kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۵۹۶
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶

شورشیان در سودان جنوبی ظرف 30 دقیقه 272 نفر را قتل‌عام کردند

طبق گزارش‌های تکمیلی در جریان درگیری‌های اخیر نزدیک کاخ ریاست جمهوری سودان جنوبی 272 نفر کشته شده‌اند.



 تبادل آتش و حملات مسلحانه میان نیروهای «جنبش آزادی خلق سودان» و نیروهای دولتی در بیرون از محوطه کاخ ریاست جمهوری این کشور در اواخر هفته گذشته، موجی از ناامنی، ترس و نگرانی را به این کشور بحران زده بازگردانده است. براساس گزارشات رسمی، حملات مسلحانه شورشیان مسلح موسوم به  «جنبش آزادی خلق سودان» و نیروهای دولتی تا بعدازظهر جمعه ادامه داشت. در این درگیری‌ها که 30 دقیقه طول کشید، مهاجمان به افراد حاضر در صحنه شلیک کردند و صدها تن را به کام مرگ کشاندند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی نظامی مخالفان روز شنبه اعلام کرد، دستکم 115 سرباز از گروه‌های رقیب در درگیری‌ها در جوبا پایتخت این کشور کشته شده‌اند. این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دولتی گزارش داد که تعداد کشته‌های درگیری‌های چند روز گذشته در جوبا پایتخت سودان جنوبی به ۲۷۲ نفر رسید.
به گزارش خبرگزاری رویترز از جوبا، تیراندازی عصر جمعه نزدیک مکانی که «سالوا کر» رئیس‌جمهور سودان جنوبی و «ریک ماچار» معاون رئیس‌جمهور، در حال گفت‌وگو با یکدیگر بودند، آغاز شد. این دو نفر با اعلام اینکه نمی‌دانند چه چیزی باعث تازه‌ترین درگیری بین گروه‌های آنها شده است، خواستار آرامش شدند.
جدیدترین کشور آفریقا در حال خروج از دو سال جنگ داخلی است؛ جنگی که در سال 2013 پس از برکناری «ماچار» توسط «سالوا کر» از سمت معاون رئیس‌جمهور آغاز شد. پس از تشدید درگیری‌ها یک توافقنامه صلح در ماه اوت گذشته (مرداد) به جنگ پایان داد ولی «سالوا کر» و «ماچار» هنوز نیروهای خود را با یکدیگر ادغام نکرده‌اند. درگیری‌های روزهای پنجشنبه و جمعه، نخستین مورد جدی خشونت‌ها در جوبا از زمان بازگشت «ماچار» به پایتخت سودان جنوبی پس از انتصاب مجدد وی به عنوان معاون رئیس‌جمهور بود. «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد تازه‌ترین خشونت‌ها، منعکس‌کننده عدم تعهد به روند صلح است. سودان جنوبی پس از دو دهه جنگ داخلی در سال 2011  با تلاش‌های غرب و رژیم صهیونیستی از سودان جدا شد.