kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳

مسکو: نشست ضد روسی ناتو در ورشو تنش‌ها بین دو طرف را به اوج رساند

همزمان با برگزاری اجلاس دو روزه ناتو در ورشو مسکو اعلام کرد تنش‌ها بین دو طرف به دنبال این نشست به اوج خود رسیده است.




اجلاس ناتو طی دو روز گذشته (18 و 19 تیر ) در ورشو پایتخت لهستان، باحضور سران 28کشور عضو ناتو برگزار شد. این نشست همزمان بود با افزایش تنش‌ها در روابط بین روسیه و ناتو و به همین دلیل بسیاری از کارشناسان برگزاری این نشست را گامی دیگر به سمت افزایش تنش‌ها بین دو طرف عنوان کردند.
 این تحلیل‌ها دور از واقعیت نبود چرا که محور اصلی نشست ناتو «تداوم سیاست‌های نظامی ضد روسی» بود باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در این نشست خطاب به سران کشورهای عضو این پیمان، اقدامات روسیه علیه اوکراین را «خصمانه» و «تهدید کننده» دیدگاه غرب خواند و بر لزوم مقابله با این کشور تأکید کرد.
الکساندر ورشبوو معاون دبیرکل ناتو نیز در ورشو گفت: «با ناراحتی اذعان می‌کنیم وارد رقابت راهبردی دراز مدت با روسیه شده ایم و این مسئله نشان می‌دهد ناتو روند جدید تغییرهای خود را براساس این ماموریت آغاز می‌کند.»در روز اول نشست اما  ناتو اعلام کرده بود  یک گردان پیاده نظام و زرهی آمریکا در خاک لهستان مستقر  شده است، همچنین این پیمان از برنامه استقرار چهار گردان دیگر از نیروهای کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا نزدیک خاک روسیه خبر داد. این اجلاس در مهمترین بخش از دستورکار خود نیز  به بررسی افزایش و تقویت حضور ارتش ناتو در شرق اروپا پرداخت، موضوعی که به شدت روس‌ها نسبت به آن حساس هستند. اوباما هم گفت که 100 نیروی دیگر در لهستان و برای مقابله با روسیه مستقر می‌کند.
رئیس کمیسیون دفاع و امنیت ملی شورای فدراسیون روسیه اما در واکنش به تصمیم غرب برای استقرار یگان‌های جدید پیاده نظام و زرهی در شرق اروپا نزدیک خاک این کشور گفت: «بدون اینکه بزرگنمایی باشد، نشست پیمان آتلانتیک شمالی در ورشو تنش‌ها با مسکو را به بالاترین حد ممکن رساند.» فرانتس کلینتسویچ این را هم گفت که نتایج نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی تاثیر بسیار منفی بر جهان خواهد گذاشت.وی ادامه داد: این تصمیم‌ها نشان داد، پیش بینی تاریخی بودن نشست سران ناتو در ورشو عملی شده است، زیرا ممکن است فردا خود را در برابر واقعیت‌های جدید بیابیم، ولی اکنون زمان سخن گفتن در باره واکنش‌های روسیه به تصمیم‌های نظامی غرب نیست.