kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۷۷۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
رئیس کمیته امور قانونی اتحادیه اروپا:

انگلیسی دیگر زبان رسمی اتحادیه اروپا نخواهد بود

رئیس کمیته امور قانونی پارلمان اروپا تصریح کرده که پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، انگلیسی دیگر زبان رسمی این اتحادیه نخواهد بود.



به گزارش فارس به نقل از پالیتکو، خانم «دانوتا هوبنر» اظهار داشته، از آنجا که لندن زبان انگلیسی را زبان رسمی خودش اعلام کرده بود، این زبان هم‌اکنون جزء 24 زبان رسمی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود اما به محض تکمیل فرآیند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، زبان انگلیسی جایگاه قبلی‌اش را از دست خواهد داد.
«هوبنر» گفت: «ما قانونی داریم که طبق آن هر کشور اتحادیه اروپا حق مشخص کردن یک زبان رسمی را دارد. ایرلندی‌ها زبان «گیلیک»، و کشور مالت، زبان «مالتی» را اعلام کرده‌اند. بنابراین، فقط انگلیس است که زبان رسمی‌اش را انگلیسی اعلام کرده است.»
نماینده ارشد پارلمان اروپا، با توجه به استفاده اکثر کارمندان اتحادیه اروپا از زبان انگلیسی خاطرنشان کرده «کشورهای دیگر، در صورت تمایل به ادامه استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی بایستی مقررات مربوط به قوانین زبان‌های رسمی را به اتفاق آراء تغییر بدهند.»
انگلیس فوراً خارج شود
این درحالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا که تا پیش از این تعجیل در شروع مذاکرات خروج انگلیس را لازم نمی‌دانستند و خواستار خروج تدریجی این کشور از اتحادیه اروپا بودند در موضع‌گیری متفاوتی خواستار شروع سریع این فرآیند شدند.
در همین رابطه سخنگوی دولت آلمان با تأکید بر اینکه «دولت آلمان یک حالت معلق و بن‌بست را نمی‌خواهد» گفت «کشورش خواستار خروج سریع انگلیس از اتحادیه اروپاست.»
معاون صدراعظم آلمان نیز گفت، همه‌پرسی خروج، انگلیس را دچار انشقاق کرده است و برای اینکه خروج انگلیس اروپا را هم دچار انشقاق نکند سران کشورهای اروپایی حالا باید سریعاً این مسئله را روشن کنند، دولت انگلیس باید سریعاً فرآیند خروج را آغاز کند.
فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت، «هیچ زمانی وجود ندارد که بخواهیم برای سازماندهی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از دست بدهیم.»
وی تصریح کرده «نباید زمان را از دست داد، نه برای دستیابی به روش مناسب خروج انگلیس و نه برای تأمین یک انگیزه و عزم جدید برای اتحادیه اروپا.»
روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رسماً زمانی آغاز می‌شود که نخست‌وزیر این کشور ماده 50 معاهده لیسبون را امضاء کند. پس از امضای این ماده قانونی، روند دو ساله خروج انگلیس از اروپا آغاز خواهد شد.
همه‌پرسی تکرار نمی‌شود
خبر دیگر اینکه دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در اولین نشست مجلس عوام بعد از همه‌پرسی روز 23 ژوئن (3 تیر) که منجر به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شد، ضمن رد برگزاری همه‌پرسی مجدد گفت: انگلیس در این مرحله ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا است را فعال نخواهد کرد.
کامرون همچنین تأکید کرد که انگلیس به رغم خروج از اتحادیه اروپا همچنان عضو فعال ناتو، شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه کشورهای همسود، گروه 20 و گروه 7 است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت، نخست‌وزیر بعدی انگلیس باید درباره برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور پیش از سال 2020 تصمیم بگیرد و او حاضر نیست این همه‌پرسی احتمالی را تکرار کند.
افزایش فشارها
 به رهبر حزب کارگر
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر اما به دنبال استعفای دسته جمعی شمار زیادی از اعضای کابینه در سایه‌اش روز سه‌شنبه در معرض رأی عدم اعتماد نمایندگان پارلمانی این حزب قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، طی دو روز گذشته اکثریت اعضای کابینه 30 نفره در سایه با هدف فشار به کوربین برای کناره‌گیری از رهبری این حزب استعفا دادند. اقدام این نمایندگان درحالی صورت می‌گیرد که کوربین به‌رغم فشارهای یاد شده افراد جدیدی را به جای کسانی که کناره‌گیری کردند در کابینه در سایه منصوب کرده و گفته که قصد کناره‌گیری ندارد.
این درحالی است که 150 نفر از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان بریتانیا اعلام کردند که رأی به برکناری کوربین می‌دهند.
مخالفان کوربین معتقدند که وی نتوانسته حامیان حزب کارگر را متقاعد کند تا رأی به ماندن در اتحادیه اروپا بدهند و رأی نهایی منجر به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شده است.
زلزله سیاسی در انگلیس که ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا است چنان پیامدهایی را در داخل و خارج از این کشور به‌جا گذاشته که به گفته تحلیلگران تا سال‌ها بعد باید منتظر عواقب این سونامی سیاسی ماند.
روزنامه گاردین در گزارشی به نقل از منابع پلیس انگلیس نوشت بعد از همه‌پرسی انگلیسی‌ها، جرائم ناشی از تنفر در این کشور 57 درصد افزایش داشته است.
گاردین افزود: «از روز پنجشنبه تا یکشنبه گذشته 85 مورد جرائم ناشی از تنفر گزارش شده درحالی که در چهار هفته پیش در همین دوره زمانی 54 مورد بوده است.»