kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۱۹۲
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳

شکاف در جامعه انگلیسپس از همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا

با رای مردم انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپا شکاف در این کشور نیز مثل اتحادیه اروپا روز به روز در حال عمیق‌تر شدن است.


سرویس خارجی-

پس از برگزاری همه‌پرسی تاریخی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا برخی در انگلیس و حتی سراسر اروپا به دنبال برگزاری رفراندوم مشابهی برای ماندن در اتحادیه هستند، برخی خواستار خروج فوری انگلیس شده‌اند و برخی نیز امیدوارند انگلیس به نوعی مجددا به اتحادیه بازگردد. در خود انگلیس اعلام وجود جنبش«ما 48 درصد هستیم» که مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را شامل می‌شوند تبدیل به یک چالش جدید برای حزب محافظه کار دیوید کامرون شده‌ است. روز شنبه اما هزاران نفر از مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مثل روزهای قبل به خیابان‌ها ریختند و اعلام کردند رای به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باید تغییر کند. آنها اعلام کردند که  در روزهای آینده نیز به خیابان‌ها خواهند آمد تا بدین ترتیب شکاف در جامعه انگلیس باز هم بیشتر شود.
60 درصد اهالی لندن در همه پرسی پنجشنبه هفته گذشته از ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت کرده‌اند. رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب رقابت شدید در بین اعضای حزب محافظه کار برای جانشینی دیوید کامرون نخست وزیر نیز شده است. روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رسما زمانی آغاز خواهد شد که نخست وزیر این کشور ماده 50 معاهده لیسبون را امضا کند. پس از امضای این ماده قانونی، روند 2 ساله خروج انگلیس از اروپا آغاز می‌شود.کامرون اعلام کرده است که قصد دارد در اکتبر (آبان ماه) از این سمت استعفا دهد.
این همه‌‌پرسی علاوه بر انگلیس، در بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی نیز در سطح مردم و مسئولان شکاف ایجاد کرده است.
دیروز حتی خبر رسید، ملکه انگلیس نیز برای نخستین بار نسبت به نتیجه این همه‌پرسی واکنش نشان داده است، نوع واکنش وی نشان می‌دهد، او از روند جاری در کشورش به شدت نگران است. ملکه انگلیس از رهبران سیاسی کشورش خواسته در فضای ملتهب ایجاد شده، تصمیم‌گیری‌ها را با دقت بیشتر انجام دهند. وی از کشورهای اروپایی هم که خواستار خروج فوری انگلیس از اتحادیه اروپا شده‌اند، انتقاد کرده است.