kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام:

اغلب مرغداری‌های کشور در 3 سال اخیر ورشکسته شده‌اند

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام گفت: اغلب مرغداری‌های کشور در 3 سال اخیر ورشکسته شدند.




صدرالله دولت در گفت‌وگو با نسیم آنلاین وضعیت مرغداری‌ها را در سه سال گذشته اسف‌بار توصیف و خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته مرغداری‌ها زیان‌ده بوده‌اند، زیرا رکود بسیار بی‌سابقه‌ای بر اقتصاد کشور حاکم بود که نمونه آن را در دهه‌های گذشته نداشتیم. همه بخش‌های تولیدی کشور دچار زیان ورشکستگی و یا تعطیلی شدند. عمده مسئولان کشور هم به  این واقعیت اقرار کرده‌اند.
دولت بیان کرد: صنعت مرغداری ما هم جزو همین مجموعه‌های تولیدی بوده که در سه سال اخیر از رکود موجود در بازار آسیب دیده است.
مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام همچنین در خصوص دلیل افزایش قیمت مرغ طی هفته‌های اخیر اظهار کرد: افزایش قیمت مرغ در این مقطع زمانی چهار دلیل اصلی دارد، یکی از این موارد کاهش تولید ناشی از زیان‌دهی مرغداران در دو تا سه سال گذشته است. مورد دیگر کاهش تولید ناشی از گرمای هوا است که امری طبیعی بوده و همه ساله این اتفاق می‌افتد.
وی افزود: سومین دلیل گرانی مرغ افزایش قیمت نهاده‌ها به خصوص ذرت در یک ماه گذشته است. یک دلیل دیگر که هم همیشه وجود دارد، عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی در توزیع مرغ منجمد است. در ماه رمضان امسال ذخیره مرغ منجمد به طور کافی وجود داشت اما ناهماهنگی شبکه‌های توزیع باعث شده که این مرغ‌ها در زمان مناسب وارد بازار نشود.
مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام گفت: اگر جمع مرغ منجمد و مرغ گرمی را که در بازار وجود دارد جمع کنیم متوجه خواهیم شد که در مجموع کمبودی وجود نداشته است.
دولت با اشاره به عدم هماهنگی دولتمردان در تنظیم بازار نیز به نسیم آنلاین عنوان کرد: شبکه‌های توزیع زیرمجموعه وزارت صنعت و  تجارت هستند و بر اساس قانون انتزاع مسئولیت تنظیم بازار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. طبیعی است که شبکه‌های توزیع از دستور مستقیم وزارت جهاد کشاورزی تبعیت نمی‌کنند.
مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام با انتقاد از تعطیلی نمایشگاه‌های مناسبتی مانند نمایشگاه ویژه ماه مبارک رمضان بیان کرد: وزارت صنعت با این تفکر که به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور نیازی به توزیع بیشتر نیست، نمایشگاه‌های بهاره را جمع کرد. در حالی که برخلاف تصورات مسئولان ممکن است بازار کار خود را انجام دهد.
دولت گفت: مثلا  امسال بر خلاف پیش‌بینی‌ها قیمت مرغ در دهه سوم ماه رمضان افزایش پیدا کرد در حالی که قیمت مرغ همواره یک دهه قبل از ماه رمضان و دهه اول این ماه افزایش پیدا می‌کرد.
وی افزود: دلیل اصلی آن هم رفتار مصرف‌کننده بود و چون مردم به طور عمده خرید می‌کردند، قیمت هم افزایش پیدا می‌کرد. معمولا در نیمه اول ماه رمضان هم کنترل می‌شد. بنابراین اتفاق عجیب امسال گرانی مرغ در دهه سوم ماه مبارک رمضان بود. ناهماهنگی در شبکه توزیع یکی از دلایل اصلی این مسئله است والا کمبودی در میزان مرغ موجود در بازار وجود نداشت.