kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
اسناد افشا شده وزارت خارجه عربستان نشان داد

طرح آل سعود برای تبدیل الازهر به پایگاه شیعه‌ستیزی!

برخی از اسناد افشا شده وزارت خارجه عربستان نشان می‌دهد آل سعود در حال نفوذ به الازهر مصر با هدف مقابله با ایران و ترویج شیعه‌ستیزی است.


گسترش حمایت عربستان از «الازهر» مصر، به‌ویژه در دو سال اخیر، گمانه‌زنی‌های جدی درباره سیطره کامل این کشور بر الازهر و امکان تبدیل این موسسه مهم مصری به ابزاری برای دشمنی و مقابله با ایران و تشیع را مطرح کرده است. به گزارش تسنیم، اسناد افشا شده وزارت خارجه سعودی، نشان می‌دهد که دلیل اصلی این توجه آل سعود به الازهر آن است که می‌خواهد قطع رابطه میان الازهر، به‌عنوان بزرگترین موسسه اهل سنت در جهان عرب، با شیعیان به‌ویژه «ایران» ادامه یابد و تلاش برخی از شیوخ الازهر مانند مرحوم «محمود شلتوت» برای کاستن از اختلاف میان طرفین با شکست مواجه شود. در این ارتباط، پایگاه اینترنتی «ساسه پست» مصر گزارش داده که مجموعه دیگری از اسناد افشاشده حاکی است «احمد القطان» سفیر عربستان در قاهره همواره با نمایندگان الازهر به‌ویژه شیخ آن و شماری از شخصیت‌های اسلامی در تماس است و برای هماهنگی با آنان جهت مقابله با آنچه «ترویج تشیع در مصر» می‌نامد، تلاش می‌کند.
این مسئله، محتوای یکی از نامه‌های افشاشده از سوی وزارت خارجه عربستان درباره حمایت غیرمستقیم این رژیم از کنفرانس مطبوعاتی «محمد حسان»، از مبلغان سلفی را تایید می‌کند که براساس آن قرار شد طرحی زیر نظر الازهر برای مقابله با تشیع اجرا شود. سیاست آل سعود فقط به حمایت جهت‌دار از الازهر و ایجاد تقریب دیدگاه میان طرفین محدود نمی‌شود بلکه این خاندان، الازهر را تحت فشار قرار داده تا با تحصیل طلاب شیعه در این نهاد مخالفت کند و مانع سفر پژوهشگران ایرانی به مصر شود.
در این ارتباط «عباس شومان»، جانشین رئیس الازهر در مصاحبه با  پایگاه خبری «ساسه پست»اعلام کرد: «الازهر و عربستان مانند یک پیکرند که هدفشان مبارزه با تروریسم و ترویج اسلام میانه‌رو است. حمایت مالی عربستان از الازهر در این چارچوب است،  به‌ویژه که رسالت هر دوی ما یکی است». دیدگاه «شومان» به دیدگاه «انور عشقی»، ژنرال سابق سعودی و رئیس مرکز پژوهش‌های سیاسی و راهبردی الشرق، بسیار نزدیک است. «عشقی» در گفت‌وگو با «ساسه پست» گفت: «عربستان از الازهر حمایت می‌کند تا در برابر ایران بایستد؛ چون ایران به بزرگترین خطر برای جهان اسلام تبدیل شده است»! در سال‌های اخیر، بسیاری از اندیشمندان مسلمان بارها نسبت به نفوذ افراط‌گرایی وهابیت به الازهر و تبدیل شدن مهم‌ترین نهاد دینی جهان اهل سنت به مرکز نشر رادیکالیسم و فتنه‌انگیزی در جهان اسلام هشدار داده‌اند. اظهاراتی که به‌نقل از مسئولان سعودی و رهبران الازهر آمد، نشان می‌دهد که این هشدارها به‌جا بوده و آل سعود پدر جد تکفیری‌ها عملا، در حال تبدیل کردن الازهر به ابزار دشمنی علیه تشیع و گسترش طایفه‌گرایی است آن هم به اسم گسترش اسلام میانه‌رو!