی می‌کرد.
با توجه به اسناد درج‌شده، یا قبولی فریدون در مرحله اول دکتری در دانشگاه گیلان از بنیان ادعای بی‌اساسی است و یا سازمان سنجش علی‌رغم درخواست جدی دانشگاه گیلان مبنی بر معرفی نکردن هیچ فردی برای تحصیل در دوره دکترای روابط بین‌الملل این دانشگاه، وی را جزو پذیرفته‌شدگان در آزمون کتبی به این دانشگاه معرفی کرده است.
با این حال در هر صورت شرکت نکردن برادر روحانی در مصاحبه دکترای دانشگاه گیلان، هم از سوی دانشگاه و هم از سوی سازمان سنجش رسماً تأیید شده و به همین دلیل فریدون هیچ‌گاه نمی‌توانسته دانشجوی دکترای دانشگاه گیلان محسوب شود.
اما سازمان سنجش در بخش دوم اطلاعیه خود مدعی شده که حسین فریدون به‌دلیل دارا بودن سهمیه ایثارگری از سوی سازمان سنجش به دانشگاه شهید بهشتی معرفی شده تا وی در صورت موافقت مسئولان دانشگاه شهید بهشتی، در پردیس این دانشگاه به تحصیل دکتری بپردازد.
سازمان سنجش در این اطلاعیه خود، «سهمیه ایثارگری» حسین فریدون را یکی از دو پایه اصلی واجد شرایط بودن وی برای شرکت در گزینش پردیس دانشگاه شهید بهشتی ذکر می‌کند، اما این ادعا را نیز چند روز پیش داوود طالبی مشاور رئیس دانشگاه شهید بهشتی در امور ایثارگران به‌طور رسمی از اساس تکذیب کرد و گفت: هیچ مدرکی مبنی بر ایثارگر بودن حسین فریدون به دانشگاه شهید بهشتی ارائه نشده است.
به گزارش تسنیم، با توجه به وضوح رانتی بودن تحصیل حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی، چند روزی است که سازمان سنجش آموزش کشور بار این موضوع را به دوش دانشگاه شهید بهشتی می‌اندازد و برخی مسئولان ارشد دانشگاه شهید بهشتی و گیلان نیز می‌گویند که این کار با توصیه سازمان سنجش انجام شده و هنوز مشخص نیست مسئولیت این اقدام به‌عهده چه دانشگاه و نهادی است.
علاوه بر این تأیید و تکذیب‌ها سیدامیر نیاکویی مدیر کنونی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان هم درباره قبولی و معرفی حسین فریدون برادر رئیس‌‌جمهور به این گروه آموزشی در سال تحصیلی 93‌ــ92 تأکید دارد که نه در دوره مدیر گروه سابق علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان و نه در زمان مسئولیت وی، چنین فردی (حسین فریدون) به گروه مبنی بر قبولی در مقطع دکترای دانشگاه گیلان معرفی نشده و اسم این فرد را اولین بار است که می‌شنود!
رضا سیم‌بر مدیر سابق گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان نیز تأکید کرده که در دوران مسئولیت وی (سال 92) قبولی و پذیرش حسین فریدون در دانشگاه گیلان به گروه آموزشی ابلاغ نشده است.
گفتنی است، با توجه به رفتار سیستم آموزشی دولت یازدهم در مواجهه با پرونده ساختگی بورسیه‌های غیرقانونی و پرونده واقعی تحصیل سفارشی برادر رئیس جمهور در دوره دکتری، به نظر می‌رسد تنها گناه دانشجویان بی‌گناه و مظلوم بورسیه این است که جایگاه «فریدون» را در دولت اعتدال ندارند و باید همچنان پس از گذشت دو سال از اثبات واهی بودن ادعاها به انتظار حل مشکلاتشان بنشینند.