kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۲۲۸
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
در واکنش به درخواست‌ها برای حمله نظامی به سوریه

کاخ سفید: اشتباه عراق را در سوریه تکرار نخواهیم کرد

کاخ سفید در واکنش به درخواست 50 دیپلمات این کشور مبنی بر حمله به ارتش سوریه، اعلام کرد که آمریکا اشتباه عراق را در سوریه تکرار نخواهد کرد.



به گزارش تسنیم، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید، طی یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: «درس‌هایی که آمریکا از جنگ عراق در سال 2003 گرفت، توسل نجستن به راه حل نظامی برای سوریه را مورد تایید قرار می‌دهد.» وی گفت: «سیاست کنونی ما در سوریه، مانع اشتباهاتی می‌شود که دولت‌های سابق (آمریکا) مرتکب شده‌اند.»
به گفته «ارنست»، «هیچ طرفی در سوریه نمی‌تواند با توسل به راه حل نظامی، پیروز شود.»
«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در پاسخ به سوالی در همین رابطه به خبرنگاران گفت: «گزینه نظامی برای (حل بحران) و درگیری‌های سوریه، بهتر از راهکار سیاسی نخواهد بود.»
اخیرا بیش از 50 دیپلمات آمریکایی مرتبط با وزارت خارجه آمریکا با امضای بیانیه‌ای، سیاست کنونی «باراک اوباما» در قبال سوریه را مورد انتقاد قرار داده و خواستار حمله مستقیم نظامی آمریکا به ارتش سوریه شده بودند.
ربودن 700 غیرنظامی
تروریست‌های داعش اما با یورش به 11 روستای منطقه «الشهباء» در حومه «حلب»، 700 شهروند غیرنظامی را ربودند و به منطقه نامعلومی بردند.
در میان افراد ربوده شده، شماری زن و کودک نیز وجود دارند. عملیات ربودن دسته‌جمعی از چهار روز قبل آغاز شده است و طی همین مدت، هفت تن از ربوده‌شدگان به دست عناصر داعش کشته شده‌اند.
هیچ کس نمی‌داند که چه سرنوشتی در انتظار افراد ربوده شده است. داعش در ربایش و کشتار گروهی غیرنظامیان، پرونده بسیار سیاهی دارد.
13 میلیون آواره
خبر دیگر اینکه دیده‌بان حقوق بشر مستقر در انگلیس اعلام کرده، شمار شهروندان سوری که به دلیل جنگ داخلی این کشور، آواره شده‌اند، به 13 میلیون نفر رسیده است. به گزارش ایسنا، از این تعداد 835 هزار نفر از کشور گریخته‌اند. نیمی از این فراریان به خارج را کودکان و 35 درصد آنها را نیز زنان تشکیل می‌دهند.
بر اساس گزارش این نهاد، حدود هفت میلیون سوری هم در داخل کشور بی‌جا و بی‌مکان هستند و دست‌کم چهار میلیون و 500 هزار تن از آنها در شرایطی به سر می‌برند که به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.
سایر رویدادها
* انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در خاک اردن و نزدیک مرزهای سوریه، هفت کشته و 15 مجروح برجای گذاشت.
* «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه در واکنش به اظهارات «جان کری» وزیر خارجه آمریکا گفت، که این صبر روسیه است که در قبال رخدادهای سوریه لبریز شده است، نه صبر آمریکا!
* شیخ «نبیل فاووق» نایب رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان گفت، عربستان با اجازه آمریکا، تکفیری‌های «جبهه النصره» را در حومه جنوبی حلب مجهز کرده است.
* «آندره کرسوو» عضو کمیسیون دفاعی مجلس دومای روسیه گفت، حملات این کشور علیه تروریست‌ها در سوریه تشدید می‌شود.
* سی‌ان‌ان اعلام کرد، چهار تن از مشاوران نظامی آمریکا در شمال سوریه زخمی شدند.