kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۳۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
چلیکات پس از 7 سال تحقیق

دروغ تونی بلر انگلیس را به ورطه جنگ عراق کشاند

کمیته انگلیسی تحقیقات درباره جنگ عراق (چلیکات) اعلام کرد، نخست‌وزیر وقت انگلیس برای توجیه حمله به عراق در سال 2003، به دروغ متوسل شد.


بالاخره پس از هفت سال، چلیکات گزارش خود را درباره علت واقعی مشارکت انگلیس در جنگ عراق منتشر کرد. این گزارش هرچند محافظه‌کارانه نگاشته شده و نویسندگان آن، از قضاوت صریح و آشکار امتناع کرده‌اند اما، به قدر کافی مدارک و اسناد در اختیار مخاطبان خود قرار داده تا در این‌باره قضاوت کنند. چلیکات کمیته‌ای حقیقت‌یاب است که در سال 2009 برای بررسی جنگ عراق و مشارکت انگلیس در آن تشکیل شد.
بر اساس تحقیقات چلیکات، تقریبا «همه مقامات سیاسی و امنیتی انگلیس» در وارد کردن این کشور به جنگ مقصر هستند و البته نقش «تونی بلر» به عنوان نخست‌وزیر وقت انگلیس در سال‌های 2002 و 2003، از دیگران پررنگ‌تر است.
طبق گزارش فوق، بلر در مورد تهدید تسلیحات کشتار جمعی رژیم صدام، به پارلمان انگلیس دروغ گفت. اما سرویس اطلاعات مخفی انگلیس و مشخصا، «ریچارد دیرلاو» مدیر سرویس اطلاعات مخفی و «جان اسکارلت» رئیس کمیته اطلاعات مشترک هم مقصر هستند. این دو نفر هرچند در جعل اسناد برای توجیه جنگ عراق مشارکت نداشتند، اما سکوت آنها در برابر ادعاهای «تونی بلر»، نادرست بود زیرا هر دو می‌دانستند که ادعاهای بلر با واقعیات  کاملا در تضاد است.
انتشار گزارش چلیکات در خارج از مرزهای انگلیس هم واکنش داشته است؛ در آمریکا «جرج بوش» رئیس‌جمهور سابق این کشور، از بلر دفاع کرد و گفت که دنیا بدون صدام، مکان بهتری است.
در روسیه اما یک سناتور به نام «فرانز ملینتسوویچ» که معاون اول امنیت و دفاع فدرال روسیه نیز هست، تاکید کرد که انگلیس باید به خاطر حمله به عراق در سال 2003، از مردم این کشور عذرخواهی کرده و غرامت پرداخت کند.
مردم عراق نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، انگلیس را عامل شرایط جاری در عراق می‌دانند؛ یک شهروند در بصره در واکنش به گزارش چلیکات گفت: «انگلیسی‌ها آمدند تا ما را نابود کنند نه اینکه به ما کمک کنند. حمله آنها تبعات بسیاری از جمله تروریسم به همراه داشت. آنها چه امنیتی برای ما به همراه آوردند؟ آیا این‌گونه می‌شود کشور را بازسازی کرد؟»
شهروند دیگری گفت: «تصمیم حمله به عراق که توسط دولت انگلیس اتخاذ شد اشتباهی بزرگ بود و نتایج فاجعه‌باری به همراه داشت، به جای آنکه زندگی بهتری برای ما به ارمغان آورند ما را با آشوب و آشفتگی روبه‌رو کرد.»
یک میلیون و پانصد هزار نفر از مردم عراق در جریان حمله آمریکا و متحدینش به عراق کشته شدند.