kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۸۶۵
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲
7 عامل انتحاری 41 نفر را کشتند و 239 تن را مجروح کردند

جولان تروریست‌های داعش در فرودگاه اسلامبول

تیراندازی و وقوع سه انفجار انتحاری در فرودگاه «آتاتورک» شهر اسلامبول، یازدهمین فرودگاه پرتردد جهان، جان 41 غیرنظامی را گرفت و بیش از ۲۳۹ زخمی برجای گذاشت.


اواخر وقت روز سه‌شنبه تعدادی از افرادی که شمار آنها تا هفت نفر هم اعلام شده، وارد ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه بین‌المللی «آتاتورک» اسلامبول شدند و به سمت مسافران تیراندازی کردند.
سپس، سه تن از مهاجمان جلیقه‌های انفجاری خود را منفجر کردند.
اینجا بود که نیروهای امنیتی فرودگاه وارد عمل شدند، یکی از مهاجمان مسلح را زنده دستگیر کردند. 3 عامل تروریستی نیز پس از قتل‌عام مردم گریختند.
استاندار اسلامبول در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس، آخرین آمار قربانیان این عملیات بزرگ تروریستی را 41 تن و تعداد مجروحان را نیز ۲۳۹ نفر اعلام کرده است. گزارش‌های تایید نشده، مرگ سه ایرانی را در این ماجرا تایید می‌کند.
هیچ گروهی مسئولیت این عملیات را برعهده نگرفته است. اما «اینانی ایلدریم» نخست‌وزیر ترکیه که از محل حادثه بازدید کرده، به خبرنگاران گفته، «تمام شواهد اولیه نشان می‌دهد که احتمالا داعش عامل این حمله بوده است.»
در ارتباط با ماجرای فرودگاه آتاتورک تصاویر مستندی نیز روی آنتن رفت؛ بر اساس یکی از این تصاویر، فردی با خونسردی و با سلاح کلاشینکف به سوی مسافران تیراندازی می‌کند و سپس، خودش هدف قرار می‌گیرد و به زمین می‌افتد. در این هنگام یک نیروی پلیس به او نزدیک شده و پس از مشاهده جلیقه انفجاری، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد!
عامل انتحاری چند ثانیه بعد کمربند انتحاری را منفجر کرده و...
فرودگاه آتاتورک اسلامبول بزرگترین فرودگاه ترکیه و یازدهمین فرودگاه جهان از لحاظ شمار مسافر و تعداد پرواز است.
در سال 2015 (1394) بیش از 60 میلیون مسافر از این فرودگاه جابه‌جا شده‌اند.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه حادثه فرودگاه آتاتورک را محکوم کرده و گفته از این پس جهان باید سخت‌تر از گذشته با تروریسم مبارزه کند.وی این را هم گفته که «این حمله می‌توانست در هر جای دیگری از جهان هم رخ دهد. ترکیه با وجود بهایی که می‌پردازد، توان مبارزه با تروریسم را دارد.»
اردوغان که خود به همراه اروپایی‌ها و آمریکا در حمایت از تروریسم پرونده قطوری دارد، اضافه کرده که «کشورهای غربی و اروپا باید چهره واقعی تروریسم را ببینند و در مبارزه جهانی با تروریسم همکاری صمیمی داشته باشند.»
در پی وقوع حادثه تروریستی در فرودگاه آتاتورک، پلیس این فرودگاه را تخلیه کرد و کلیه پروازها نیز از مبدا این فرودگاه و یا به مقصد آن، لغو شد.
دیروز اما خبر رسید این فرودگاه پروازهای خود را از سر گرفته است.
واکنش‌ها
عملیات تروریستی در فرودگاه اسلامبول با واکنش و محکومیت گسترده در سطح جهان مواجه شده است. «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان طی پیامی توئیتری، اعلام کرده: «ترور بار دیگر سر زشت خود را در فرودگاه کشور همسایه و دوست ما نمایان کرد. خشونت افراطی یک تهدید جهانی است، ما باید در کنار هم با آن مواجه شویم.»
«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید هم طی بیانیه‌ای اعلام کرده که «آمریکا در حمایت از ترکیه، به عنوان یک کشور شریک و متحدش در ناتو ثابت قدم خواهد بود.» وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز گفته حملات به فرودگاه آتاتورک را از نزدیک رصد می‌کند. «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل هم ضمن محکوم کردن این عملیات تروریستی، خواستار تشدید همکاری برای جنگ با تروریسم شده است.
دولت‌های کویت، قطر، عربستان، فرانسه، کره جنوبی، انگلیس، بلژیک، آلمان و دبیرکل‌های ناتو و سازمان ملل هم مواضع مشابهی گرفتند و این عملیات را محکوم کردند.
«فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان گفت: من از اخباری که از اسلامبول رسید، وحشتزده شده‌ام.
گفتنی است بسیاری از چهره‌های سیاسی در دنیا از جمله در خود ترکیه معتقدند ماجراجویی‌های اردوغان در داخل و خارج این کشور، ترکیه را به این روز انداخته است. حمایت بی‌حد و حصر از گروه‌های تروریستی تکفیری برای مقابله با بشاراسد نحوه رویارویی با گروه پ.ک.ک ترکیه را دچار وضع موجود کرده است. ترکیه هنوز هم در حال حمایت از داعش در منطقه است.