kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۶۹۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰

خالد عبیدی: فقط 10 درصد خاک عراق در اشغال داعش باقی مانده‌است

وزیر دفاع عراق اعلام کرده، در حال حاضر تنها 10 درصد از خاک عراق در اشغال گروه تروریستی «داعش» است.



پیش از این اعلام شده بود داعش حدود 40 درصد از خاک عراق را در اشغال خود دارد اما وزیر دفاع عراق گفته با پیروزی‌های اخیر اکنون فقط 10 درصد خاک این کشور در اشغال این گروه تروریستی است.
عبیدی در صفحه توییتر خود این را هم نوشت که «پیشرفت عملکرد در زمینه نظامی لزوما متناسب با پیشرفت در زمینه امنیتی نیست.» وزیر دفاع عراق در این مورد توضیح داد که کمتر از یک هفته پس از آزادسازی فلوجه (اوایل تیر)،  تروریست‌های داعش با حملات انتحاری در بغداد، حدود 300 نفر را شهید کردند.
عبیدی گفت: «با اینکه مناطق تحت اشغال داعش تا حد زیادی کاهش یافته، اما عناصر این گروه تروریستی همچنان قادرند حملات هولناکی را در روستاها و شهرهای عراق انجام دهند.»
وی گفت: «پیش‌بینی می‌شود که اکثر جمعیت حدود دو میلیون نفری موصل، مانند آنچه در نبردهای اخیر رخ داد، از شهر فرار کنند. این حمله نیازمند هماهنگی با نیروهای پیشمرگ در اقلیم کردستان عراق است.»
پیش از این آمریکایی‌ها برای اینکه پیروزی‌های ارتش و بسیج مردمی عراق را کوچک جلوه دهند، مدعی شده بودند که داعش حدود 30 درصد خاک عراق (و سوریه) را در اختیار دارد.
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا هم در مورد مناطق تحت سیطره داعش (به طور کل) علت عقب‌نشینی این گروه تروریستی را این‌گونه قضاوت کرد: «ائتلاف بین‌المللی و همپیمانانش توانستند داعش را از یک سوم اراضی تحت سیطره‌اش بیرون برانند!»
موصل
«جان کری» در ارتباط با «موصل» هم کشورش را نه تنها شریک عملیات، بلکه فرمانده عملیات آزادسازی این شهر جا زد و گفت که پیروزی بر داعش در موصل مرحله تعیین‌کننده‌ای در جنگ علیه این گروه تروریستی است.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که مردم و فرماندهان نیروهای بسیج مردمی و همچنین، نمایندگان مجلس عراق اعلام کرده‌اند که به هیچ‌وجه مایل نیستند آمریکا در عملیات آزادسازی موصل مشارکت داشته باشد. به گفته آنها، آمریکا پس از استقرار در موصل، از آنجا پروژه تجزیه عراق را کلید خواهد زد، از عناصر ضد دولت حمایت خواهد کرد و در کل، این شهر را تبدیل به مرکز توطئه علیه عراق خواهد کرد.
«برت مک‌گورک» فرستاده آمریکا در «ائتلاف ضد داعش» نیز از خیز آمریکا برای مشارکت در عملیات موصل پرده برداشت و گفت: «هم‌اکنون امکان آزادسازی موصل وجود دارد.»
وی افزود: «جزئیات مربوط به عملیات آزادسازی موصل هم‌اکنون در حال آماده شدن است.»
مقامات آمریکایی قبلا گفته بودند، آزادسازی موصل و عراق از اشغال داعش، به 10 سال وقت نیاز دارد!
به اعتقاد کارشناسان، اگر آمریکا در عملیات موصل حضور پررنگ داشته باشد، عراق پس از سال‌ها جنگ، به نقطه صفر برمی‌گردد و باید خود را برای فاجعه‌های بزرگتر در آینده آماده کند.
خبر دیگر اینکه، «ابوطالب السعیدی» از فرماندهان نیروهای بسیج مردمی، به خبرگزاری تسنیم گفته، «به اذعان همه سیاستمداران عراقی از جمله کردها و عرب‌ها، اگر حمایت‌های ایران نبود، دامنه حضور داعش در عراق، به بغداد هم می‌رسید.»
وی این را هم گفت که «حمایت هوایی آمریکا از داعش همچنان ادامه دارد.»