kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
اوپک آمار مسئولان نفتی را نقض کرد

مصرف بنزین به بالاترین سطح در 5 سال گذشته رسید

با اینکه مسئولان صنعت نفت معتقدند مصرف بنزین رشد نداشته اما گزارش سالانه اوپک نشان می‌دهد مصرف این فرآورده نفتی در سال گذشته به بالاترین مقدار در پنج سال اخیر رسیده است.


به گزارش خبرگزاری فارس در سومین روز از سومین ماه سال گذشته دولت از طرح جدید خود برای تک نرخی کردن بنزین رونمایی کرد.
براساس این طرح قیمت بنزین معمولی با یک نرخ 1000 تومان در هر لیتر در کشور عرضه شد با وجودی که از سال‌ها پیش تک‌نرخی کردن سوخت به ویژه بنزین در دستور دولت‌ها بود، ولی دولت یازدهم این طرح را اجرایی کرد.
پس از اجرایی شدن این سیاست، برخی از مسئولان صنعت نفت و همچنین مسئولان وقت ستاد مدیریت سوخت با اشاره به تک نرخی شدن قیمت بنزین اعلام کردند روند رشد مصرف بنزین متوقف شد.
سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: «تک‌نرخی کردن بنزین رشد مصرف را از شش درصد سال 93، به حدود دو درصد در سال 94 رساند.»
این مقام مسئول با اشاره به رشد منفی قاچاق بنزین اظهار کرد؛ بنزین هزار تومانی جاذبه‌ای برای قاچاق ندارد و خوشبختانه از سال گذشته شاهد رشد منفی قاچاق این پدیده در مرزها بودیم.
با تمام این تفاسیر روز جمعه بولتن آماری سالانه اوپک درخصوص مصرف بنزین در سال 2015 میلادی (سال 94) منتشر شد که براساس این آمار نشان داد مصرف بنزین در ایران به بالاترین سطح خود در پنج سال گذشته رسیده است.
این آمار می‌گوید؛ در سال گذشته میلادی، مصرف بنزین در ایران 4/1 درصد نسبت به سال 2014 افزایش داشته و به 455 هزار بشکه در روز رسیده است (میانگین مصرف 73 میلیون لیتر در روز).
بولتن آماری سالانه اوپک همچنین نشان داد ظرفیت پالایش نفت خام ایران در سال 2015 میلادی یک میلیون و 781 هزار بشکه در روز بوده که نسبت به سال 2014 میلادی، تفاوتی نداشته است.
براساس بولتن یاد شده، ایران در میان کشورهای عضو اوپک از نظر ظرفیت پالایشی پس از عربستان و ونزوئلا، رتبه سوم را در اختیار دارد.
در این میان، تولید بنزین ایران در سال گذشته میلادی با 2/4 درصد رشد و تولید فرآورده‌های میان تقطیر (گازوئیل) نیز با 2/3 درصد رشد سالانه بود.