kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۰۶۱
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
اندیشکده کارنگی:

آشتی اردوغان با پوتین رویکرد ترکیه را در سوریه به نفع تهران تغییر می‌دهد

یک اندیشکده آمریکایی نزدیک به کاخ سفید طی تحلیلی، اعلام کرده که آشتی میان آنکارا و مسکو احتمالا باعث تغییر سیاست‌های مداخله‌جویانه ترکیه در قبال سوریه خواهد شد.




به گزارش خبرگزاری فارس، اندیشکده «بنیاد کارنگی» با بررسی نظرات چهار تحلیلگر برجسته ترک، به این نتیجه رسیده که به «احتمال زیاد» سیاست آنکارا در قبال سوریه تغییر خواهد کرد. در این تحلیل آمده «پنج سال دخالت ترکیه در جنگ سوریه بی‌آنکه حتی ذره‌ای از اهداف اولیه این کشور محقق شده باشد، موجب نومیدی و دلسردی ترکیه شده است.»نویسنده این یادداشت در ادامه، به تغییراتی  اشاره کرده که اخیرا در وزارت خارجه ترکیه رخ داده است و این تغییر و تحولات را «مقدمه تغییر در سیاست خارجی دولت ترکیه» دانسته است.
بنیاد کارنگی همچنین با اشاره به گزارش قبلی خود مبنی بر تلاش آنکارا برای ایجاد توازن در سیاست خارجی و بهبود روابط با «بشار اسد» افزود: «ترکیه از شورشیان در شمال سوریه، حمایت مالی و لجستیکی می‌کند، اما ارتش این کشور از ورود به جنگ خودداری کرده است.»
اظهارات نخست‌وزیر ترکیه
«بینالی ایلدریم» نخست‌وزیر ترکیه اما، با اشاره به روابط کشورش با روسیه، ابراز امیدواری کرده که بحران سوریه هر چه سریع‌تر حل و فصل و خونریزی‌ها در منطقه متوقف شود.در پی سقوط جنگنده «سوخو - 24» روسیه در آذر ماه گذشته، دولت مسکو روابط اقتصادی روسیه را با ترکیه قطع کرد. اما آنکارا نتوانست بیش از شش ماه این تحریم را تحمل کند و هفته گذشته با پوزش رسمی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه از همتای روس خود، این روابط از سر گرفته شد.
احتمالا علت دیگری که در تغییر سیاست ترکیه نسبت به تروریست‌ها موثر بوده، بمبگذاری داعش در ترکیه و عملیات تروریستی اخیر تکفیری‌ها در فرودگاه «آتاتورک» اسلامبول بوده است.ایلدریم که در یک مراسم افطاری شهر «هاتای» در جنوب ترکیه سخن می‌گفت، از جامعه جهانی خواسته با تروریسم مقابله و برای برقراری ثبات در منطقه اقدام کنند.نخست‌وزیر ترکیه این را هم گفته که «باید خونریزی در سوریه، عراق، یمن، فلسطین و دیگر مناطق جهان متوقف شود.»
خبرگزاری تسنیم هم به نقل از روزنامه «رای الیوم»‌ گزارش داده، منابع مطلع از هماهنگی مشترک آمریکا و روسیه برای اضافه کردن نام  «جبهه النصره» مانند داعش در فهرست گروه‌های تروریستی خبر دادند. این روزنامه در ادامه نوشته که «از سخنان اخیر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با یک شبکه تلویزیونی استرالیایی می‌توان فهمید که موضع آمریکا در قبال دمشق تغییر کرده و واشنگتن خواستار هماهنگی با دولت سوریه در نبرد علیه تروریسم است.» روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» هم خبر داده که آمریکا و روسیه برای مبارزه با «جبهه النصره»‌در سوریه به توافق رسیده‌اند. به نوشته این روزنامه، واشنگتن همپیمانان سنتی خود را رها کرده و به محور تهران - مسکو نزدیک شده است. کارشناسان می‌گویند، با توجه به تحریم‌های گسترده‌ای که آمریکا و غرب علیه روسیه اعمال کرده‌اند و همین چند روز پیش هم تمدید شد، بعید به نظر می‌رسد که مسکو و واشنگتن در قبال بحران سوریه، خیلی به هم نزدیک شوند. به ویژه اینکه یادآوری کنیم طرح تجزیه سوریه با جدیت از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه دنبال می‌شود.