kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۶۵۰
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰

از پاپ تا جرج سوروس همه از فروپاشی اتحادیه اروپا می‌گویند

تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد و پیامدهای این رویداد مهم تاریخی به گونه‌ای است که همه را به واکنش واداشته است؛ از پاپ و جرج سوروس گرفته تا رهبران سیاسی اروپا امروز، همه از فروپاشی اتحادیه اروپا می‌گویند.


سرویس خارجی-

حالا رهبر کاتولیک‌های جهان نیز در پی رای مثبت مردم انگلیس در رفراندوم جدایی از اتحادیه اروپا و خیز استقلال‌طلبان و ملی‌گرایان در سایر کشورهای اروپایی برای تکرار این همه‌پرسی، نسبت به بالکانیزه شدن اروپا هشدار داده است.
پاپ فرانسیس در گفت‌وگو با خبرنگاران در هواپیما و در مسیر بازگشت از ارمنستان به واتیکان گفته: «اروپا در حال حاضر با مسئولیت و وظیفه‌ای غیرمنتظره روبه‌رو شده و پس از رفراندوم انگلیس وظیفه دارد تا مراقب شهروندانش باشد.
وی همچنین هشدار داده که «مناطقی چون اسکاتلند و کاتالونیای اسپانیا نیز در پی این رفراندوم به دنبال جدایی هستند و این روند اروپا را به سمت بالکانیزه شدن سوق می‌دهد.»
«جرج سوروس» سرمایه‌دار صهیونیستی آمریکایی و بنیانگذار کودتاهای رنگی نیز هشدار داده که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اولین قدم در راه فروپاشی اتحادیه اروپا است.
وی این را هم گفته که «روزهای سختی در انتظار اتحادیه اروپا است و بازارهای مالی تا زمانی که مذاکرات سیاسی و اقتصادی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا انجام شود در نوسان خواهند ماند.»
سوروس همچنین پیش‌بینی کرده که «عواقب واقعی این بحران اقتصادی قابل قیاس با بحران‌های مالی سال‌های 2007 و 2008 خواهد بود.»
این سرمایه‌دار آمریکایی در عین حال تاکید کرده که «اتحادیه اروپا با یک خانه تکانی اساسی» روبه‌رو خواهد شد. نخست‌وزیر جمهوری چک نیز هشدار مشابهی داده است. «جان‌کری» وزیر خارجه آمریکا اما گفته، به «رغم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلیس باید با هم همکاری داشته باشند.
برخی از مقامات ایتالیا از جمله وزیر دارایی‌ این کشور مهم اروپایی نیز هشدار داده‌اند که «اتحادیه اروپا یا باید مسیر خود را پس از خروج انگلیس تغییر دهد یا با خطر فروپاشی روبه‌رو خواهد شد.»  در همین حال خبر رسیده احزاب راست‌گرای اتریشی نیز خواستار برگزاری همه‌پرسی مشابه انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا شده‌اند. گزارش شده ده‌ها هزار نفر از مردم آلمان و فنلاند هم پس از برگزاری یک نظرسنجی گفته‌اند خواستار برگزاری همه‌پرسی مشابه انگلیس هستند.
پس‌لرزه‌ها در انگلیس
از سوی دیگر در انگلیس نیز پس‌لرزه‌های زلزله‌ همچنان ادامه دارد و 7 عضو کابینه سایه انگلیس در واکنش به نتیجه همه‌پرسی اخیر در این کشور و در تلاش برای کنار زدن جرمی کوربین از ریاست حزب کارگر استعفا دادند.
کوربین خود از حامیان ماندن در اتحادیه اروپا بود، اما اغلب مناطق تحت تسلط حزب کارگر به خروج از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند. مخالفان کوربین در داخل حزب، که پیش از این هم به بهانه‌های دیگر برای کنار رفتن وی تلاش کرده بودند، این بار با این استدلال که او نتوانسته مردم را به ماندن در اتحادیه مجاب کند، می‌گویند وی باید از ریاست حزب کنار رود.
زلزله‌ای که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ایجاد کرده بیش از همه به جان بریتانیا افتاده و خطر تجزیه این کشور نیز به گوش می‌رسد. گزارش شده 62 درصد از اسکاتلندی‌ها خواستار استقلال از بریتانیا شده‌اند.
پس از آنکه انگلیس رای به خروج از اتحادیه اروپا داد روزنامه «ساندی پست» پس از انجام یک نظرسنجی میان مردم اسکاتلند نوشت: «62 درصد از شرکت‌کنندگان خواستار استقلال از انگلیس هستند.»
این تعداد در مقایسه با 45 درصدی که در همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا در سال 2014 رای به استقلال این کشور داده بودند به مراتب بیشتر است.
موسسات تحقیقاتی همچون اندیشکده مرکز اصلاحات اروپا (سی‌ای‌آر) اندیشکده بروکینگز، کارنگی و دیگر موسسات نیز نسبت به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هشدار داده و اعلام کردند که «تجزیه‌طلبی در انگلستان بیدار شده و این پادشاهی رو به کوچک شدن و تضعیف می‌رود.»
بریتانیا تمام شد
در همین رابطه «نیکولا استرجون» وزیر اول اسکاتلند گفته، «بریتانیایی که مردم اسکاتلند دو سال پیش رای به ماندن در آن دادند دیگر وجود خارجی ندارد.»
وی همچنین هشدار داده که «نخست‌وزیر بعدی انگلیس نباید برگزاری همه‌پرسی دیگر استقلال اسکاتلند را منع کند.»
از سوی دیگر طوماری که خواستار استقلال لندن از پادشاهی متحد و پیوستن آن به اتحادیه اروپا شده است نیز تاکنون موفق به جمع‌آوری بیش از 150 هزار امضا شده است..
این طومار از صادق‌خان شهردار لندن خواسته تا استقلال این شهر را اعلام کرده و درخواست عضویت لندن در اتحادیه اروپا را ارائه کند، تا بدین ترتیب خطر تجزیه علاوه بر اتحادیه اروپا، بریتانیا را هم تهدید کند. شهردار لندن نیز با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده «این مسئله مهم است که لندن یک نظر خاص و نهایی در مذاکرات مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را داشته باشد همراه با اسکاتلند و ایرلندشمالی.»