kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۷۶۲
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
سفر نخست وزیر صوفیه به تهران

ايران و بلغارستان ۳ سند همكاري امضا كردند

با حضور معاون اول رئيس‌جمهور ايران و نخست وزير بلغارستان سه سند و يادداشت همكاري از سوي مسئولين دو كشور در مجموعه سعدآباد تهران به امضا رسيد.



«بويكو بوريسف» نخست وزير بلغارستان، صبح دیروز (دوشنبه) در مجموعه سعدآباد تهران مورد استقبال رسمي «اسحاق جهانگيري» معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان قرار گرفت.
به گزارش تسنیم، با حضور معاون اول رئيس‌جمهور ايران و نخست‌وزير بلغارستان سه سند و يادداشت همكاري از سوي مسئولين دو كشور در مجموعه سعدآباد تهران به امضا رسيد.
يادداشت تفاهم همكاري در زمينه ارتباطات و فناوري اطلاعات، يادداشت تفاهم ايجاد گروه كاري مشترك ميان سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي اقتصادي و فني ايران و آژانس سرمايه‌گذاري بلغارستان و يادداشت تفاهم همكاري ميان سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران و آژانس ارتقاء شركت‌هاي صنايع كوچك و متوسط بلغارستان از جمله اسنادي بودند كه ميان دو كشور به امضا رسيد.
جهانگيري در کنفرانس مطبوعاتي مشترك با نخست وزير بلغارستان، سفر نخست وزير اين كشور و هيئت عالي‌رتبه همراه وي به تهران را مبين اراده جدي دو كشور براي توسعه روابط و ارتقاء سطح همكاري‌ها ميان دو كشور دانست.
وی با اشاره به مذاكرات مثبت و سازنده انجام شده در نشست هيئت‌هاي عالي رتبه دو كشور خاطر نشان كرد: در اين گفت‌وگوها در خصوص زمينه‌هاي مختلف همكاري از جمله نفت، گاز، حمل و نقل، صنعت و كشاورزي مذاكره شد و همچنين درخصوص سرمايه‌گذاري مشترك در دو كشور نيز مذاكرات مثبتي صورت گرفت.
نخست وزير بلغارستان نيز در اين نشست خبري با اشاره به وجود اراده سياسي در طرفين براي برداشتن گام‌هاي بلند به منظور تامين منافع دو ملت گفت: اعلام مي‌كنيم از همين امروز آمادگي داريم تا زمينه براي اجراي طرح‌ها و قراردادهاي دو كشور را فراهم كنيم.
وي ضمن تشكر از استقبال گرم مردم و دولت ايران از خود و هيئت همراهش به موضوعات مطرح شده در ديدار هيئت‌هاي عالي دو كشور اشاره كرد و گفت: پيشنهاد بسيار خوبي در زمينه ايجاد كريدور جديد حمل و نقل ميان ايران، ارمنستان، گرجستان و بلغارستان مطرح شده كه مي‌تواند بستر مناسبي براي صادرات ميان دو منطقه فراهم كند.
نخست وزير بلغارستان همچنين به گفت‌وگو درباره استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي اشاره كرد و ابراز اميدواري كرد با حل برخي مسائل بانكي تعاملات دو كشور در حوزه اقتصادي بيش از پيش گسترش يابد.
بويكو بوريسف سپس به موضوع گردشگري به عنوان راهي براي افزايش تعاملات فرهنگي ميان دو ملت اشاره كرد و گفت: ايران و بلغارستان مي‌توانند با عبور از موانع حجم مبادلات خود را بسيار بيش از گذشته افزايش دهد.
روحانی: آمریکا و متحدانش با دخالت‌های نابجا در منطقه خطا کردند
همچنین نخست وزیر بلغارستان، عصر دوشنبه با رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد.
روحانی در دیدار «بویکو بوریسف» با اشاره به توضیحات نخست وزیر بلغارستان درباره آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای توسعه همکاری‌های همه‌جانبه تهران – صوفیه از جمله در حوزه انرژی اظهار داشت: بلغارستان به عنوان یکی از کشورهای دوست، می‌تواند یکی از دروازه‌ها و  پل ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی در همه حوزه‌ها باشد.
رئیس جمهوری در ادامه به موضوع  تروریسم و آثار زیانبار آن برای نه تنها کشورهای درگیر بلکه کل منطقه و جهان اشاره کرد و با تبیین ریشه‌های واقعی درگیری‌ها و تروریسم در این منطقه اظهار داشت: در کشورهایی که امروز در منطقه ما درگیر تروریسم و نزاع‌های خونین شده‌اند، قرن‌ها اقوام و مذاهب گوناگون در صلح و صفا کنار یکدیگر زندگی می‌کردند و درگیری‌ها در حقیقت از زمانی آغاز شد که برخی‌ها با شعارهای به ظاهر زیبایی همانند مبارزه با تروریسم و دمکراسی در امور داخلی منطقه دخالت و آتش اختلافات، ترور و وحشت را شعله‌ور ساختند.
روحانی با تاکید بر ضرورت اتحاد همه کشورهای منطقه برای برقراری مجدد آرامش و ثبات و مبارزه مشترک با تروریسم گفت: آمریکا و متحدانش با دخالت‌های نابجا در منطقه خطا کردند اما اکنون همه مردم منطقه باید تاوان خطاها و اشتباهات آنها را بپردازند و این فضا، همکاری کشورهای منطقه و چاره‌اندیشی برای پایان دادن به این درگیریها را ضروری ساخته است.
نخست وزیر بلغارستان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه صوفیه مصمم به توسعه همکاریهای همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: بلغارستان می‌تواند دروازه ورود ایران به بازار
550 میلیون نفری اروپا باشد و می‌خواهیم روابط دو کشور به جایگاهی ارتقاء یابد که در میان دیگر کشورهای منطقه زبانزد شود.