kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۵۴
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۳

توضیحات دادستان کل کشور در خصوص پرونده‌های مهم قضایی

دادستان کل کشور در یک برنامه تلویزیونی درباره آخرین وضعیت پرونده فساد 3 هزار میلیاردی، معوقات بانکی، فتنه‌گران سال 88 و همچنین قرار داد نفتی کرسنت اظهار نظر کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای  دادستان کل کشور در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا رسیدگی به پرونده فساد بانکی طولانی شده است گفت: این پرونده تاکنون ۲۰۰ متهم پیدا کرده و در بخش عمده‌ای از این پرونده حکم صادر شد و دیوان عالی کشور بیش از۲ ماه این پرونده را بررسی  و حکم را صادر کرد و هم اکنون  حکم در حال اجرایی شدن است.
وی درباره رسیدگی به پرونده  برخی افراد در جریان  فتنه ۸۸ که نقش اصلی را داشتند، اظهار داشت: واقعا  ظلم بزرگی در سال ۸۸ واقع شد و عده‌ای با دشمنان کینه‌توز نظام هم‌نوایی کردند و به حیثیت نظام ضربه زدند. تخریب  اموال مردمی و عمومی تخریب پایگاه بسیج و آتش زدن مسجد و حتی کشتن برخی افراد از جنایت‌های این فتنه گران است و متاسفانه  دشمنان را امیدوار کردند و  افعی‌ها و مارهای خفته در داخل بیدار شدند.  اما نظام با رافت  و سعه صدر  با این  افراد برخورد کرد.  
دادستان کل کشور در خصوص سران فتنه گفت: درباره چند نفر نظام تصمیم گرفته که آن تصمیم تغییری نکرده است و به آمریکایی‌ها و غربی‌ها هم هیچ ارتباطی ندارد و هیچ غلطی هم نمی‌توانند بکنند و اگر حرفی می‌زنند هیچ ارزشی ندارد.
محسنی اژه‌ای درباره  برخورد قوه قضائیه  با هتاکی‌ها در مطبوعات گفت: درباره روزنامه آسمان اگر هیئت نظارت بر مطبوعات به موقع وارد می‌شد شاید نیازی احساس نمی‌شد که قوه‌قضائیه وارد شود و ما انتظار داریم که این هیئت به موقع به وظایف خود عمل کند.
سخنگوی قوه قضائیه درباره موضوع انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هم گفت: وزارت اطلاعات در این باره شکایتی مطرح نکرده است که بخواهد آن را پس بگیرد بلکه فقط گزارش‌دهی کرده است و حکم  این انجمن به قوت خود باقی است و اگر دوباره بخواهند با همان ساختار و هدف و رویکرد  فعالیت کند اجازه کار نخواهد داشت.
سخنگوی قوه‌قضائیه درخصوص برخورد با دانه‌درشت‌ها و آقازاده‌‌ها  گفت: در یکی از این پرونده‌های مطرح، هنگامی که این آقازاده از خارج برگشت  بلافاصله پرونده او به دادگاه ارجاع شد  اگرچه خیلی‌ها همان موقع  سفارش می‌کردند و فشارهایی هم می‌آمد که بازداشت نشود اما تا زمان تحقیقات بیش از ۸۰ روز و تا ۸۴ روز بازداشت موقت شد. اعمال فشار بود و توصیه هم می‌شد اما در ادامه وقتی کیفرخواست صادر شد قاضی دادگاه نقص گرفت و گفت یکی از نقص‌ها در این پرونده  صفحات زیادی از مدارک  به زبان خارجی است که باید  ترجمه شود  و زمان می‌برد و حق هم با دادگاه است. حجم آن هم خیلی زیاد است که باید  ترجمه شود  اما  می‌خواهم به مردم بگویم که هیچ تاخیری ندارد  و هیچ کس نمی‌تواند  قوه قضائیه را اینگونه قضاوت کند.
محسنی اژه‌ای در ادامه اظهار داشت: با توجه به  تجربه ۳۰ ساله‌ام و رسیدگی به چندین  پرونده مهم برداشت شخصی‌ام این است که  رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی باید علنی باشد و رسیدگی علنی به این پرونده‌ها  بسیار بازدارنده‌تر از مجازات‌های مخفیانه است .
دادستان کل کشور با بیان اینکه پرونده  بدهکار نفتی در مرحله رسیدگی مقدماتی است، افزود: دستگاه قضایی در مورد این فرد به عنوان مدعی‌العموم  وارد شد و این اقدام از خروج قانونی و یا غیر قانونی وی از کشور پیشگیری کرد .
سخنگوی قوه  قضائیه تصریح کرد: تلاش برخی افراد ذی‌نفوذ موجب شد یکی از کسانی که در پرونده کرسنت محکوم شد همه محکومیت خود را طی نکند.
محسنی اژه‌ای در ادامه در مورد علت طولانی شدن رسیدگی به پرونده کرسنت افزود: یک بخش این پرونده  به سالهای قبل برمی‌گردد که رسیدگی و فردی محکوم شد. البته در برخی از این پرونده‌ها یقینا افراد ذی‌نفوذ سعی می‌کنند  اقداماتی کنند که نمی‌توانیم بگوییم  این اقدامات  بی‌تاثیر بوده است .
محسنی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا برای پرونده  متهمان بیمه ایران  قرار مجرمیت  صادر شده است یا نه؟ گفت: این پرونده  در دادسرا پس از دفاعیات متهم به این نتیجه رسید که جرم برای آن محرز شد و بازپرس قرار مجرمیت صادر کرد و اگر دادستان موافقت کند  کیفرخواست هم تشکیل می‌شود. هنوز دادگاهی تشکیل نشده است که حکم صادر شود در نتیجه  قرار مجرمیت  صادر شده  اما حکمی صادر نشده است.