kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۲۷۳
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶

وحشت ارمنستان از تکرار کودتای ترکیه پس از حمله خلبانان مسلح به پاسگاه پلیس ایروان

درجریان حمله افراد مسلح و شماری از خلبانان ارتش ارمنستان به یک پاسگاه پلیس در پایتخت این کشور، یک تن کشته و چند نفر زخمی شدند. همزمانی این حادثه با کودتای نظامی ترکیه مقامات این کشور را به وحشت انداخته است.

سرویس خارجی-

در این حمله که در ایروان پایتخت ارمنستان صورت گرفت «والری اسیپیان» معاون رئیس پلیس این کشور به گروگان گرفته شد. گروگانگیران خواستار آزادسازی «جیریر سیفیلیان» رهبر مخالفان ارمنستان شده‌اند.وی 20 ژوئن (31 خرداد) به اتهام توطئه برای تصرف چند ساختمان دولتی  و تأسیسات مخابراتی در ایروان بازداشت شد.به گزارش ایسنا به نقل از شبکه‌ اسکای نیوز عربی، عملیات مذکور توسط خلبانان ارتش ارمنستان صورت گرفته است. همچنین شایعاتی از وقوع کودتا در این کشور شنیده می‌شود.سازمانی تحت عنوان «سازمان آزاد» از مخالفان دولت اعلام کرده که این اقدام آغاز یک کودتای نظامی در ارمنستان است.
آخرین اخبار حاکی از این است که گروگانگیران حاضر به ترک ساختمان پلیس نشده‌اند و اکنون منطقه تحت محاصره قرار گرفته‌ و اجازه رفت و آمد داده نمی‌شود. همچنین تک تیراندازها در اطراف این پاسگاه مستقر شده‌اند.مردان مسلح علاوه بر درخواست آزادی رهبر مخالفان، خواستار استعفای فوری رئیس جمهور و اعضای کابینه دولت شده‌اند.کارشناسان منطقه معتقدند وقوع کودتا در ترکیه گزینه احتمال کودتا در کشورهای منطقه را افزایش داده است، به  ویژه آنکه این عملیات مشابه عملیات ترکیه توسط خلبانان ارتش صورت گرفته است و تمامی شبکه‌های اجتماعی قطع شده و تحرکات نظامی در سطح ایروان مشاهده شده است.این درحالی است که سرویس امنیت ملی ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، «ما هم اکنون در حال مذاکره با این گروه مسلح هستیم و دو نفر از گروگان‌ها آزاد شده‌اند و تلاش داریم تا تسلیم مسالمت‌آمیز و آرام این افراد را به مقام‌های رسمی ارمنستان تضمین کنیم.» حامیان این مهاجمان همچنین اطلاعات نادرستی را درباره شورش یک گروه مسلح از طریق شبکه‌های اجتماعی پراکنده کرده‌اند.
در این بیانیه همچنین آمده است؛ «این اطلاعات درحال پراکنده شدن است و با واقعیت مطابقت ندارد، نهادهای دولتی در وضعیت عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و نیروهای امنیتی در حال انجام فعالیت‌های خود هستند تا نظم و امنیت عمومی را برقرار کنند.» سرویس امنیت ملی ارمنستان هم تاکید کرده که طرفداران سیفیلیان پیش از این اعلام کرده بودند که قصد دارند با تحریک یک گروه مسلح شورشی، وضعیت و شرایط را در ارمنستان تغییر دهند.