kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۹۳۴
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳

نخست‌وزیر ترکیه برای دومین روز پی‌درپی بر عادی‌سازی روابط با سوریه تأکید کرد

نخست‌وزیر ترکیه در جهت سیاست‌های جدید این کشور، رسما اعلام کرد که آنکارا به دنبال عادی‌‌سازی روابط با سوریه است.


یک روز پس از اشاره تلویحی «بینالی ایلدریم» به تمایل کشورش برای تجدید روابط با سوریه، به طور آشکار اعلام کرد: ما حلقه دوستی خود را گسترش خواهیم داد... و ان‌شاءالله روابط‌مان را با سوریه هم عادی خواهیم کرد. با توجه به این اظهارات صریح، به نظر می‌رسد که «رجب طیب اردوغان» رئيس‌جمهور و مرد شماره یک ترکیه قصد دارد پس از پنج سال حمایت از تروریسم در سوریه، یک چرخش قابل ملاحظه در سیاست خارجی خود ایجاد کند. اما از پیامدهای این تغییر راهبرد خود هم واهمه دارد و به همین دلیل، طرح دوستی مجدد با سوریه را به ایلدریم نخست‌وزیر جدید خود سپرده است و خودش را نیز برای واکنش‌های احتمالی آماده کرده، تا اگر شرایط به جاهای باریکی کشیده شود کل پروژه (نزدیکی مجدد با سوریه) را انکار نماید. تاکنون نیز این سیاست را یک بار به کار برده است!
علت چرخش 180 درجه‌ای ترکیه، یکی به حمایت آمریکا از کردهای سوریه در استان «حسکه» و  دیگری هم به افزایش عملیات تروریستی  داعش در خاک ترکیه برمی‌گردد.
ایلدریم در پی عملیات تروریستی در فرودگاه اسلامبول، در این محل حضور یافت و گفت که شواهد اولیه نشان می‌دهد این عملیات کار داعش بوده است.
در عملیات تروریستی فوق که اوایل ماه جاری رخ داده بود، 36 نفر کشته و 147 نفر زخمی شده‌اند.
هلاکت 80 تکفیری در استان حلب
نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود  در شمال استان «حلب»، 80 تروریست تکفیری را از پای درآوردند.
به گزارش تسنیم، نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در پیشروی خود در شمال استان حلب، کنترل منطقه مسکونی «اللیرمون» را به دست گرفتند. در این عملیات همچنین، واحدی از نیروهای مقاومت موسوم به «سپاه قدس فلسطین» توانست خطوط دفاعی تروریست‌ها را در اردوگاه «حندرات» در هم بشکند و کنترل مناطق «المداجن» و «الکروم»‌ را به طور کامل در دست بگیرند.
شمار کل تروریست‌های به هلاکت رسیده  در این عملیات،‌80 نفر اعلام شد که حدود 30 نفر از آنها از گروه تکفیری «احرارالشام» بوده‌اند.
ارتش سوریه همچنین، حملات شورشیان به منطقه «کاستیلو» در استان حلب را دفع کردند. با کنترل کاستیلو توسط ارتش سوریه، خط تدارکاتی از ترکیه به تروریست‌ها در حلب قطع شده است.
بر اساس اطلاعات به دست آمده از میادین نبرد، تروریست‌های نورالدین زنکی، جبهه النصره و بازهای کوهستان طی درگیری‌های چند روز گذشته با ارتش سوریه، 215 تن از نیروهای خود را از دست داده‌اند و بیش از 25 تن از فرماندهان میدانی آنها از پا درآمده‌اند.
خبرها حاکی است گروه‌های تروریستی پس از تحمل شکست‌های پی‌درپی، تجهیزات خود در حومه شهرک «کفر حمره»‌را رها کرده و به سمت مرزهای اداری استان «ادلب» متواری شده‌اند.