kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۳۶۳
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸

سرنوشت انگلیس امروز معلوم می‌شود(نگاه)




سیدمحمد امین‌آبادی
امروز پنج‌شنبه (3 تیر) قرار است همه‌پرسی سرنوشت‌سازی در انگلیس برای ماندن یا خروج این کشور از اتحادیه اروپا برگزار شود. کامرون نخست‌وزیر این کشور پیش از انتخابات پارلمانی سال گذشته میلادی تحت فشار گروهی از نمایندگان حزب محافظه‌کار و همچنین «حزب استقلال بریتانیا» قول داده بود اگر برنده شود ماندن یا خروج انگلیس را به رای بگذارد. امروز زمانی است که او قرار است به وعده خود عمل کند. نظر‌سنجی‌ها نشان می‌دهد که حامیان ماندن و خروج انگلیس از اتحادیه شانه به شانه هم در حال حرکت هستند. خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا تبعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی فراوانی هم بر خود این کشور و هم بر اتحادیه اروپا خواهد داشت و به همین دلیل به موضوع مجادلات گسترده‌ای در سطح اتحادیه تبدیل شده است.
حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا معتقدند؛
1- اتحادیه اروپا نسبت به 40 سال گذشته تغییر کرده و اختیار سیاسی را از کشورهای عضو و به‌خصوص انگلیس گرفته است هر چه زمان می‌گذرد از اختیارات حاکمیتی کشورهای عضو کم شده و به اقتدار اتحادیه افزوده می‌شود و وقت آن رسیده که این روند متوقف یا تکلیف آن یکسره شود.
2- اتحادیه اروپا خاصیتی برای انگلیس  ندارد جز آنکه با قوانین دست‌وپاگیر جلوی رشد اقتصاد را می‌گیرد. آنها معتقدند در ازای میلیاردها پوندی که به عنوان حق عضویت پرداخت می‌شود، چیزی به این کشور  نمی‌رسد. به همین دلیل خروج انگلیس از اتحادیه موجب تقویت رشد اقتصادی خواهد شد چرا که بخش مالی این کشور خارج از اتحادیه اروپا قادر خواهد بود تا مذاکرات جدیدی را با سایر کشورهای عضو بازار متحد اروپا انجام دهد.
3- انگلیس اختیار مرزهای خود را ندارد و نمی‌تواند در مقابل سیاست‌های مربوط به پذیرش مهاجران که از سوی اتحادیه به کشور های عضو تحمیل می‌شود مقاومت کند اما انگلیس بیرون اتحادیه به راحتی می‌تواند مرزهای خود را به روی پناهجویان ببندد و به دنبال آن نیز از بسیاری از تهدیدات امنیتی که این پناهجویان ممکن است برای انگلیس به ارمغان بیاورد جلوگیری کند.
مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا  نیز معتقدند؛
1- خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای سیاست خارجی مشترک اروپایی فاجعه خواهد بود و موضع این اتحادیه را در شرایط کنونی نظام بین‌الملل که اتحادیه اروپا به دلیل بحران‌های متعددی مثل حملات تروریستی، پناهجویان و بحران اقتصادی در شرایط بی‌ثباتی به‌سر می‌برد بیش از پیش متزلزل خواهد کرد.
2- انگلیس تنها کشوری است که به همراه فرانسه در شورای امنیت حق وتو دارد و خروج آن از اتحادیه اروپا وجهه و موضع سیاسی این اتحادیه را در مقابل آمریکا و سایر قدرت‌های قدیمی و نوظهور مثل روسیه ،چین و هند تا حدود زیادی تضعیف خواهد کرد.
3- در دورانی که اروپا در جست‌و‌جوی یک هویت مشترک است خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدترین ضربه‌ای است که می‌شود به این هویت مشترک وارد ساخت و اروپا را گرفتار یک بحران تاریخی کرد.
4- خروج انگلیس پیامی برای فروپاشی اتحادیه خواهد بود. زیرا دومینوی خروج به سایر کشورها نیز سرایت خواهد کرد  و آنها  نیز تصمیم خواهند گرفت برای حل مشکلات خود به جای یک تصمیم جمعی راه خود را بروند هم‌اکنون نیز نظر‌سنجی‌ها نشان می‌دهد که رای‌دهندگان در هشت کشور اروپایی خواهان برگزاری رفراندوم مشابهی هستند. تحقیقی  نیز که اخیرا از طرف «مرکز تحقیقاتی پیو» انجام گرفته نشان می‌دهد که در میان ده کشور عضو اتحادیه اروپا تنها ۵۱ درصد مردم به اتحادیه اروپا با دید مثبت نگاه می‌کنند.
5- خروج انگلیس از اتحادیه ممکن است به فروپاشی خود این کشور نیز منجر شود چرا که دولت محلی اسکاتلند خواهان حضور انگلیس در اتحادیه اروپا است و به همین دلیل  تهدید کرده است اگر مردم انگلیس از گزینه خروج حمایت کنند اسکاتلند نیز خواستار برگزاری همه‌پرسی جدیدی برای استقلال خواهد شد.
6- خروج انگلیس کمکی به رشد و رونق اقتصادی نخواهد کرد  بلکه برعکس یک شوک منفی اقتصادی برای این کشور و کل اعضای اتحادیه اروپا منجر خواهد شد رغبت  سرمایه‌گذاران را از حضور  در بازار این کشور  کم خواهد کرد مانعی برای دسترسی نامحدود شرکت‌های انگلیسی به  بازارهای اتحادیه اروپا خواهد شد و  انگلیس مجبور خواهد شد که خودش با سایر کشورهای جهان برای همکاری و تجارت وارد مذاکره شود و در نتیجه قدرت چانه زنی کمتری خواهد داشت ؛ ارزش پوند استرلینگ سقوط خواهد کرد و بازارهای پولی و مالی نیز دچار تلاطم خواهند شد.
7- عضویت انگلیس در اتحادیه فروش کالا و خدمات به دیگر کشورهای اروپایی و ورود نیروی کار مهاجر را آسان می‌کند، که هر دو عامل به رشد اقتصادی و در نهایت تأمین بودجه خدمات عمومی کمک می‌کند و خروج کشور از اتحادیه تمامی این مزایا را از بین خواهد برد.
8- اگر انگلیس از اتحادیه اروپا بیرون برود، جایگاه و حیثیت سیاسی‌اش در جهان لطمه  خواهد خورد. بنابراین به لحاظ امنیتی نیز بهتر است عضو باشگاهی با ۲۸ ملت باشد تا کشوری تنها در میانه دریای پر‌تلاطم بحران‌ها.
نتایج همه‌پرسی هر چه که باشد اما  یک چیز معلوم است حرکت شانه به شانه مخالفان و حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به خوبی نشانگر این واقعیت است که مردم انگلیس در حل و فصل  مسئله ماندن یا خروج از  اتحادیه اروپا گرفتار دودستگی شده‌اند و به نوشته هفته‌نامه اشپیگل حتی اگر در پایان رفراندوم امروز اکثریت اندکی رای به باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا بدهند؛ مسئله  به طور کامل حل نخواهد شد و این اکثریت اندک همواره باید رعایت حال اقلیت قدرتمند مخالف با اتحادیه اروپا را بکنند.