kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۸۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹

ارتش هند 30 معترض را در منطقه کشمیر کشت

حمله نیروهای ارتش هند به معترضان در کشمیر، 30 کشته برجای گذاشت. دولت پاکستان این اقدام هند را یک تراژدی خوانده و خواستار واکنش جهانی نسبت به آن شده است.


براساس گزارش‌های منتشر شده، شمار قربانیان حمله روز دوشنبه ارتش هند به معترضان در منطقه کشمیر، به 30 نفر و مجروحان نیز به 300 تن رسیده است.
«مظفر برهان‌وانی» از فعالان مشهور کشمیری که از پنج سال پیش رهبری مبارزه را در این منطقه برعهده داشت، از جمله جان‌باختگان این حادثه است.
مردم منطقه کشمیر خواستار جدایی از هند هستند و سال‌هاست که برای رسیدن به این هدف، مبارزه می‌کنند.
کشتار روز دوشنبه در کشمیر، واکنش «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل و پاکستان را به دنبال داشت؛ بان‌کی‌مون اما ضمن ابراز نگرانی از ادامه خشونت‌ها در کشمیر، خواستار حل مسالمت‌آمیز مناقشه در این منطقه شده است.
کشمیر کانون خصومت‌های 69 ساله میان هند و پاکستان است و هر یک از دو کشور ادعای مالکیت کامل این منطقه را دارند، و در حال حاضر هر یک کنترل بخش‌هایی از آن را در اختیار دارند.
دیروز «سرتاج عزیز» مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور سیاست خارجی نیز گفت، دولت دهلی‌نو از خشونت علیه مردم بیگناه بهره می‌گیرد. «آصف علی زرداری» رئیس‌جمهور سابق پاکستان هم از جامعه جهانی خواست «جلوی کشتار، شکنجه و تراژدی در حال وقوع توسط هند علیه کشمیری‌ها» را بگیرد.