kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۳۹۵
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
5 افسر پلیس کشته و 7 نفر زخمی شدند

درگیری مسلحانه سیاه‌پوستان دالاس با پلیس نژادپرست آمریکا

ادامه کشتار هدفمند سیاهان در آمریکا به دست پلیس این کشور بالاخره کاسه صبر رنگین‌پوستان این کشور را لبریز کرد و در درگیری مسلحانه معترضان به نژادپرستی با پلیس در شهر دالاس آمریکا 12 افسر پلیس کشته و زخمی شدند.


سرویس خارجی -

 براساس گزارش‌ها،  سالانه 33 هزار نفر در  آمریکا با اسلحه به قتل می‌رسند و این به معنای کشته شدن 90 نفر در روز با سلاح گرم است. اما این 33 هزار نفر غیراز  سیاهپوستانی هستند که به وسیله پلیس کشته می‌شوند. نیروهای  پلیس آمریکا به نوشته «گلوبال ریسرچ» در برخورد با سیاهان از نظامیان این کشور در خط مقدم جنگ نیز  مسلح‌تر و مجهزتر هستند. بر اساس گزارش واشنگتن پست نیز، پلیس آمریکا در شش ماهه اول سال 2016، 491 تن را کشته است که این رقم نسبت به زمان مشابه در سال گذشته که 465 تن بوده، افزایش یافته است. اکثر این کشته‌شدگان سیاه‌پوست هستند!
چهارشنبه گذشته اما  «فیلاندو کستایل»، سیاهپوست 32 ساله که همراه نامزد و دختر 4 ساله‌اش در حال رانندگی در یکی از خیابان‌های ایالت «مینه‌سوتا» بود، حین توقف در ترافیک مورد اصابت گلوله پلیس قرار گرفت و کشته شد. مارک دیتون، فرماندار این ایالت، که خواستار تحقیقات فدرال درباره این حادثه در «سن پال» شده، گفت: فکر نمی‌کند که اگر «فیلاندو کاستیل» سفیدپوست بود به او شلیک می‌شد.«آلتون استرلینگ» نیز سیاهپوستی دیگر است که یک روز قبل از آن با گلوله افسران سفیدپوست در ایالت «لوئیزیانا» آمریکا جان خود را از دست داد.
این دو نفر اولین سیاهپوستانی نیستند که به وسیله پلیس نژادپرست آمریکا کشته می‌شوند و  قطعا آخرین آنها نیز نخواهند بود. طی سه سال گذشته بارها پلیس به بهانه‌های مختلف به سیاهان شلیک کرده آنها را کشته و پلیس‌های قاتل نیز توسط دستگاه قضایی این کشور مدعی دموکراسی و حقوق بشر تبرئه شده‌اند. اعتراضات هزاران نفری سیاهان و رنگین پوستان آمریکایی نیز تا کنون راه به جایی نبرده است.
درگیری مسلحانه در دالاس
اما این بار کشتن این دو سیاه‌پوست کار دست پلیس نژادپرست آمریکا داد. بلافاصله پس از کشتار وحشیانه این دو، هزاران نفر از مردم آمریکا در شهرهای مختلف این کشور مثل واشنگتن، نیویورک، لوئیزیانا و دالاس در اعتراض به اقدامات نژادپرستانه پلیس به خیابان‌ها آمدند. بر اساس گزارش‌های‌ منتشر شده،  در واشنگتن معترضان حفاظ اطراف ساختمان کنگره آمریکا را شکسته و وارد محوطه کنگره شدند. مردم نیویورک هم در اعتراض به اقدامات نژادپرستانه به خیابانها آمدند اما پلیس شماری از آنان را دستگیر کرد. تظاهرات‌کنندگان شعارهایی چون «مردم متحد هستند، ما هرگز جدا از هم نیستیم» و «دست‌ها بالاست، شلیک نکنید» سر می‌دادند. تظاهرات  ضد نژادپرستی در شهرهای مختلف آمریکا پایان ماجرای تکراری اعتراضات به این کشتارها نبود  چرا که سیاهان جان به لب رسیده که قبلا نیز تهدید کرده بودند در صورت ادامه این «کشتارهای هدفمند» و عدم مجازات پلیس‌های قاتل دست به سلاح خواهند برد تهدید خود را عملی کرده و در جریان اعتراضات مردمی در شهر دالاس ایالت تگزاس آمریکا با شلیک به پلیس، 5 تن از آنها را کشته و 7 نفر را زخمی کردند.
بنا بر گزارش «نیویورک‌تایمز»، رئیس پلیس شهر دالاس اعلام کرده در جریان اعتراضات مردمی که پنج‌شنبه شب به وقت آمریکا برگزار شد، دست‌کم 5 افسر پلیس به ضرب گلوله تک‌تیراندازهای ناشناس کشته و 6 نفر دیگر نیز زخمی شدند. البته پس از آن آسوشیتدپرس گزارش داد که تعداد مجروحین به 7 نفر رسیده است. گزارش‌هایی نیز  درباره بمب‌گذاری در نقاط مختلف دالاس منتشر شده است. مقامات سازمان هوانوردی دالاس نیز  از منع انجام پرواز در آسمان این شهر خبر داده‌اند. مقامات پلیس نیز اعلام کرده‌اند که 3 نفر از مظنونین به تیراندازی به سمت افسران پلیس را دستگیر کرده‌اند. مقامات پلیس آمریکا می‌گویند یکی از مظنونان پس از بازداشت با بیان اینکه «پایان نزدیک است» مدعی شده که چندین بمب را در این شهر کار گذاشته است. برخی منابع خبری آمریکایی هم  اعلام کرده‌اند که  مظنون چهارم تیراندازی در دالاس خودکشی کرده است.
همزمان کاخ سفید  اعلام کرد، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا که هم ‌اکنون برای شرکت در اجلاس ناتو به لهستان رفته، به طور کامل در جریان جزئیات اعتراضات و تحولات دالاس قرار گرفته است. اوباما این تیراندازی‌ها را «مصیبت بزرگ» و «کشتار احمقانه»، «حمله شرورانه و برنامه‌ریزی شده» خوانده و قول داده عدالت برقرار خواهد شد. البته او نگفت چه کسی قرار است عدالت را در مورد سیاهان کشته شده برقرار کند.