kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۳۶۲
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷
تحت فشار افکار عمومی

واگذاری جزایر مصری به عربستان منتفی شد؛ مردم مصر جشن گرفتند

آن‌طور که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند مصر تحت فشار افکار عمومی سرانجام مجبور شده توافق قاهره-ریاض برای واگذاری دو جزیره مصری به عربستان را باطل اعلام کند.

سرویس خارجی-

مصری‌ها همواره به فروش خاک خود حساس بوده‌اند و حتی «انور سادات» رئیس جمهور اسبق مصر نیر جرات چنین کاری را نداشت. اما «عبدالفتاح السیسی» مقابل 27 میلیارد دلار، توافق اعطای دو جزیره تیران و صنافیر به سعودی‌ها را امضا کرد. اما این توافق با فشار افکار عمومی و اعتراض‌های گسترده مواجه شد. ظاهرا فشار افکار عمومی باعث شده تا دستگاه قضایی مصر رای به ابطال این توافق دهد. به گزارش فارس، یک منبع قضایی به خبرگزاری «آناتولی»‌ گفته دیوان عدالت اداری مصرتوافق میان عربستان و مصر برای واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به ریاض را باطل اعلام کرده زیرا آن را مغایر با توافقنامه مرزی سال 1906 دانسته است و براساس ماده 151 قانون اساسی نمی‌توان آن را به پارلمان ارجاع داد. دادگاه دیوان اداری مصر روز سه شنبه برای بررسی نهایی شکایتی قضایی علیه توافق ترسیم مرز دریایی عربستان و مصر که به موجب آن دو جزیره مصری تیران و صنافیر به عربستان واگذار می‌شد، تشکیل جلسه داد. البته حکمی که دیروز علیه این توافقنامه صادر شد در دادگاه عالی (دیوان عالی) قابل نقض است. در واکنش به این حکم، در حالی که «کمیته رسیدگی به پرونده‌های قضایی دولت» به عنوان نماینده دولت مصر درخواست تجدیدنظر در حکم دادگاه اداری این کشور را به دستگاه قضایی ارائه کرده است، کابینه مصر تاکید کرده که به احکام صادره از سوی دستگاه قضایی احترام می‌گذارد.البته با توجه به شدت اعتراض‌ها بیش از این پیش‌بینی شده بود که السیسی دنبال راهی است تا این توافق را باطل اعلام کند.
اما در این مورد «عبدالباری عطوان» نویسنده مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نوشت: «صدور تصمیم بالاترین هیئت قضایی مصر مبنی بر لغو توافق ترسیم مرزی بین مصر و عربستان براساس اعطای مالکیت دو جزیره صنافیر و تیران به عربستان، موجب شادی بی‌سابقه مصری‌ها شد.» طبق نوشته «عطوان»، این فتوای قانونی غیرمنتظره به معنی ابطال کامل اعطای مالکیت این دو جزیره به عربستان است. «عطوان در مورد ابطال این توافقنامه معتقد است که «السیسی» به دلیل مخالفت شدید با توافق صنافیر و  تیران به دنبال تحقق یکی از دو موضوع زیر است: اول: شانه خالی کردن از این توافق به دلیل اعتراض‌های گسترده مردمی علیه او و پی بردن به خطر اجرای توافق مزبور. دوم: استفاده از این حکم برای فشار بر دولت عربستان به منظور دستیابی به کمک‌های مالی هرچه بیشتر به ویژه اینکه مصر در 10 ماه گذشته با کسری بودجه 30 میلیارد دلاری روبه رو بوده است. «خالد علی» وکیل مصری اما با ابراز خوشحالی از رای دیوان عدالت اداری برای ابطال این توافقنامه در صفحه فیسبوک خود نوشت: «الله اکبر... جزیره‌ها مصری هستند... توافقنامه باطل شد». فعالان حقوقی از جمله «جمال عید» مؤسس شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر نیز با ارسال مطالبی در شبکه‌های اجتماعی خرسندی خود را از این رای ابراز کردند.
توافقنامه تیران و صنافیر در سفر اخیر «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی به مصر امضا شد که واکنش‌های تند مردمی در مصر را در پی داشت. در اعتراض به این توافقنامه چندین تظاهرات در مصر برگزار شد و در پی فشار فعالان و جریان‌های سیاسی مصر، پارلمان مسئله را به کمیته‌های تخصصی ارجاع داد تا آن را تایید یا رد کنند. وکیل قضایی «خالد علی» در جلسه پیشین دادگاه، اطلسی متعلق به نهاد نظامی مصر در سال 2007 به دادگاه ارائه کرد که براساس آن دو جزیره تیران و صنافیر تحت حاکمیت مصر قرار داشت. مخالفان دولت مصر این اقدام را فروش خاک و حاکمیت مصر دانسته‌اند.