kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵

پاکستان به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای درآمد

«سرتاج عزیز» مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان سند عضویت دائم این کشور در اجلاس شانگهای را امضا کرد.



به گزارش فارس، وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرده این کشور رسما به عضویت دائم سازمان شانگهای درآمده است.
اردو تایمز در این باره نوشت: سرتاج عزیز مشاور امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان سند عضویت دائم این کشور در اجلاس شانگهای را امضا کرده است.
پاکستان که از سال 2005 عضو ناظر سازمان شانگهای بود، از سال 2010 درخواست برای عضویت دائم در این سازمان را مطرح کرده بود.
به گزارش داون، پاکستان در سال 2015 در اجلاس اوفا درخواست رسمی برای اجرای تشریفات برای عضویت دائم در اجلاس شانگهای را مطرح کرد که این تشریفات از همان زمان آغاز شد.
با پیوستن پاکستان به سازمان شانگهای تعداد کشورهای عضو این سازمان به 8 کشور رسید که نماینده 45 درصد جمعیت دنیا هستند.
این در حالی است که برخی رسانه‌ها گزارش می‌دهند شرکت‌کنندگان در نشست سران سازمان همکاری شانگهای دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را در مورد توسعه این سازمان اعلام و خاطرنشان کردند که پیوستن هند و پاکستان به سازمان شانگهای موجب ارتقای سطح این سازمان در عرصه بین‌المللی خواهد شد.
انتظار می‌رود تشریفات عضویت پاکستان در سازمان شانگهای در سال 2017 به پایان برسد. هدف از تشکیل سازمان همکاری شانگهای، تقویت روابط دوستانه بین کشورهای عضو و برقراری صلح و ثبات و امنیت در منطقه عنوان شده است. طی روزهای گذشته خبر رسید که این سازمان با وجود اصرار روسیه با درخواست ایران برای عضویت دائم مخالفت کرد.
خبرگزاری تسنیم اما گزارش داده، روند عضویت دائم افغانستان در این سازمان نیز آغاز شده است. آن طور که «هارون چخانسوری»، سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان گفته، اکثر کشورهای عضو این سازمان در اجلاس اخیر شانگهای با عضویت افغانستان موافقت کرده‌اند.