kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۵۹۴
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶

گورباچف: ناتو آماده نبرد با روسیه می‌شود/جنگ بعدی، آخرین جنگ جهان خواهد بود!

آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی ضمن هشدار نسبت به تبعات خطرناک تشدید تنش‌ها در روابط بین روسیه و ناتو گفت: «اگر بحران تشدید شده و منجر به وقوع جنگ دیگری در جهان شود، این آخرین جنگ جهان خواهد بود.»


سرویس خارجی-

نشست دو روزه ناتو در ورشوی لهستان چنان که پیش بینی می‌شد تنش‌ها را در روابط تیره و تار روسیه و ناتو بیشتر کرد. باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در نشست سران 28 کشور عضو ناتو سخت‌ترین مواضع را علیه روسیه گرفت و گفت: «کشورهای عضو ناتو تا اجرای کامل توافقنامه مینسک (حل درگیری‌های اوکراین) نباید با مسکو سر وکار داشته باشند.» اوباما این را هم اضافه کرد که «مسکو از جمله تهدیدهای اصلی برای پیمان آتلانتیک شمالی به شمار می‌رود.»
باراک اوباما در «حاشیه» نشست ورشو نیز  بر آمادگی کشورهای عضو ناتو  برای مقابله با روسیه تاکید کرد و گفت:ناتو کاملا آماده مقابله با انواع تهدیدات است.»
اما تنها اظهارات ضد روسی اوباما نبود که نشست ورشو را کاملا ضد روسی کرد، سران کشورهای عضو ناتو نیز در این نشست تصمیم گرفتند چهار گردان دیگر نیرو در لهستان (شرق اروپا)، لتونی و استونی که هم مرز  با روسیه است و همچنین لیتوانی مستقر کنند.
در مقابل این تهدیدات اما ولادیمیر کومویدوف رئیس کمیسیون امور دفاعی مجلس دومای روسیه هشدار داد که با برنامه‌ریزی انجام شده، نخستین اقدام مسکو در یک نبرد احتمالی با ناتو حمله به سامانه موشکی آمریکا خواهد بود. کومویدوف گفت: اگر سامانه پدافند موشکی آمریکا وارد مرحله عملیاتی شود، موشک‌های تاکتیکی روسیه دستور شکستن دیواره آن را در شرق اروپا دریافت می‌کنند که در واقع فرمان حمله است.
 ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت: «این اقدام‌ها بی‌پاسخ نمی‌ماند و مسکو حتما پاسخ مناسب را خواهد داد، هر چند این وضعیت انتخاب ما نیست.»
اما جدی‌ترین هشدار و اظهار نگرانی نسبت به گسترش تنش‌ها بین دو طرف را گورباچف آخرین رئیس جمهور شوری ابراز کرد. وی در مصاحبه با یک ایستگاه رادیویی تأکید کرد: «اگر بحران در روابط بین‌المللی تشدید شود و این مسئله در نهایت منجر به وقوع جنگ شود، این آخرین جنگ خواهد بود.» گورباچف در ادامه ضمن اشاره به نشست اخیر رهبران ناتو، تصریح کرد: تصمیمات اتخاذ شده در نشست ناتو در ورشو را باید یک آمادگی برای جنگ تمام‌عیار با روسیه تلقی کرد. به‌نظر من تصمیمات اخیر ناتو کوته‌نظرانه و بسیار خطرناک خواهد بود.
به گفته گورباچف «ناتو با استقرار 4 تیپ نظامی در کشورهای شرق اروپا عملاً به یک جنگ سرد دیگر و یک رقابت تسلیحاتی دیگر نزدیک شده است. هنوز راهکارهایی برای جلوگیری از اقدام نظامی وجود دارد و به‌نظر من سازمان ملل باید در این زمینه اقدام کند.»