kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۶۴۹
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰

روز شرم ترکیه /اردوغان رسما روابط با رژيم صهیونیستی را از سر گرفت

ترکیه با صرفنظر کردن از شرط رفع محاصره غزه روابط عادی خود با اسرائیل را پس از 6 سال بطور رسمی از سر گرفت.

سرویس خارجی-

سیاست خارجی ترکیه در جریان بیداری اسلامی شکست بزرگی را تجربه کرد و حمایت این کشور از تروریست‌ها و دخالت در سوریه باعث شد تا ترکیه بیش از هر زمانی در منطقه دچار انزوا شود. انزوایی که «داوود اوغلو» نخست وزیر سابق ترکیه هم قربانی آن شد. اکنون «اردوغان» برای رهایی از این انزوا به تمام شعارهای ظاهری خود در مورد حمایت از مردم فلسطین پشت کرده و روابط با اسرائیل را پس از 6 سال و پس از حمله نیروهای صهیونیستی به کشتی ترکیه‌ای در سال 2010 رسما از سر گرفته است.  به گزارش فارس، «بینالی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه دیروز  طی کنفرانس خبری رسما عادی‌سازی روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی را اعلام کرد. «ایلدریم» طی کنفرانس خبری در آنکارا با بیان اینکه مذاکرات زیادی برای آشتی با رژیم صهیونیستی انجام شد، مدعی شد: «طی این توافق، محدودیت‌هایی که بر فلسطینی‌ها و محاصره‌ای که بر غزه گذاشته شده، تسهیل خواهد شد.» وی حتی تاکید کرد که «جمعه آینده اولین کشتی حاوی 10هزار تن کمک‌های انسان دوستانه ترکیه به بندر «اشدود» وارد خواهد شد و با این اتفاق، محاصره غزه تا حدود زیادی رفع خواهد شد.» در همین ارتباط وزیر خارجه ترکیه نیز مدعی شد که این کشور از دو شرط خود در مذاکرات عادی‌سازی با اسرائیل یعنی رفع محاصره نوار غزه و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان کشتی مرمره،کوتاه نیامده است.
اما «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی یک کنفرانس خبری همزمان در پایتخت ایتالیا گفت که محاصره غزه ادامه دارد تا از تقویت حماس جلوگیری شود و اسرائیل امتیازی در این زمینه نداده است.» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که این توافق شامل هیچ‌گونه امتیازدهی از سوی اسرائیل نیست و تسهیلاتی به حماس نمی‌دهد. روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم تاکید کرد که ترکیه از شرط برداشته شدن محاصره غزه برای آشتی با اسرائیل، صرف نظر کرده است.
ظاهرا اسرائیل از سه شرط اصلی ترکیه برای برقراری روابط با دو شرطِ عذرخواهی رسمی رژیم صهیونیستی از ترکیه و پرداخت 20 میلیون دلار غرامت به قربانیان حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی مرمره، موافقت کرده است و شرط سوم در مورد لغو محاصره دریایی غزه مورد توافق اسرائیل قرار  نگرفته است. اسرائیل و ترکیه روز یکشنبه به توافقنامه عادی‌سازی روابط دست یافتند. این اتفاق بعد از مذاکرات سه ساله با حمایت واشنگتن برای پایان دادن به بحران حاصل شده میان دو طرف است. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت وگوی تلفنی با «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا به خاطر حمایت‌های وی در جریان مذاکرات ترکیه و اسرائیل، تشکر و قدردانی کرد. «نتانیاهو» گفت:‌ «توافق عادی‌سازی روابط بین این رژیم و ترکیه، تاثیر زیادی بر اقتصاد اسرائیل دارد.»
واکنش ها
پس از انتشار اخباری مبنی بر نقش داشتن حماس در این توافق، رهبران حماس هرگونه ارتباط یا موافقت حماس با توافق اخیر رژیم صهیونیستی و ترکیه و عادی‌سازی روابط با این رژیم را رد کردند. بنیاد حقوق بشر ترکیه نیز در بیانیه‌ای توافق آنکارا و رژیم صهیونیستی برای آشتی را محکوم و آن را اقدامی غیرقابل قبول خواند. روزنامه ملی گازته ترکیه هم اعلام کرد، توافقنامه عادی‌سازی مناسبات ترکیه با رژیم صهیونیستی «سند شرم» است و روز یکشنبه زمان این توافق نیز «روز سیاهی برای ترکیه» است.