kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۶۵۲
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
فرمانده عملیات :

1800 داعشی در عملیات آزادسازی فلوجه به هلاکت رسیدند

فرمانده عملیات آزادسازی «فلوجه» اعلام کرده، در جریان این عملیات دستکم 1800 تروریست «داعش» به هلاکت رسیدند و 1500 داعشی نیز اسیر شدند.


به گزارش تسنیم، «عبدالوهاب الساعدی» طی بیانیه‌ای، شمار تکفیری‌های کشته شده در طول عملیات 25 روزه فلوجه را 1800 نفر اعلام کرد. در این بیانیه پایان کامل نبرد آزادسازی فلوجه نیز رسما اعلام شد. هشت روز قبل فلوجه به تصرف نیروهای مسلح عراق درآمده بود و از آن روز تاکنون پاکسازی مناطق این شهر از تروریست‌ها ادامه داشت و با پاکسازی «الجولان»، این مرحله از عملیات نیز به طور کامل به پایان رسید.
عملیات آزادسازی فلوجه سوم خرداد با مشارکت 22 هزار نیروی ارتش، پلیس، یگان مبارزه با تروریسم، نیروهای بسیج مردمی و عشایر عراق آغاز شد و روز 28 همان ماه به پایان رسید. این عملیات به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نظامی، عملیاتی متفاوت و بسیار ممتاز بود.
فلوجه در 50 کیلومتری غرب بغداد قرار دارد. این شهر از اوایل سال 2014 به اشغال داعش درآمده بود.
دیروز همچنین، پیش از پاکسازی کامل فلوجه توسط نیروهای مسلح عراق، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق وارد این شهر شد. عبادی به مردم فلوجه گفت: «ما نیازمند تبلیغات گسترده برای بازسازی مناطق آزاد شده هستیم و دولت تلاش می‌کند همه احتیاجات آوارگان را فراهم کند.»
نخست‌وزیر عراق در این سخنان همچنین، خواستار آشتی ملی فراگیر شد و گفت که آشتی ملی از بازگشت تروریست‌ها جلوگیری می‌کند.
وی در عین حال از مردم عراق خواست به خیابان‌ها بیایند و پیروزی فلوجه را جشن بگیرند. عبادی گفت که موصل نیز مثل فلوجه به زودی آزاد می‌شود.
«هادی عامری» فرمانده نیروهای بسیج مردمی عراق هم از مشارکت این نیروها در عملیات فلوجه تقدیر کرد.
عامری همچنین، گفت که علی‌رغم میل برخی سیاستمداران، نیروهای بسیج مردمی در عملیات آزادسازی موصل هم شرکت خواهند کرد. زیرا بسیج مردمی یک نیروی رسمی مرتبط با نخست‌وزیری است و می‌تواند در عملیات آزادسازی هر شهری شرکت کند.
خبر دیگر اینکه، «بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل طی تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق، از دولت، مرجعیت دینی و نیروهای بسیج مردمی، به خاطر مراقبت از غیرنظامیان تقدیر و تشکر کرد.
فقط 10 درصد از خاک عراق در اشغال داعش
وزیر دفاع عراق اعلام کرده، در حال حاضر فقط 10 درصد از مساحت کل عراق در اشغال داعش قرار دارد.
به گزارش ایسنا، «خالد عبیدی» پس از آزادسازی شهر فلوجه (استان الانبار) اظهار داشت، داعش در حال عقب‌نشینی گسترده از سراسر عراق است و تنها 10 درصد مساحت کشور در اختیار داعش است، این در حالی است که دو سال قبل حدود 40 درصد مساحت کشور را داعش در اشغال خود داشت. 5  استان الانبار، دیاله، نینوا، کرکوک و صلاح‌الدین به طور کامل در تصرف آنها بود.وی افزود: نیروهای عراقی خسارت‌های زیادی به داعش وارد کردند و آخرین مورد آن، کشته شدن 1300 عضو این گروه تروریستی در محور «مخمور» در استان «نینوا» بوده است.
عبیدی به زمان این عملیات اشاره نکرد. وزیر دفاع عراق در ادامه سخنان خود، به عملیات آزادسازی فلوجه هم اشاره کرد و این عملیات را «کاملا متفاوت» ‌با عملیات در دیگر شهرها دانست و گفت:‌ «در عملیات آزادسازی فلوجه 90 درصد مساحت شهر تحت تاثیر عملیات نظامی قرار نگرفت و برخلاف عملیات آزادسازی دیگر شهرها، امکان کامل اسکان و زندگی در این شهر وجود دارد.
وی ادامه داد: «دلیل این امر آن است که نیروهای ما عناصر داعشی را در فلوجه غافلگیر کردند و آنها فرصت نیافتند که مانند «رمادی» و «سنجار» دست به تخریب شهر بزنند.»
در عملیات آزادسازی فلوجه، 1500 تروریست داعش به اسارت نیروهای دولتی درآمده‌اند و 180 داعشی نیز به هلاکت رسیده‌اند.