kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۷۶۹
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
با هدف مقابله با تجاوزات اسرائیل صورت گرفت

فراخوان حماس برای تحصن گسترده فلسطینیان در مسجدالاقصی

جنبش حماس در واکنش به تجاوزات روزمره رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی خواستار تحصن فلسطینیان در این مسجد و مقابله با تجاوزات صهیونیست‌ها شد.



«حسام بدران»، سخنگوی جنبش حماس خواستار حضور گسترده تمامی اقشار ملت فلسطین در مسجد مبارک الاقصی و مقابله با تجاوزات صهیونیست‌ها شد.
«حسام بدران»، سخنگوی جنبش حماس خواستار حضور گسترده تمامی اقشار ملت فلسطین در مسجد مبارک الاقصی و مقابله قاطعانه با تجاوزات نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست به این مسجد و حملات روزانه آنها به نمازگزاران فلسطینی شد.
وی همچنین بر لزوم تحصن فلسطینیان در داخل مسجدالاقصی طی دهه سوم ماه مبارک رمضان تأکید کرد.
به گزارش تسنیم، حسام بدران طی بیانیه‌ای تصریح کرد که «اقدام شهرک‌نشینان صهیونیست در تجاوز به مسجد‌الاقصی که طی دو روز گذشته و روزهای قبل ماه مبارک رمضان هم تکرار شده بود، تحریک شدید احساسات مسلمانان و آزمون صبر واقعی ملت فلسطین در برابر تجاوزات بی‌وقفه علیه مسجدالاقصی است.»
این رهبر جنبش حماس تصریح کرد «انتفاضه‌ای که به خاطر مسجدالاقصی و آزادگان حاضر در داخل آن به راه افتاده بود، همچنان ادامه دارد و تا تحقق اهدافش ادامه خواهد داشت.»
وی افزود: «تداوم تجاوزات علیه مسجدالاقصی انگیزه‌ای واقعی برای جوانان فلسطینی به منظور دفاع از آن و فداکاری در راه آن تا آزادسازی کاملش از لوث وجود اشغالگران خواهد بود.»
جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای مشابه خواستار تظاهرات گسترده فلسطینیان علیه متجاوزان به ساحت مقدس مسجدالاقصی شد.
گفتنی است صبح روز دوشنبه گروهی از شهرک‌نشینان با حمایت نظامیان صهیونیست وارد مسجد مبارک الاقصی شدند و با نمازگزاران روزه‌دار فلسطینی به شدت درگیر شدند که منجر به زخمی شدن دست‌کم 35 نفر از نمازگزاران و مدافعان حرم الاقصی شد.
واکنش حماس
 به خیانت اردوغان
از سوی دیگر جنبش حماس درپی توافق تل‌آویو، آنکارا اعلام کرد که همچنان به مواضعش علیه رژیم اشغالگر قدس تا آزادی کامل غزه پایبند است.
به گزارش ایرنا، در بیانیه حماس آمده است، «حماس امیدوار است، ترکیه بتواند از آرمان فلسطین حمایت کرده و به محاصره تحمیلی از سوی رژیم صهیونیستی و نیز اشغالگری این رژیم پایان داده و مانع ادامه حمله به ملت فلسطین، اماکن مقدس و در رأس آنها، مسجدالاقصی شود.»
روز دوشنبه رژیم صهیونیستی و سران ترک از دستیابی به توافقی برای پایان دادن به مناقشه سیاسی شش ساله فی‌مابین خبر دادند؛ مناقشه‌ای که از سال 2010 و پس از کشتار 9 فعال ترک در کاروان دریایی حصر غزه (ماوی مرمره) به دست کماندوهای صهیونیست آغاز و به قطع مناسبات اقتصادی و سیاسی میان تل‌آویو و آنکارا منجر شد.
رژیم صهیونیستی در سال 2006 محاصره غزه را آغاز و در سال 2007 آن را تشدید کرد.
هر چند آنکارا پیش از اعلام خبر توافق و در جریان مذاکرات از آرمان‌های فلسطین و غزه به عنوان شروط مهم عادی‌سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی یاد کرده بود، اما در نهایت بخش‌های مهمی از این شروط در توافق مذکور نادیده گرفته شد.
یکی از شروط ترکیه برای عادی‌سازی روابط با رژيم صهیونیستی، لغو محاصره غزه عنوان شده بود، اما در جریان روند مذاکرات، آنکارا از این شرط عقب‌نشینی کرد! برخی رسانه‌های ترکیه این اقدام اردوغان را شرم‌آور توصیف کردند.
سایر رویدادها
* دبیرکل سازمان ملل در دیدار با رئیس رژیم صهیونیستی اظهار داشت، 50 سال اشغالگری تأثیر مخربی بر زندگی فلسطینیان گذاشته است.
* ریاض مالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن استقبال از توافق صلح ترکیه و رژیم صهیونیستی تأکید کرد هرگونه اقدام ترکیه در نوار غزه بایستی از طریق دولت فلسطین انجام شود.
* مدیر موسسه یهودیان حامی صلح در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست خواستار تحریم اسرائیل شد.
* نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد، اولین کشتی ترکیه‌ای حامل 10 هزار تن کمک‌های انسان‌دوستانه جمعه آینده به سمت نوار غزه حرکت خواهد کرد.