kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳
داعش انتقام شکست فلوجه را از مردم بی‌دفاع گرفت

170 شهید و 100 مجروح در پی انفجار 2بمب قدرتمند در بغداد

انفجار دو بمب قوی در مرکز و شمال پایتخت عراق، دست‌کم 170 شهید و 100 مجروح برجای گذاشت و باعث آتش‌سوزی گسترده در مرکز تجاری بغداد شد.

سرویس خارجی-

تروریست‌های داعش در نخستین دقایق سحر یکشنبه با انفجار خودروی بمبگذاری شده در بازار «الکراده مریم»، غیرنظامیان را هدف قرار دادند. به دنبال این انفجار، آتش‌سوزی گسترده‌ای در محل روی داد.
گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجار و انفجار بعدی که در بازار «الشلال» روی داد را برعهده گرفت و اعلام کرد که هدف از این دو عملیات، بسیج مردمی عراق بوده است! این درحالی است که در هر دو عملیات تروریستی، مردم هدف قرار گرفتند. عناصر داعش در انفجار دوم شیعیان را در بازار محلی «الشلال» در شمال بغداد هدف قرار دادند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، شمار کل شهدای دو انفجار فوق به 170 نفر و مجروحان نیز به 100 تن رسیده است.
درپی وقوع این دو عملیات تروریستی خونین، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق گفت که عاملان این حملات را قصاص خواهد کرد. عبادی پیش از این هم به مردم بغداد و دیگر شهرها هشدار داده بود که تروریست‌های داعش به تلافی شکست در فلوجه، دست به انفجارهای تروریستی خواهند زد.
شهر بغداد شب‌های رمضان از افطار تا سحر شلوغ است.
این حملات پس از پیروزی بزرگ عراق در عملیات آزادسازی فلوجه صورت می‌گیرد.
تحولات میدانی
از سوی دیگر خبر رسیده که واحدهایی از ارتش عراق موفق شدند در «خالدیه» واقع در 23 کیلومتری شرق «رمادی» 10 تروریست تفکیری را از پا درآورند. «اسماعیل المحلاوی» فرمانده عملیات الانبار صبح روز شنبه آغاز عملیات آزادسازی جزیره خالدیه را اعلام کرده بود. این عملیات همچنان ادامه دارد. جزیره خالدیه در استان الانبار قرار دارد.
جزیره خالدیه، آخرین مقر داعش در شرق رمادی است و به دلیل اینکه در مسیر بین‌المللی و حد فاصل میان فلوجه و رمادی واقع شده است، اهمیت زیادی دارد. تروریست‌های داعش همواره حملات موشکی و خمپاره‌ای را از خالدیه انجام می‌دهند.
المحلاوی همچنین، از آغاز عملیات آزادسازی منطقه البوعبید در شرق رمادی خبر داد.از سوی دیگر، «احمد الجبوری» استاندار صلاح‌الدین اعلام کرد که نیروهای عراقی درحال حاضر در عملیات آزادسازی شرقاط بر اوضاع مسلط هستند و تنها 10 کیلومتر با مرکز این شهر فاصله دارند.به گفته الجبوری، داعش غیرنظامیان را به سمت مناطق تحت سیطره خود می‌کشاند و آواره شدن غیرنظامیان از این شهر یک فاجعه جدید است.
نیروهای عراقی اخیراً عملیات آزادسازی مناطق شمال صلاح‌الدین و جنوب موصل را آغاز کرده‌اند.
هلاکت 50 تکفیری
به گزارش خبرگزاری فارس، «نجم الجبوری»  فرمانده عملیات استان نینوا اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراق دست‌کم 50 نفر از عناصر داعش را در روستای «الکرمه» واقع در جنوب موصل از پای درآوردند. وی افزود: از آغاز عملیات آزادسازی روستای «الحاج علی» (شش اردیبهشت) تا به امروز، 1400 نفر از عناصر داعشی کشته شده‌اند.
نیروهای مسلح عراق پس از آزاد‌سازی فلوجه در استان الانبار‌، در استان نینوا حالت تهاجمی‌تری به خود گرفتند.
 اظهارات عمار حکیم
به گزارش ایسنا، «عمار حکیم» رئیس «مجلس اعلای اسلامی عراق» اما اظهار داشته که «جامعه عراق از فرقه‌گرایی خسته شده و به این مسئله ایمان دارد که مصلحت او در تقویت مفهوم ملی‌گرایی است.» وی این را هم گفته که «مصلحت فعلی و آتی جامعه عراق تقویت ملی‌گرایی و بهره‌گیری از تنوع موجود در جامعه به عنوان یک منبع عقیدتی و تمدن فرهنگی است.»