kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۶۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


 رشد توليد ناخالص 1/2 درصد منفي است
اعتماد
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نوشت: در حالي كه بانك مركزي هنوز آمار رشد توليد ناخالص داخلي سال ۱۳۹۴ را به صورت رسمي اعلام نكرده است و معاون اقتصادي اين نهاد نيز در گزارش‌ خود در نشريه روند از كنار آن عبور كرده بود، مركز آمار ايران در ارديبهشت‌ماه خبر داد كه رشد اين متغير كلان در سال ۱۳۹۴ معادل يك درصد با نفت و حدود ۹ دهم درصد بدون نفت بوده است.
محمد قاسمي، معاون پژوهشي مركز پژوهش‌هاي مجلس در خصوص رشد اقتصادي سال ١٣٩٤ گفت: در حالي كه مركز آمار ايران رشد بخش كشاورزي را 5/4 درصد اعلام كرده است مركز پژوهش‌ها اين رقم را 4/2 درصد پيش‌بيني كرده بود. پيش‌بيني كارشناسان مركز پژوهش‌هاي مجلس در رشد بخش صنعت ۳ درصد منفي بود. در حالي كه بهار ۱۳۹۴ تمام مي‌شد محمد قاسمي، معاون پژوهشي مركز پژوهش‌هاي مجلس به ساعت ۲۴ گفت: محاسبه‌هاي اين مركز نشان مي‌دهد كه رشد توليد ناخالص داخلي ايران در سال ۱۳۹۴ منفي 1/2 درصد است. وي توضيح داد: رشدهاي اعلام شده بخش‌هاي اصلي اقتصاد ايران توسط مركز آمار ايران فراتر از اتفاقي است كه رخ داده است.
به گفته قاسمي به طور مثال مركز آمار ايران در بخش صنعت و خدمات رشدهاي بالاتري را اعلام كرده و به همين دليل به رشد مثبت يك درصد رسيده است. در صورتي كه توليد ناخالص داخلي به قيمت پايه ۲۰۳ هزار ميليارد تومان باشد، اگر عدد مركز آمار را ملاك رشد قرار دهيم توليد ناخالص داخلي در سال ۱۳۹۴ به ۲۳۳ هزار ميليارد تومان مي‌رسد و اگر عدد مورد نظر مركز پژوهش‌هاي مجلس درست باشد توليد ناخالص داخلي ايران زير ۲۰۰ هزار ميليارد تومان خواهد شد.

چرا سود تسهیلات کاهش نمی‌یابد؟
آفتاب
روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب نوشت: به رغم آنکه بانک‌های کشور از هفته گذشته در تصمیمی هماهنگ، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را اجرا کردند اما هنوز خبری از کاهش سود تسهیلات نشده است. این در حالی است که انتظار می‌رفت سود تسهیلات نیز به موازات سود سپرده‌ها کاهش یابد آن هم در شرایطی که تولیدکنندگان و کارآفرینان همواره از بالا بردن سود وام‌های بانکی گلایه‌مند هستند. به هر حال، اکنون که تورم تک‌رقمی شده و سود سپرده‌ها هم کاهش یافت، هیچ توجیهی برای بالا بودن سود تسهیلات وجود ندارد.
در همین حال، محمد کاظمی نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آفتاب یزد تصریح کرد: بهتر بود همزمان با کاهش سود سپرده‌ها سود تسهیلات نیز متناسبا کاهش پیدا می‌کرد. اگر ما به دنبال رونق اقتصادی هستیم و می‌خواهیم موانع تولید و سرمایه‌گذاری را رفع کنیم حتما باید سود تسهیلات بانکی کم شود.
وی افزود: فکر می‌کنم کمیسیون اقتصادی باید به فوریت در این خصوص تصمیم‌گیری لازم را داشته باشد. البته این کار- کاهش سود – باید توسط بانک‌ها انجام شود. کاظمی گفت: یکی از موانع اساسی تولید و سرمایه‌گذاری در کشور بالا بودن سود وام‌ها است. من معتقدم دولت حتما باید به بخش تولید یارانه بدهد و یکی از موارد یارانه، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به بخش‌های تولیدی باشد. وی افزود: ما چند هزار واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل داریم. امسال از سوی مقام معظم رهبری، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است. اگر بخواهیم این نامگذاری در سال جاری تحقق یابد باید به دنبال راه‌اندازی واحدهای راکد باشیم. البته دولت هم در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی کرده اما همان‌طور که اشاره کردم اساسی‌ترین مشکل، همین بالا بودن نرخ سود تسهیلات است.

سکه رکورد زد
آرمان
این روزنامه حامی دولت نوشت: بازار‌های مختلف ایران به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا واکنش نشان دادند. در اولین روز هفته و پس از اعلام نتایج رفراندومی که مبتنی بر آن انگلستان دیگر جزو اتحادیه اروپا نیست، قیمت سکه در ایران رکورد زد. علاوه بر این، پوند انگلیس افت قیمت محسوسی را تجربه کرد و همه‌پرسی در انگلیس قیمت نفت را تحت تاثیر قرار داد. کارشناسان مسائل اقتصادی بلافاصله بعد از جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا اعلام کردند که این مسئله اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این وجود، این خروج بیش از آنکه اقتصاد کشور‌هایی مانند ایران را دچار نوسان کند، روی اقتصاد کشور‌های اروپایی و همچنین شرکای تجاری انگلستان تاثیر می‌گذارد. هر چند در دهه‌های اخیر شاهد افول قدرت اقتصادی انگلستان بوده‌ایم، اما این کشور همچنان جزو کشور‌هایی به حساب می‌آید که اقتصاد آن تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی دارد. در دهه‌های اخیر مراودات ایران با انگلستان کمتر شده است و پیش‌بینی می‌شد پس از برجام این کشور نقش‌آفرینی تازه‌ای در اقتصاد ایران داشته باشد. به هر صورت خروج انگلستان اکنون شوک جدی به اقتصاد ایران وارد نکرده است، هر چند این مسئله بازار‌های مختلف ایران را تحت تاثیر قرار داده است.
روز گذشته رئیس اتحادیه طلا وجواهر از افزایش قیمت طلا و سکه در پی تاثیر بازار جهانی که ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است، خبر داد و گفت: قیمت فعلی سکه، بالاترین نرخ در دو سال اخیر است و طلای ۱۸ عیار نیز برای اولین بار در سال جاری به بیش از ۱۰۷ هزار تومان رسیده است. به گزارش ایسنا، محمد کشتی آرای تاکید کرد: بسیاری از بازارها بلافاصله دچار نوسان شدند و در ابتدای کار شرایط هیجانی داشتند، اما به مرور به ثبات نسبی رسیدند. چهارشنبه هفته گذشته قیمت هر اونس طلای جهانی ۱۲۶۵ دلار بود که پس از رفراندوم به ۱۳۵۴ دلار رسید و در نهایت به ۱۳۱۵ دلار کاهش یافت تا بازارهای جهانی تعدیل شود. او با اشاره به قیمت سکه در بازار ایران گفت: قیمت سکه نسبت به اواسط هفته گذشته 30 هزار تومان افزایش یافت و در ابتدای روز گذشته به یک میلیون و ۵۶ هزار تومان رسید.