kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹

شریعتمداری برای تفهیم اتهام درباره 9 شکایت جدید به دادسرا رفت



دیروز حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان برای تفهیم اتهام درباره 9 فقره شکایت جدید به دادسرا رفت. شاکیان کیهان عبارتند از مهدی هاشمی‌رفسنجانی، فاطمه راکعی، نهاد ریاست‌جمهوری، جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد، شورای عالی امنیت ملی، میراث فرهنگی، سازمان بهزیستی و بازرسی انتخابات. پیش از این و در ماه مبارک رمضان نیز مدیرمسئول کیهان برای تفهیم اتهام درباره شکایت وزیر دادگستری به دادگاه احضار و تفهیم اتهام شده بود.
شکایت مهدی هاشمی درباره گزارشی از تخلفات وی است که در روزنامه کیهان به چاپ رسیده و در آن به مواردی از قانون‌شکنی‌های نامبرده نظیر هزینه کردن 2 میلیارد تومان از بودجه سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت برای تبلیغات انتخاباتی سال 84 آقای هاشمی رفسنجانی، تهیه و صدور فاکتورهای صوری با هدف سوءاستفاده از بیت‌المال، راه‌اندازی «سایت جمهوریت» در جریان فتنه آمریکایی-اسرائیلی سال 88 و دمیدن بر دروغ تقلب و... اشاره شده بود.
خانم فاطمه راکعی، نماینده مدعی اصلاحات مجلس ششم و از مدافعان و حامیان فتنه آمریکایی-اسرائیلی 88 یکی دیگر از شاکیان روزنامه کیهان بود. شکایت ایشان از درج خبری در ستون اخبار ویژه کیهان با عنوان «آقای فرماندار، رزمنده جانباز خط قرمز است یا فتنه‌گر»؟!  که در آن از اعتراض مردم پیشوای ورامین نسبت به حضور وی برای سخنرانی در دانشگاه آزاد ورامین خبر داده شده بود. کیهان در این خبر، گزارشی از سوابق فاطمه راکعی، نظیر تحصن در مجلس ششم، امضاءکننده نامه موسوم به جام زهر، فعالیت در فتنه آمریکایی-اسرائیلی 88، همکاری با سایت جرس وابسته به حلقه لندن و... نیز ارائه کرده بود.
شکایت نهاد ریاست‌جمهوری مربوط به مصاحبه مدیرمسئول کیهان با خبرگزاری فارس است که بعد از پیشنهاد رئیس‌جمهور برای رفراندوم درباره مسائل مهم اقتصادی و سیاسی، به جای طی کردن روال قانونی و تصویب در مجلس ارائه شده بود. مدیرمسئول کیهان در مصاحبه با فارس به دو نوع رفراندوم «تقنینی»  که موضوع اصل 59 قانون اساسی است و تفاوت آن با رفراندوم «اساسی» که مدلول اصل 177 قانون‌اساسی است اشاره کرده و ابراز تعجب کرده بود که چرا رئیس‌جمهور محترم به عنوان یک حقوقدان، به تفاوت این دو نوع رفراندوم توجه نکرده است!
شکایت جهاد دانشگاهی از یک خبر ویژه کیهان با عنوان «آیا افراطی‌ها جهاد دانشگاهی را تسخیر می‌کنند» است، که در آن به یک انتصاب نامناسب و بیرون از ضوابط و شرایط لازم در جهاد دانشگاهی مشهد اشاره شده بود.
دانشگاه آزاد اسلامی در شکوائیه خود از کیهان به انتشار نامه تشکل‌های بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اعتراض کرده است.
نامه مورد اشاره خطاب به ریاست دانشگاه آزاد و با امضای فرزندان رئیس دانشگاه نوشته شده بود که باید مورد تشویق و تقدیر مسئولان دانشگاه آزاد قرار می‌گرفت ولی به شکایت از کیهان منجر شده است!
شورای عالی امنیت ملی شکایت کرده است که چرا کیهان مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره ممنوع‌التصویر بودن سید محمد خاتمی را مطرح کرده است و مدعی است این اقدام کیهان افشای محتوای سری مصوبه شورای عالی امنیت ملی است! و این در حالی است که مصوبه مورد اشاره پیش از این با صراحت از سوی معاون اول محترم قوه قضائیه در جریان یک کنفرانس خبری فاش شده بود، بنابراین سند یاد شده بعد از افشای آن از سوی معاون اول قوه قضائیه، دیگر مصداق سند محرمانه نیست که افشای آن جرم تلقی شود. از سوی دیگر، اظهارنظر معاون قوه‌قضائیه و خبر کیهان بعد از آن صورت پذیرفت که رئیس‌جمهور محترم، وجود چنین مصوبه‌ای را انکار کرد و این می‌توانست دیگران را به ارتکاب این جرم تشویق کند، بنابراین، اقدام کیهان پیشگیری از ارتکاب جرم نیز بوده است. ضمن آن که معاون محترم قوه قضائیه و کیهان، بر مجرمانه بودن انتشار تصویر آقای خاتمی تاکید کرده‌اند و اعلام مجرمانه بودن یک اقدام که جرم نیست، هست؟!
و اما، صرفنظر از وارد یا ناوارد بودن شکایت شورای عالی امنیت ملی از کیهان که نظرنهایی دراین‌باره برعهده دادگاه است، باید گفت؛ دغدغه این شورا برای مراقبت از مصوبات آن قابل تقدیر است ولی در حالی که شورای عالی امنیت ملی، نوشته کیهان درباره جرم بودن انتشار تصویر آقای خاتمی را برنمی‌تابد، انتظار این بوده و هست که از آقای خاتمی به خاطر دوبار ملاقات با جرج سوروس، کلان سرمایه‌دار صهیونیست و دشمن تابلودار جمهوری اسلامی ایران نیز شکایت کرده و توضیح بخواهد، کاش شورای عالی امنیت ملی به هویت و سوابق جرج سوروس فقط نیم‌نگاهی می‌انداخت تا به ضرورت تعقیب قضایی ماجرا و انگیزه و چرایی دو بار ملاقات آقای خاتمی با این صهیونیست نام و نشان‌دار و دشمن قسم خورده اسلام و انقلاب پی می‌برد و پی‌گیری این ماجرا که از مصادیق بارز دفاع از امنیت ملی است را وا نمی‌نهاد.
تفهیم اتهام درباره شکایت‌های سازمان بهزیستی، میراث فرهنگی و هیئت مرکزی بازرسی انتخابات به جلسات بعدی موکول شد.
در خاتمه گفتنی است که مدیرمسئول کیهان طی چند سال گذشته، بارها در پی شکایت شاکیان مختلف در دادگاه حضور یافته است که تعداد شکایت‌ها و میزان حضور وی دهها برابر سایر رسانه‌ها بوده است و به گواهی اسناد موجود هر بار که از وی برای حضور در دادسرا و دادگاه دعوت شده است، علی‌رغم برخی از توهم‌پراکنی‌ها و دروغپردازی‌ها، در اولین فرصت قانونی در دادسرا یا دادگاه حضور یافته است و اکنون پرسش آن است که آیا هنوز نوبت احضار و محاکمه شماری از متجاوزان به حق و حقوق مردم نظیر مدیران دریافت‌کننده حقوق‌ها و پاداش‌های نجومی نرسیده است؟ جرایم آنها که مسلم است و کمترین انتظار آن است که دولت محترم آنان را به مراجع قضایی معرفی کند، که نکرده است! و این مطالبه بر حق ملت را نادیده گرفته است.