kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۵۰۷
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
رئیس‌جمهور جدید فیلیپین:

عامل همه خشونت‌های منطقه آمریکاست







رئیس جمهور جدید فیلیپین در اقدامی نادر مواضعی ضدآمریکایی گرفت و آمریکا را مقصر و عامل خشونت‌های منطقه معرفی کرد. فیلیپین از متحدین آمریکا محسوب می‌شود.
به گزارش ایسنا، «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهورجدید فیلیپین  با بیان اینکه سیاست‌های مداخله جویانه دلیلی برای وقوع حملات در خاک آمریکاست، گفت: «اینگونه نیست که خاورمیانه تروریسم را به آمریکا صادر کند، بلکه آمریکا تروریسم را وارد می‌کند.» وی به جامعه مسلمانان در شهر داوائو در جریان مراسمی به مناسبت پایان ماه رمضان گفت: «آنها راه خود را به سمت عراق باز کردند. حال نگاهی به عراق بیندازید. ببینید که چه اتفاقی برای لیبی افتاده است؛ چه بر سر سوریه آمده است. مردم آنجا از جمله کودکان در حال نابود شدن هستند.»
«دوترته» تاکید کرد، رئیس‌جمهوری چپگرا خواهد شد رئیس‌جمهوری که سیاست خارجی خود را با تکیه بر آمریکا تنظیم نمی‌کند. او همچنین از روابط دوستانه با پکن سخن گفت و به پیشنهاد چینی‌ها برای تامین مالی پروژه‌های راه‌آهن در فیلیپین اشاره کرد. مانیل در طول ریاست جمهوری «بنیگنو آکوینو» رئیس‌جمهور قبلی فیلیپین روابط  تیره‌ای با چین داشت و در عوض مناسبات امنیتی خود را با آمریکا تقویت کرد. مردم این کشور بارها با برگزاری تظاهرات، دولت «بنیگنو آکوینو» را به دلیل «چاپلوسی» آمریکا محکوم کرده بودند. «دوترته» در انتخابات اردیبهشت‌ ماه سال جاری توانست بر رقیب غربگرای خود پیروز شود.