kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۷۷۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷

اخبار ویژه



اتاق فرمان فراکسیون امید به بیرون مجلس منتقل می‌شود؟!
افراطیون مدعی اصلاحات، فراکسیون امید را متشکل از افراد بی‌تجربه می‌دانند.
کیانوش راد از افراطیون مجلس ششم به ایلنا گفته است برخی اعضای فراکسیون امید بی‌تجربه‌اند و اقدامات غیرکارشناسی آنها امید مردم را ناامید می‌کند. وی طرح استیضاح برخی وزرا از سوی اعضای فراکسیون امید را مورد انتقاد قرار داد و گفت این کارها کارشناسی نیست.
رضا خاتمی هم گفته است بعضی اعضای فراکسیون امید تجربه کار تشکیلاتی ندارند و به همین دلیل استیضاح ربیعی  وزیر کار را مطرح می‌کنند.
در همین حال سایت نامه نیوز از سایت‌های حامی دولت در تحلیلی نوشت: بعد از انتخاب حقوق‌دان‌های شورای نگهبان در مجلس دهم، فراکسیون امید دچار یک بحران اساسی دیگر شده است. بخشی از اعضای این فراکسیون به مدیریت محمدعلی وکیلی به دنبال استیضاح ربیعی وزیر کار است. وکیلی در این مورد می‌گوید: «در هیئت رئیسه فراکسیون امید فقط پیرامون اصل ضرورت تغییر در کابینه دولت اتفاق‌نظر داریم، اما درباره اینکه اولویت این تغییر چه کسی باشد، بین اعضای هیئت رئیسه اختلاف وجود دارد، بنده شخصا اولویت این ضرورت را آقای ربیعی می‌دانم، ولی ترجیح من این است که تغییر توسط خود دولت انجام شود. به همین دلیل هم اقدام به جمع‌آوری امضا و به گردش انداختن آن نکردم.»
وکیلی در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید بر این باور است که استیضاح ربیعی در دستور کار فراکسیون امید نیست. از سوی دیگر کواکبیان با انتقاد از وکیلی به صورت صریح خطاب به نماینده مردم تهران و همکارش در مجلس می‌گوید: «آقای وکیلی مرتکب اشتباه شده‌اند و گویا به خاطر یک مسئله شخصی این استیضاح را مطرح کرده است.»
نامه‌نیوز افزود: تمام این اختلاف‌ها نشان می‌دهد فراکسیون امید نتوانسته است به خوبی وظیفه حزبی و سیاسی خود را عملیاتی کند. امروز فراکسیون امید با دو مشکل اساسی رو به‌رو است. به نظر می‌رسد عارف  به دلیل شکست در انتخابات ریاست مجلس و از دست دادن ریاست فراکسیون‌ها ناامید شده است. او تصور نمی‌کرد وقتی به مجلس راه پیدا می‌کند تبدیل به یک نماینده ساده شود. او دوست داشت به یکی از کرسی‌های مهم مجلس تکیه بزند اما این آرزوی او محقق نشد و به نظر می‌رسد عارف از اتفاقات اخیر دلسرد شده است،  حتی این دلسردی باعث شده است او به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 فکر کند.
نامه‌نیوز خاطر نشان کرد:  به نظر می‌رسد امیدی‌ها زودتر از آنچه تصور می‌کردند از اعضای فراکسیون امید ناامید شده‌اند.
یادآور می‌شود پیش از این کسانی چون حجاریان، فائزه هاشمی، تاجرنیا و... خواستار ایجاد پارلمان در سایه برای اداره نمایندگان اصلاح‌طلب شده‌اند.

آیتی: سهم‌خواهی از دولت حق اصلاح‌طلبان است(!)
عضو فراکسیون افراطیون در مجلس ششم، می‌گوید دولت باعث سقوط کامل محمدرضا عارف شد.
مهدی آیتی به روزنامه آرمان گفت: دولت چون از آقای عارف حمایت نکرد، فراکسیون امید شکست خورد و آقای عارف به پایین‌ترین سطح سیاسی خود رسید؛ یعنی نه رئیس، نه نایب رئیس، نه رئیس کمیسیون و نه رئیس مرکز پژوهش‌ها شد. حتی آقای عارف در ریاست فراکسیون امید هم موفق نبود؛ فراکسیون امیدی که گمان می‌رفت فراکسیون اکثریت مجلس باشد، اکنون فراکسیون اقلیت شده است. فراکسیون اکثریت ولایت است که لاریجانی لیدر آن است.
وی درباره این نظر خبرنگار که «عدم حمایت دولت از آقای عارف قانونی بود چرا که یک رئیس جمهور نباید رویکرد حمایت سیاسی داشته باشد.» می‌گوید: آنچه من گفتم این معنا را ندارد. روحانی باید تدبیر کند روحانی تدبیر لازم برای عرصه‌های سیاسی و اقتصادی را نشان داده اما همیشه در تمام دنیا این طور است که اگر پارلمان‌ها با دولت هماهنگ باشند، موتور محرک نظام دو چندان قدرتمند می‌شود. اگر آقای روحانی از این موضوع استفاده کند، قطعاً به نفع دولت و کشور است. رئیس جمهور باید بیشتر میان مردم بیاید. 3 سال از دولت گذشته و او در کرمانشاه می‌گوید به همه قول‌هایی که دادم عمل می‌کنم این خوب است اما نباید دیر شود، چرا که باعث بدبینی و دلسردی می‌شود. روحانی باید با نخبگان ارتباط صمیمی و نزدیک‌تری پیدا کند. روحانی این هنر را دارد.
خبرنگار: اما فراموش نکنید یکی از دلایلی که آقای عارف هم موفق نشد، به خودش و روحیات شخصی او مرتبط است و نباید دولت را مقصر دانست.
صددرصد ربط دارد. از دو سال قبل خبر داشتیم نظر دولت به ریاست آقای لاریجانی است و در همین راستا در جلسات بنیاد امید به آقای عارف هشدار دادیم. آنها معتقد بودند آقای لاریجانی در مدیریت برتر و در میانه‌روی هم بهتر است و همین شد که عارف پایگاه و پشتیبانی خودش را از دست داد. همچنین فراموش نکنید تعدادی از اعضای لیست امید در تهران عارف را تنها گذاشتند.
آیتی در پاسخ این سؤال که «یکی از انتقادات این است که برخی وعده‌های آقای روحانی محقق نشده است. چرا؟»
می‌گوید: دقیقاً همین طور است. رئیس جمهور نمی‌تواند طرحی را به یک استان تقدیم کند یا ببخشد چون پولی ندارد به کسی ببخشد. طرح‌های عمرانی دارای ردیف بودجه هستند و در مجلس تصویب می‌شوند. بودجه‌های استانی و ملی هم در لایحه بودجه تصویب می‌شود و رئیس جمهور حق ندارد یک ریال از آن را جابجا کند.
آیتی در پاسخ این سؤال که «تصور می‌شود رویکرد اصلاحات سهم‌خواهی از دولت است» با صراحت گفت: اصلاح‌طلبان اگر سهم‌خواهی کردند حق آنهاست چون در جبهه اصلی حمایت از روحانی بودند.
اگر روحانی رئیس جمهور برخی از اصولگرایان نیست، پس رئیس جمهور کیست؟ او صد درصد رئیس جمهور اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و در واقع همه مردم است. البته حمایت بزرگان اصلاحات و انصراف عارف در انتخاب روحانی بسیار مؤثر بود وگرنه قالیباف یا جلیلی رئیس جمهور بودند. پس به نظر من سهم خواهی اصلاح‌طلبان از دولت روحانی درست است.
یادآور می‌شود پیش از این اصلاح‌طلبان مانند اصغرزاده و عبداله ناصری با صراحت گفته‌اند که دولت، رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان است.

تسویه حساب سیاسی در همایش بین‌المللی و جای خالی منافع ملی
عصبانیت رئیس جمهور و حمله به شهرداری تهران در اجلاس بین‌المللی شهرداری‌ها تعجب ناظران رسانه‌ای را برانگیخت.
روزنامه جوان در این زمینه نوشت: سخنان رئیس جمهور در اجلاس بین‌المللی شهرداری‌ها، ورای تخطئه‌های به ناحق عملکرد شهرداری تهران و ورای طعنه و کنایه‌های به کار رفته، از منظری مهم‌تر قابل تأمل است و آن بیان موضوعات داخلی مقابل چشم خارجی‌هاست. روز چهارشنبه وقتی روحانی از تراکم‌فروشی شهرداری برای تأمین هزینه اداره شهر می‌گفت، صرف نظر از اینکه میزان بدهکاری دولت به شهرداری چقدر بالاست، بسیاری را متعجب کرد آیا این اجلاس، بین‌المللی است؟ آیا در اجلاسی که مهمان خارجی حضور دارد، جای آغاز جنگ کلامی و جدل رئیس جمهور و شهردار پایتخت است؟!
این البته اول بار نیست که مسائل جناحی و سیاست داخلی به سخنرانی‌های بین‌المللی رئیس دولت یازدهم راه می‌یابد. او بارها در سخنرانی‌های مجمع عمومی سازمان ملل فخر انتخابات سال 92 را فروخت تا به غربی‌ها این پیام را بدهد که ایران فرق کرده و ما از همه جناح‌های داخل ایران بهتریم! و البته مشکل فقط این نیست که مسائل داخلی مقابل چشم خارجی‌ها بازگو می‌شود و برای پیشبرد اهداف داخلی و تخطئه رقبای بالقوه، سر دعوا پیش بیگانه باز می‌شود، پیش‌تر روحانی نشان داده که گزاره‌های ارزشمند برای ایران در فضای خارجی را می‌تواند پای اهداف جناحی داخلی قربانی کند.
همین چند هفته قبل بود که او در اجلاس قوه قضائیه، در کنار یک سال سکوت در برابر مجازات نشدن عاملان سعودی تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، گفت که مردم ایران خواستار محاکمه عاملان حمله به سفارت عربستان هستند. دیوارهای سفارت عربستان و پرستیز بین‌المللی دولت و تخطئه عملکرد دستگاه قضایی باعث شده بود روحانی و مشاورانش فکر نکنند برای بی‌اعتنایی به عربستان هم که شده، باید این دادگاه فی‌الحال عقب بیفتد... وظیفه قوه قضائیه البته رسیدگی به پرونده‌های قضایی است اما این قوه مجریه، به عنوان مسئول تنظیم سیاست خارجی جمهوری اسلامی بود که نه تنها نباید خواستار فوریت در برگزاری دادگاه متهمان حمله به سفارت سعودی می‌شد، بلکه باید به دستگاه قضایی گرا می‌داد که برای بی‌اعتنایی به عربستان، فعلاً دادگاه عقب بیفتد، اما کسی فکر این موارد نبود. دولت این روزها عصبانی است؛ به دستگاه قضایی حمله می‌کند، به دولت و مجلس قبل هم؛ پای همه نهادها را وسط می‌کشد که بگوید همه حقوق نجومی می‌گیرند؛ شهرداری را در اجلاس جهانی تخطئه می‌کند. دولت این روزها از بی‌فرجامی برجام، از رکود، از آبروریزی حقوق‌های نجومی، از بیکاری، از فشارهای مذاکره‌کنندگان خارجی و از همه چیز عصبانی است، این عصبانیت قابل درک است، اما بی‌سیاستی‌هایی اینگونه، قابل درک نیست. دولت باید به خودش بیاید؛ حتی اگر همه هدفش یکساله نشدن خود است، این راهش نیست...

شوک شدید فراکسیون «اعتدال برای فراکسیون به هم ریخته امید»
روزنامه‌های اصلاح‌طلب از تحولات مجلس دهم پس از انتخابات شوکه شده‌اند.
روزنامه آرمان در این باره جدایی مدعیان اعتدال از فراکسیون امید را «شوک دیگر به فراکسیون امید» خواند و نوشت: از همان آغاز مجلس دهم زمزمه‌های تشکیل فراکسیون سومی در مجلس به گوش می‌رسید. این گمانه‌ها موافقان و مخالفان خودش را داشت. در این میان مهرداد لاهوتی جزو نفرات اولی بود که برای تشکیل فراکسیون سوم در مجلس دهم رایزنی‌های زیادی را انجام داد. وی در مجلس نهم به عنوان نماینده شهرستان لنگرود و عضو فراکسیون رهروان ولایت از دکتر روحانی درخواست کردتا مانع تشکیل فراکسیون اعتدال به عنوان یک فراکسیون سوم در مجلس نهم شود و مدعی بود تشکیل چنین فراکسیونی به منافع دولت و مجلس لطمه خواهد زد. نکته قابل توجه در این تناقض‌ها این است که افرادی که در مجلس نهم مانع تشکیل فراکسیون سومی در مجلس شدند، حالا چرا از سینه‌چاکان تشکیل آن در مجلس دهم هستند.
روزنامه آفتاب یزد نیز تحرکات روحانی را «گردش به راست روحانی و خاموشی راهنمای چپ وی» توصیف کرد و نوشت: انتصابات صورت گرفته در دولت و تشکیل فراکسیون سوم در خانه ملت می‌توانند نقش پوست خربزه‌ای را ایفا کنند که سال 96 در زیرپای حسن روحانی قرار گیرد و موجب فرو افتادن روحانی از صندلی ریاست جمهوری شود چرا که اقدامات تازه روحانی ممکن است موجبات دلخوری اصلاح‌طلبان را فراهم آورد.
(تشکیل فراکسیون موسوم به اعتدال موجب کاهش 30 نفر از اعضای فهرست 103 نفره امید در مجلس شده است.)
آفتاب یزد همچنین تشکیل فراکسیون اعتدال را قدرنشناسی خطرناک توصیف کرد و نوشت: ورود دولتی‌ها به مجلس و دخالت آنها در انتخابات هیئت رئیسه برای نشاندن علی لاریجانی بر کرسی ریاست جمهوری و تشکیل فراکسیون سوم با حمایت آن‌ها که منجر به تنزل جایگاه فراکسیون امید خواهد شد و همینطور انتصابات اصولگرایانه در بدنه دولت ممکن است موجبات ناراحتی اصلاح‌طلبان را فراهم کند و همین امر برای حسن روحانی ایجاد خطر نماید.
این روزنامه از قول علی صوفی عضو شورای سیاستگذاری اصلاحات نوشت: دولت، لاریجانی را می‌بیند و نه فراکسیون امیدرا. گویا امر بر اطرافیان آقای روحانی مشتبه شده و توهم این را دارند که گویی آنها هستند که باعث پیروزی او در ریاست جمهوری می‌شوند! این اطرافیان به نام‌هایی مثل اعتدال، در برخی جاها به فکر وزن‌کشی با اصلاح‌طلبان افتاده‌اند و روحانی را قربانی این وزن‌کشی کرده‌اند. آنها می‌خواهند بگویند که مردم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خسته شدند و رو به این افراد (میانه)، آورده‌اند و این دقیقاً پاشنه آشیل دولت آقای روحانی است.
همچنین روزنامه شرق در تحلیلی، تشکیل فراکسیون اعتدال را پایان ائتلاف حامیان دولت و لاریجانی توصیف کرد و نوشت: وقتی در شامگاه 29 اردیبهشت و در فاصله 10 روز به آغاز به کار مجلس جدید، حزب اعتدال و توسعه، نشستی در سالن آمفی‌تئاتر اجلاس سران برگزار کرده بود، سخنان محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و دبیر کل حزب اعتدال و توسعه، در جهت حمایت از فراکسیون امید بود و آنچه در مجلس اتفاق می‌افتاد.

تفاوت نجومی یارانه حامیان و منتقدان مطبوعاتی دولت
طبق آمار اداره کل مطبوعات، 6 روزنامه اصلاح‌طلب شرق، ابتکار، اعتماد، آفتاب یزد، آرمان، راه مردم بیش از 4 میلیارد تومان از وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید یارانه دریافت کرده‌اند!
حمید رسایی مدیرمسئول هفته‌نامه 9 دی با انتشار خبر فوق تأکید کرد: روزنامه اطلاعات با درآمد 3 میلیارد و 549 میلیون تومان بیشترین درآمد را از محل درج آگهی‌های دولتی و البته یارانه بیمه و یارانه طرح اشتراک در سال گذشته داشته است.
روزنامه ایران در رده دوم بیشترین دریافت‌کننده حمایت بوده است که با رقم 3 میلیارد و 365 میلیون تومان از دو ردیف آگهی‌های دولتی و یارانه بیمه در رده دوم قرار گرفته است؛ روزنامه دنیای اقتصاد نیز با دریافت 3 میلیارد و 151 میلیون تومان از محل یارانه مستقیم، یارانه بیمه، یارانه طرح اشتراک و آگهی‌های دولتی در رتبه سوم قرار گرفته است.
رسایی می‌افزاید: روزنامه خبر ورزشی که درباره ارتباط آن با معاونت مطبوعاتی حرف و حدیث‌های جدی مطرح است، یک میلیارد تومان یارانه دریافت کرده است.
هفته‌نامه 9 دی که جزو پرتیراژترین هفته‌نامه‌های سراسری کشور است، 2 میلیون و 4 صدهزار تومان یارانه دریافت کرده است!‌ و این در حالی است که هفته‌نامه عصر ارتباطات 26 میلیون تومان، یک هفته‌نامه محلی در کرمان با تیراژ کمتر از 1000 نسخه 3 میلیون تومان و یک ماهنامه کم‌تیراژ، 17 میلیون تومان دریافت کرده‌اند. 9 دی از اینکه مورد بغض و کینه کدخداپرستان قرار دارد، خدا را شاکر است.