kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۹۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳

افشاگری تازه مجتهد از زوایای پنهان دخل و خرج حکام سعودی

مجتهد شاهزاده مشهور افشاگر عربستانی زوایای پنهان دیگری از دخل و خرج حکام سعودی و دریافت وام‌های کلان آنها برای جبران کسری بودجه را افشا کرده است.



به گزارش تسنیم، به دنبال کسری بودجه عربستان «مجتهد» افشاگر معروف سعودی در جدید‌ترین افشاگری‌های خود اعلام کرده دولت سعودی ماهیانه مبلغ 20 میلیارد ریال (5 میلیارد و 333 میلیون دلار) در قالب اوراق قرضه وام می‌گیرد که مجموع استقراض دولت سعودی در قالب این اوراق را به بیش از 40 میلیارد دلار (150 میلیارد ریال) رسانده است. بنا بر گفته مجتهد،شاید این استقراض علت کاهش ذخیره ارزی عربستان در آمریکا به 115 میلیارد دلار (435 میلیارد ریال) باشد.
این شاهزاده سعودی همچنین فاش کرده «استقراض مؤسسات دولتی و نیمه‌دولتی (آرامکو، خطوط هوایی عربستان و برق و نظایر آن) از 16میلیارد دلار فراتر می‌رود تا مجموع استقراض به بیش از 56 میلیارد دلار بالغ گردد. وی تاکید کرد، «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی اذعان کرده، عربستان بخش بزرگی از ذخیره ارزی خود در آمریکا را با میانگین ماهیانه 30 میلیارد دلار (112 میلیارد ریال) از زمان آغاز بحران نفتی خارج کرده است.»
 به گفته این شاهزاده عربستانی«آنها (سعودی‌ها) ادعا می‌کردند که ذخیره ارزی عربستان بیش از 800 میلیارد دلار است و حال یا ادعای آنها دروغ است یا اینکه «محمد بن سلمان» 685 میلیارد دلار را خرج کرده و تنها 115میلیارد باقی مانده است». وی اشاره کرد: «اعتراف محمد بن سلمان درخصوص خارج کردن و کشیدن ماهیانه 30 میلیارد دلار (112 میلیارد ریال) از آمریکا در مصاحبه با سایت بلومبرگ مطرح شد و مطبوعات سعودی و شبکه سعودی العربیه این بخش از مصاحبه او و اعترافش درباره بودجه را ترجمه نکردند».
به‌نوشته مجتهد، «افراد آگاه در اداره دارایی عربستان تاکید می‌کنند که در سایه حیف و میل‌های خاندان سلطنتی و بذل و بخشش پول به «عبدالفتاح السیسی» و امثال او، امکان پرداخت حقوق تنها در صورت تداوم استقراض میسر خواهد بود.
مجتهد این را هم اضافه کرد که تنش‌ها بین آمریکا و عربستان باعث نشده آل‌سعود دلارهای سعودی را به جیب امثال هیلاری کلینتون سرازیر نکند. ژنرال السیسی نیز به طور مرتب از سعودی‌ها پول می‌گیرد.