kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۰۰۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
در روز جهانی قدس

مسلمانان در سراسر دنیا پرچم آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند

مردم کشورهای مختلف جهان دیروز به مناسبت روز جهانی قدس تظاهرات کردند و پرچم آمریکا و اسرائيل را به آتش کشیدند.


دیروز صدها شهر در قاره‌های مختلف شاهد تظاهرات روز قدس بود؛ در نیجریه علی‌رغم اینکه شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان در بازداشت نیروهای دولتی به سر می برد، هزاران نفر از مردم 24 ایالت این کشور به خیابان‌ها آمدند. روزنامه «دیلی‌تراست» چاپ نیجریه با اعلام این خبر، افزود: «مردم در این تظاهرات، اقدامات اشغالگرانه رژیم صهیونیستی نسبت به فلسطینی‌ها را محکوم کردند.» ارتش نیجریه آذر گذشته با حمله به شیعیان در شمال این کشور و کشتار صدها نفر، شیخ زکزاکی را مجروح و بازداشت کردند. در کشور مالزی هم، تظاهرات روز قدس از مقابل سفارت آمریکا در «کوالالامپور» شروع شد و تظاهرکنندگان حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. تعدادی از تظاهرکنندگان به نشانه اعتراض به سکوت مقامات و رسانه‌های غربی و دیگر مناطق جهان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی، بر دهان خود چسب زده بودند.
در «جاکارتا» پایتخت اندونزی اما، تظاهرکنندگان خواستار پایان آپارتاید صهیونیستی، ادامه مقاومت برای آزادی بیت‌المقدس از دست اشغالگران و پایان ظلم و ستم به مردم مظلوم فلسطین شدند.
شعار شهروندان اندونزیایی در این تظاهرات، «زنده‌باد فلسطین»، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» بود. آمریکا از سال 1948 تاکنون با استفاده از حق وتو، مقابل محکوم شدن اقدامات رژیم صهیونیستی در شورای امنیت ایستاده است.
شهرها و پایتخت بسیاری از کشورهای عربی نیز دیروز شاهد راهپیمایی روز قدس بود؛ در لبنان اما اجتماع مردم در بیروت به دلایل امنیتی لغو شد و به جای آن، در شهر جنوبی «صیدا» مردم مراسم روز قدس را برگزار کردند. شیخ «ماهر حمود» روحانی برجسته اهل سنت لبنان در جمع مردم صیدا گفت: «به زودی تکبیرگویان راهی قدس و مسجدالاقصی خواهیم شد.»
بر اساس گزارش شبکه المیادین مردم شهرهای مختلف عراق نیز دیروز به مناسبت روز قدس تظاهرات کردند. کشورهای مصر، تونس و یمن هم دیروز شاهد تظاهرات مشابه بود.
در شهر مسکو نیز دیروز مردم به صورت خودجوش تظاهرات کردند و روز قدس را گرامی داشتند. در این تظاهرات مردم دست‌نوشته‌هایی به همراه داشتند که روی آنها نوشته شده بود:‌ «اسرائیل حامی داعش»، «آزادی فلسطین هدف مقدس ما» و «آمریکا و اسرائیل، جانیان همکار علیه فلسطینی‌ها» در شهر «هرات» افغانستان، راهپیمایان روز قدس پرچم آمریکا و اسرائيل را به آتش کشیدند.
در اروپا هم شهرهای مختلف، از جمله برلین شاهد راهپیمایی به مناسبت روز قدس بود. اما در انگلیس به دلیل اینکه روز جمعه روز تعطیل نیست و مشکلات خاص خودش را دارد، مسلمانان این کشور و حامیان مردم فلسطین قصد دارند فردا در لندن به مناسبت روز قدس تظاهرات برپا بکنند.
در نوار غزه نیز قبل از روز قدس، «ابوعبیده» سخنگوی «گردان‌های قسام» شاخه نظامی جنبش «حماس» طی پیامی، اعلام کرد:‌ «از امت اسلامی می‌خواهیم که در راه آزادی قدس و فلسطین همه توان خود را بسیج کرده و با تلاش یکپارچه در این راه گام بردارند.»
اوضاع در سرزمین‌های اشغالی
در شهر بیت‌المقدس اما رژیم صهیونیستی چند روزی  بود که نیروهای امنیتی خود را به حال آماده‌باش کامل در آورده بود و رفت و آمدها را به شدت کنترل می‌کرد با این حال چندین عملیات استشهادی در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد.
«اسماعیل هنیه» رهبر جنبش حماس هم به خبرگزاری صدا و سیما گفت: فلسطینیان ثابت کرده‌اند که قدس گرانبهاترین چیز و مسجدالاقصی خط قرمز آنهاست و حاضرند برای آن، خون خود را هدیه کنند.
رهبر حماس خاطرنشان کرد: «هدف اساسی ملت ما دفاع از مسجدالاقصی است و این مسئله باید در روز قدس در خاطر ما باقی بماند. تردیدی نیست که قدس باید روزی باشد که امت اسلام را از غفلت بیدار و ذهنشان را از فراموشی دور کند و پلی برای ارتباط امت اسلام به قدس باشد تا ثابت شود قدس و فلسطین قضیه عربی یا فلسطینی نیست، بلکه موضوعی مرتبط با جهان اسلام و مسلمانان در هر منطقه‌ای از جهان است.»
حضرت امام خمینی(ره) در سال 1358 آخرین جمعه ماه رمضان را روز جهانی قدس نامگذاری کردند و از تمام مسلمانان جهان خواستند در این روز با مردم فلسطین اعلام همبستگی کنند.
خبرهای تکمیلی از سرزمین‌های اشغالی حاکی است، نظامیان اشغالگر در شهرک «قلندیا» واقع در شمال قدس به فلسطینی‌هایی که قصد داشتند به مسجدالاقصی بروند،‌حمله کردند؛ «ساره» دختر جوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست، به شهادت رسید تا اولین شهید روز قدس امسال باشد. صهیونیست‌ها علاوه بر تیراندازی، به سمت فلسطینی‌ها گاز اشک‌آور نیز پرتاب کردند که به جراحت 40 تن از آنها انجامید.
در کرانه باختری هم صهیونیست‌ها «محمد هباش» فلسطینی 63 ساله را به شهادت رساندند و بدین ترتیب، در روز قدس سال جاری دو فلسطینی شهید شدند.