kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
با ارسال نامه‌ای صورت گرفت

درخواست اساتید دانشگاه‌های معتبر جهان از بان‌کی‌مون برای مقابله با جنایات آل سعود

73 تن از اساتید دانشگاه‌های معروف جهان با انتشار نامه‌ای خطاب به «بان کی‌مون» از وی به خاطر خارج کردن نام سعودی از لیست قاتلان کودکان سازمان ملل انتقاد کردند.


ده‌‍‌ها تن از اساتید دانشگاه‌های مطرح جهان، با انتشار نامه‌ای خطاب به «بان کی‌مون»، دبیرکل سازمان ملل، از اقدام اخیر وی مبنی بر حذف نام عربستان از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان که به خاطر پول صورت گرفت، انتقاد کرده‌اند. پرس تی وی شمار این اساتید را، 73 تن اعلام کرده و نوشته «این اساتید برجسته، با اشاره به جنایات عربستان در یمن از «بان کی‌مون» پرسیده‌اند که اگر سازمان ملل وظیفه رسیدگی به چنین جنایاتی را ندارد، کدام نهاد بین‌المللی، عربستان و هم‌پیمانانش را مجبور به پاسخگویی در قبال این اقدامات خواهد کرد؟» این اساتید در این نامه با اشاره به گزارش‌های سازمان عفو بین الملل از حملات مکرر آل‌سعود به مدارس و استفاده از بمب‌های خوشه‌ای علیه کودکان یمنی، به دبیرکل سازمان ملل یادآوری کرده‌اند که این اقدامات طبق قوانین بین‌المللی جنایت جنگی به حساب می‌آیند.
در این نامه همچنین به تهدیدات عربستان درصورت خارج نشدن نام این کشور از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان اشاره شده و آمده است: «حاکمیت عربستان می‌داند چگونه از ثروت خود برای تاثیرگذاری بر سازمان‌های بین‌المللی ناکارآمد همچون سازمان ملل استفاده کنند...نقض فاحش حقوق بشر در کشوری که تحت محاصره عربستان و هم‌پیمانان آن قرار دارد، با کمک و حمایت آمریکا و انگلیس، به سخره گرفتن حاکمیت کشورها، معاهدات بین‌المللی بشردوستانه، حاکمیت قانون و مهم‌تر از همه منطق و سلامت عقل است.» اساتیدِ امضاکننده این نامه از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مختلف از سراسر جهان، از جمله هاروارد، کلمبیا، جورج تاون و پرینستون آمریکا، آکسفورد و کمبریج بریتانیا و انستیتوی مطالعات علوم سیاسی و مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه، هستند.
ماه گذشته، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد ائتلاف متجاوز سعودی به یمن را در یک فهرست سیاه سالانه حاوی اسامی کشورها و گروه‌هایی قرار داده است که بطور آشکار حقوق کودکان را نقض کرده‌اند. اما با لابی‌گری قوی سعودی‌ها و حمایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی «بان کی‌مون» اعلام کرد نام این ائتلاف را از این لیست خارج کرده است! وی چند روز بعد در واکنش به انتقادات گسترده‌ای که به این اقدام او مطرح می‌شد، گفت، به خاطر پول عربستان و نیاز سازمان ملل به این پول مجبور به این کار شده است! و بدین ترتیب تأیید کرد که سازمان ملل خریدنی است.