kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۳۴۹
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
پاسخ مراجع تقلید به زکات فطره

چه مقدار برای زکات فطریه پرداخت کنیم

زکات فطره امسال طبق نظر اکثر مراجع، برابر با ۶۰۰۰ تومان (معادل سه کیلوگرم گندم) یا ۱۵هزار تومان (معادل سه کیلوگرم برنج) اعلام شده است که خانواده‌ها براساس قوت غالب خود آن را پرداخت می‌کنند.


به گزارش خبرگزاری فارس،‌ پس از پایان یافتن ماه مبارک رمضان؛ یعنى در شب عید فطر افرادى که داراى شرایط باشند، باید زکاتى بپردازند که مقدار و موارد مصرف آن خواهد آمد. این زکات به نام زکات فطره خوانده مى شود، افرادى که در شب عید فطر بالغ و عاقل باشند، بنده کسى نباشند و فقیر نباشند، زکات فطره بر آنها واجب است، چنین فردى باید زکات خود و کسانى که در مغرب شب عید فطر نان خور او هستند را بپردازد، مقدار زکات فطره به ازای هر نفر یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم است و جنس زکات فطره شامل گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها است.
وقت وجوب زکات فطره شب عید فطر و زمان پرداخت زکات فطره از شب عید تا ظهر روز عید فطر و بهتر آن است که در روز عید بدهد و اگر نماز عید مى‌خواند بنابر احتیاط واجب قبل از نماز عید بپردازد، مصرف زکات فطره همان مصرف زکات مال است، گر چه احتیاط مستحب آن است که فقط به فقراى مؤمن و به مساکین بدهد.
به مناسبت در پیش بودن عید سعید فطر به میزان پرداخت زکات فطره رمضان 1437 هجری به روایت مراجع تقلید اشاره می‌شود:
*رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
حداقل فطریه برای هر نفر 7000 تومان (بر اساس قوت غالب گندم) است. درباره قوت غالب برنج نیز باید براساس قیمت در محل زندگی محاسبه شود.
*آیت‌الله صافی گلپایگانی
مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (سه کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند، با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت است، بنابراین روزه‌داران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه کرده و پرداخت کنند.
* آیت‌الله نوری همدانی
میزان زکات فطره براساس قوت غالب گندم به مبلغ 6000 تومان و براساس قوت غالب برنج حداقل 15 هزار تومان است، البته بهتر است مؤمنان با توجه به تفاوت قیمت‌ها در مناطق مختلف از قیمت منطقه خود هم جویا شوند و فطریه را براساس آن پرداخت کنند.
*آیت‌الله علوی گرگانی
فطریه امسال برای هر نفر از گندم مبلغ 6000 تومان و از برنج هم به نوع برنج مصرف شده بستگی دارد و خوب است احتیاطاً حداقل برای هر نفر 18 هزار تومان در نظر گرفته شود.
*آیت‌الله شبیری زنجانی
دفتر معظم‌له مبلغ 6000 تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم و مبلغ 18هزار تومان را برای پرداخت زکات فطره به حساب برنج تعیین کرده است.
*آیت‌الله مکارم شیرازی
زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب سه کیلو گندم به مبلغ 6000 تومان و براساس قوت غالب برنج حداقل 15هزار تومان است.
*آیت‌الله سیستانی
دفتر معظم‌له در قم میزان زکات فطره بر مبنای قوت غالب سه کیلو گندم به مبلغ 6000 تومان و براساس قوت غالب برنج حداقل 18هزار تومان اعلام کرد.
*آیت‌الله وحید خراسانی
میزان زکات فطره براساس سه کیلو گندم به مبلغ 6000 تومان است.
*آیت‌الله جوادی آملی
بر اساس اعلام دفتر ایشان، زکات فطریه امسال بر مبنای قوت غالب هر شهر و به محاسبه خود مردم براساس گندم یا برنج پرداخت شود، همچنین دفتر معظم‌له در تهران، زکات فطره برای شهروندان تهرانی را بر مبنای قوت غالب سه کیلو گندم(جنس مرغوب) به مبلغ 7500 تومان و براساس قوت غالب برنج (جنس مرغوب) حداقل 33 هزار تومان اعلام کرد.