kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۸۳۰
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰
در واکنش به درخواست آمریکا برای اعزام نیرو

بسیج مردمی عراق: برای آزادسازی موصل نیازی به آمریکا نداریم

فرماندهان بسیج مردمی عراق به اظهارات وزیر دفاع آمریکا در بغداد مبنی بر مشارکت دادن تفنگداران آمریکایی در عملیات آزادسازی «موصل» واکنش نشان دادند و مانع‌تراشی واشنگتن در اجرای این عملیات را محکوم کردند.



به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «اشتون کارتر» که دوشنبه سرزده به بغداد رفته بود، اعلام کرده کشورش 560 نظامی اضافه به منظور کمک به نیروهای عراقی برای آزادسازی شهر موصل در سال جاری اعزام خواهد کرد.
این اظهارات که حساسیت ویژه آمریکایی‌ها را نسبت به تحولات استان نینوا منعکس می‌کند، با واکنش تند فرماندهان بسیج مردمی عراق مواجه شد.
 «هادی عامری» دبیرکل سازمان «بدر» و یکی از فرماندهان اصلی بسیج مردمی گفت: «ما اظهارات وزیر دفاع آمریکا درخصوص اعزام 560 سرباز آمریکایی برای مشارکت در عملیات آزادسازی موصل را رد می‌کنیم.»
وی افزود: «همه باید بدانند که عراقی‌ها می‌توانند کشورشان را آزاد کنند. همانطور که بیجی، فلوجه و القیاره را آزاد کردیم، موصل را نیز آزاد خواهیم کرد.
دبیرکل سازمان بدر همچنین تأکید کرد: «ما حضور نیروی زمینی آمریکا (در عراق) را قاطعانه رد می‌کنیم، چون ملت عراق جایگزین شدن آمریکا به جای داعش را نمی‌پذیرند. کلام ما این است: عراق جای داعش یا آمریکا نیست.»
«جعفر حسینی» سخنگوی «گردان‌های حزب‌الله عراق» (شاخه‌ای از بسیج مردمی) هم گفت، نیروهای بسیج مردمی نمی‌توانند در سنگری باشند که آمریکایی‌ها در آنجا حضور دارند. به گزارش تسنیم، حسینی گفت: «حزب‌الله افزایش نقش آمریکا و همچنین، هرگونه شرطی که موجب مانع‌تراشی در آزادسازی موصل شود را رد می‌کند.»
این مسئول گردان‌های حزب‌الله عراق همچنین فاش کرد، مقامات وزارت دفاع عراق گفتند آمریکا با حمله به ستون نظامی داعش که در حال فرار از فلوجه بودند، مخالفت کرد.
ایران، طراح عملیات فلوجه
«سیدمحسن حکیم» مشاور سیاسی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق اما در ارتباط با عملیات پیروزمند فلوجه گفت: «این عملیات از بهترین و مؤثرترین عملیات علیه داعش بود که با طراحی مستشاران ایرانی و با فرماندهی «حیدر عبادی» به اجرا درآمد.»
 وی گفت: «مساحت عملیات 800کیلومتر مربع بود و با طراحی بسیار خوب مشاوران ایرانی به خصوص سردار «قاسم سلیمانی»... به اجرا درآمد.