kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۱۷۷
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸

آمریکا بعد از عادی‌سازی روابط تحریم‌ها علیه کوبا را تشدید کرد

کنگره آمریکا علی رغم وعده و وعیدهای قبلی مبنی بر برداشتن تحریم‌ها بعد از برقراری روابط سیاسی، تحریم‌ها علیه کوبا را تشدید کرد.


کوبا و آمریکا  سال گذشته  تصمیم گرفتند که بعد از 50 سال روابط دیپلماتیک خود را دوباره از سر بگیرند. روسای جمهور دو کشور با هم دیدار کردند و سفارت خانه‌ها نیز بازگشایی شد.
 دولت کوبا پیش از شروع فرایند عادی‌سازی روابط بارها شرط آن را برداشته شدن تحریم‌ها از جانب آمریکا اعلام کرده بود. اما پس از اینکه دو کشور روابط خود را از سر گرفتند نه تنها از برداشته شدن تحریم‌ها خبری نشد بلکه مقامات آمریکا صراحتا اعلام کرد اهداف خود را در کوبا از طرق دیگری پیگیری خواهد کرد.
مجلس نمایندگان آمریکا  نیز روز سه شنبه بندهایی مبنی بر تشدید تحریم‌های آمریکا علیه کوبا در زمینه خدمات مالی و دولتی در بودجه سال 2017 را تصویب کردند.براساس نوشته تله سور، این اقدامات در تناقض با سیاست اوباما در خصوص عادی‌سازی روابط با کوبا پس از 50 سال است.
براساس قانون تصویب شده، معاملات مالی با نهادهای مرتبط با ارتش کوبا محدود شده و اعطای علائم تجاری و حقوق مالکیت معنوی در تجارت‌ها ممنوع است. از سوی دیگر تبدیل شدن این اقدامات به قانون، نیاز به تصویب مجلس سنای آمریکا و نیز امضای اوباما دارد که هیچ یک از این دو تاکنون مورد انجام نشده است.