kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
ادامه مواضع گستاخانه آمریکا

جان کری: نظر واشنگتن درباره ایران حامی تروریسم عوض نشده /تجارت بهترین اهرم تغییر در ایران است

وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری گستاخانه با اشاره به اینکه نظر واشنگتن نسبت به ایرانِ حامی تروریسم عوض نشده تاکید کرد: در عین حال، ما می‌خواهیم کارمان را با فکر پیش ببریم و تجارت یکی از بهترین راه‌های ایجاد منافع است و اگر شما خواهان باشید، وسیله‌ای است برای ایجاد تغییر.




«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای به نحوه استفاده از تجارت برای ایجاد تغییرات دلخواه در ایران و انگیزه‌های مالی پشت مذاکرات ایران و 1+5 پرداخته است.
بر اساس گزارش واشنگتن فری‌بیکن، کری در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه چشم‌پوشی آمریکا از حمایت‌های ایران از گروه‌های تروریستی و اجازه به بوئینگ برای فروش 25 میلیارد دلار هواپیما به این کشور گفت: سؤال خوبی است؛ در نوع نگاه من و رئیس‌جمهور (اوباما) نسبت به ایران، تفاوتی ایجاد نشده است.
وی سپس به ارزیابی خود از فضای داخل ایران پرداخت و گفت: حدود 60 درصد مردم ایران زیر سی سال سن دارند؛ کسانی که به تهران رفته‌اند می‌گویند این شهر جایی است که جوانانش در کافه می‌نشینند و درباره آینده صحبت می‌کنند، آنها در کشورهای خارجی تحصیل کرده‌اند و به دنبال (ساختن) شهری جدید هستند.»
به گزارش فارس، وزیر خارجه آمریکا در ادامه به اصل موضوع صدور مجوز فروش بوئینگ پرداخت و پس از اینکه مجدداً ادعاهای حمایت از ایران را مطرح کرد، گفت: ما مطمئناً روی این موضوع متمرکز خواهیم ماند اما در عین حال، ما می‌خواهیم کارمان را با فکر پیش ببریم و تجارت یکی از بهترین راه‌های ایجاد منافع است و اگر شما خواهان باشید، وسیله‌ای است برای ایجاد تغییر.
وزیر امور خارجه آمریکا که نقش فعالی در انعقاد توافق وین داشت و با پای شکسته، چند 10 روز در وین ماند تا ایران و 1+5 به نقطه مشترک برسند، در ادامه به نتیجه دلخواه کشورش از این مذاکرات پرداخت و گفت: «فکر می‌کنم قاعدتاً بی‌معنی بود که ایالات متحده آمریکا برای صدور مجوز برداشته شدن تحریم‌های ایران، مذاکره کند و دیگر کشورها مانند فرانسه، با عجله ایرباس‌هایشان را به قیمت (زحمات) دولت آمریکا، بوئینگ و کارگران آمریکایی (به ایران) بفروشند».
چند ماه پس از توافق هسته‌ای، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور اسلامی ایران در سفری که برخی غربی‌ها آن را خرید بزرگ نامیدند به ایتالیا و فرانسه رفت. در این سفر بنا شد ایران 118 فروند ایرباس بخرد.
بنا شده بود تا آخر سال 94 هم حداقل چند هواپیمای آماده وارد ایران شود تا مشخص شود که قرارداد جدی و بی‌مشکل بوده ولی چنین نشد و خریدارهای دولتی هم واکنشی نشان ندادند.
بعدها ایرباس اعلام کرد که برای دریافت پول هواپیماها با توجه به تحریم دلار برای ایران، مشکل دارد و علاوه بر آن، برخی قطعات ایرباس، آمریکایی است و برای سوار کردن آنها روی هواپیماهای راهی ایران، مجوز موردی دولت آمریکا لازم است.
 رئیس سیا: انتظار ایرانی‌ها
از گشایش سریع برجام، بالاست!
در همین حال، «جان برنان» رئیس‌ سازمان سیا، روز چهارشنبه در نشستی در اندیشکده شورای روابط خارجی درباره مسائل مختلف مرتبط با ایران اظهار نظر کرد.
برنان ادعاهای قبلی درباره ایران را تکرار کرد و گفت: ایران هنوز توسط دولت آمریکا، به خاطر کارهایی که انجام داده، حامی اصلی تروریسم دولتی شناسایی می‌شود، بنابراین آنها، هم بخشی از مشکل هستند و هم من امیدوارم با افزایش نفوذ و قدرت‌‌گیری برخی از عناصر مدرن‌تر در داخل دولت ایران و (دولت) رئیس‌جمهور روحانی، شاهد این باشیم که ایران به سمت پیوستن دوباره به جامعه ملل حرکت کند و به وظایف و تعهداتش عمل کند.
وی در ادامه با اشاره به حمایت ایران از حزب‌الله لبنان و کتائب حزب‌الله در عراق گفت که ایران به حمایت از «سازمان‌های تروریستی» ادامه می‌دهد.
در ادامه نشست، یک خبرنگار با اشاره به مشکلات بانکی پیش روی شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در ایران پس از اجرایی شدن برجام پرسید که آیا به نظر برنان «گروه‌های میانه‌رو» در ایران تا زمان محقق شدن منافع اقتصادی، دوام خواهند آورد یا خیر؟
رئیس سازمان سیا گفت: «ما در حال گذراندن یک دوره انتقالی هستیم، انتقال از دوره‌ای که ایران در بسیاری از عرصه‌ها تحت تحریم بود و بسیاری از شرکت‌ها به این چارچوب که از تعامل با ایران اجتناب کنند، عادت کردند. اکنون ما داریم وارد فضای جدیدی می‌شویم مبنی بر اینکه انجام چه کاری تحت برجام مجاز است».
برنان سپس گفت: «آیا من فکر می‌کنم که میانه‌روها تا زمانی که این اتفاق بیفتد، دوام خواهند آورد؟ حتما. من فکر می‌کنم که انتظارات برخی در داخل ایران، از هنگامی که توافق امضا شد، مبنی بر اینکه رفع فوری تحریم‌ها و گشایش فوری ناشی از آن اتفاق خواهد افتاد، بسیار بالا بود. برخی از اینها محقق شده‌اند، اما من فکر می‌کنم کارهای زیادی بودند که دولت ایران باید انجام می‌داد و به برخی از موضوعات ساختاری، راهبردی و کلان اقتصادی توجه می‌کرد. بنابراین، ظاهر شدن این اثرات برای مردم ایران، به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد و ما بسیار امیدواریم که این اثرات - که راهی برای اعتبار بخشیدن به مسیری هستند که رئیس‌جمهور روحانی و دیگران در ایران طی می‌کنند - دیر یا زود احساس می‌شوند.
وی همچنین تأکید کرد: «یکبار دیگر بگویم، این زمان‌بر خواهد بود. برخی ممکن است به این خاطر احساس سرخوردگی کنند، اما من می‌دانم که دولت ما در تلاش است تا تعهدات برجام را محقق کند، اما این، زمان‌بر است».